Karcsúak, és sokáig élnek: 3 zsírolvasztó táplálék, amit a tibeti nők fogyasztanak
A tibeti nők nem feltétlenül a genetikának köszönhetik karcsú alakjukat.

GettyImages-96815992
Ez is érdekelhet

Folyton eltapsolja gyermeked a zsebpénzét? Van megoldás! (x)

Hosszabbítsd meg a nyarat SZÉP-kártyával! (x)

Bemutatták a Tháliában a világ leghíresebb krimijét (x)

beauty and style

Természetesen telt ajkak pár perc alatt: mintha feltöltötték volna a szájat »

Magasabbnak tűnhetsz, ha így hordod a hajad: a sztárok nem csak konttyal trükköznek »

A nagymamakardigán az ősz kulcsdarabja: árakkal mutatjuk, honnan szerezheted a legnőiesebb kreációkat »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Tibet a Föld legmagasabban fekvő területe, 4900 méter tengerszint feletti magasságával a világ tetejeként emlegetik. A tibeti népnek olyan hagyományai, kultúrája és étkezési szokási vannak, amely egyedivé teszi őket a világon.

A távol-keleti gasztronómia merőben eltér a nyugati világ zsíros, hússal, szénhidráttal teli táplálkozásától, így nem csoda, hogy sokkal kevesebb tibeti küzd súlyfelesleggel, mint a nyugati országok lakói. Tibetben kiugróan magas a 91 évnél idősebb emberek aránya is, amit elsősorban életmódjuknak és étrendjüknek köszönhetnek. 

Ezért karcsúak a tibeti nők

A negyvenes-ötvenes nők akár tíz évet is letagadhatnak korukból, amellett, hogy tudatosan táplálkoznak, és élvezik az ízeket, a mozgás is a mindennapjaik része, igaz nem úgy, mint nyugati társaiké.

GettyImages-179429082
Fotó: OceanFishing / Getty Images Hungary

Árpa, az éltető erő

A tibeti emberek éltető erejének nevezik az árpát, nem csoda, mivel élettani hatásai kiemelkedőek: az egyik legmagasabb rosttartalommal bíró gabonaféléről van szó, ami lassítja a szénhidrátok felszívódását, hosszasan eltelít, és nem emeli meg a vércukorszintet. Serkenti az emésztést, kellő folyadékfogyasztás mellett gyorsítja a vastagbélben lerakódott salakanyagok távozását, megkönnyítve a tápanyagok felszívódását. Gazdag A-, B1- és B3-vitaminban, továbbá kalciumban, vasban, magnéziumban, cinkben, káliumban, foszforban és rézben. Gyulladásgátló tulajdonságokkal rendelkezik, hatóanyagai megtisztítják a vérereket és védik a szívet.

Az árpából készült tsampa.
Az árpából készült tsampa.
Fotó: Craig Lovell / Getty Images Hungary

A tibetiek a hántolatlan árpából lisztet őrölnek, amit campának hívnak, ez a legfontosabb eledelük, amit vajjal, vízzel vagy sós teával készítenek, és gombócokba gyúrva fogyasztanak. Az árpából bort is készítenek. 

Jakvaj és ghi

A tibetiek jaktejből köpült jakvajat használnak, ami rendkívül magas tápanyagtartalommal rendelkezik, és megfelelő védelmet nyújt a betegségekkel szemben. Fontos számukra a ghi, vagyis tisztított vaj is, amit vízibivaly, tehén vagy jaktej zsiradékából készítenek egy különleges eljárás során, amely révén nem romlik, és akár évekig eltartható. Sütnek, főznek vele, de még az ájurvédikus masszázs során is felhasználható. A ghi omega-3 zsírsavat tartalmaz, erősíti a bélflórát, és segíti a tápanyagok gyors felszívódását. 

Tibeti nő jakot fej.
Tibeti nő jakot fej.
Fotó: Getty Images Hungary

Húsok és fűszerek

A tibetiek rengeteg húst fogyasztanak, kedvelik a jak- és marhahúst, de megeszik a kecske- és ürühúst is. Levesekhez, zöldségekhez kínálják, de szárítva, csíkokban is használják. Disznóhúst és bivalyhúst nem fogyasztanak, utóbbit vallási okokból, mivel úgy gondolják, több istenség is reinkarnálódott bivaly formájában. Csirke és hal nagyon ritkán kerül a tányérjukra. Májusban, a tibetiek szent hónapjában egyáltalán nem esznek húst, ekkor tartják Buddha megvilágosodásának és nirvánába távozásának ünnepét.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mivel Tibet magas hegyvidéki terület, a föld nem sok zöldséget ad, ezért a tibeti ételek általában kevés zöldséggel és gyenge fűszerezéssel készülnek. Hagymát, gyömbért, vízitormát, curryt, köménymagot, szójaszószt vagy úgynevezett garam masalát használnak, amely fahéjból, római köményből, korianderből, babérlevélből, kardamomból, szegfűszegből, fekete borsból és szerecsendióból áll. Hatóanyagaik felveszik a harcot a lelassult anyagcserével, ezáltal beindítják a fogyást.

Ezért karcsúak a Japán nők

A japán diéta nagyon egyszerű alapelveken nyugszik, amelyet akár te magad is könnyedén be tudsz tartani.

Borító-és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük