Gyors égetésű vagy szénhidrát típusba tartozol? Így fogyhatsz biztosan az emésztésed alapján
Az anyagcsere-diéta alapelve, hogy mindenkinek más és más emésztése van, amihez mérten kell bevinni a szükséges tápanyagokat.

Emésztés diéta
Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

Arcszérum kávézaccból és avokádómagból? Újrahasznosítás már a szépségápolásban is »

Mellélőtt szettjével a gyönyörű színésznő: mi történt Chloë Moretz stílusérzékével? »

A magyaros csipkével is lehet újat mutatni: elbűvölő esküvői ruhák 2020-ra, magyar tervezőtől »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az anyagcsere-diéta szerint személyenként különböző, hogy mekkora mennyiségű szénhidrát, fehérje, zsír fogyasztása optimális egy adott embernek a fogyáshoz. 

Több kutatás is bebizonyította, hogy az ember bélflórája olyan, akár az ujjlenyomat, gyakorlatilag nincs kettő teljesen egyforma. Ám a bélben lezajló anyagcsere-folyamatokra nemcsak a bélbaktériumok vannak hatással, hanem nagyban befolyásolja még az idegrendszer és a hormonháztartás is.

Az anyagcsere-diéta alapja

Az idegrendszer az emberi szervezet bonyolult, szövevényes hálója - ezt veszi alapul a diéta, amiben egyénenként megkülönböztetik a szimpatikus és paraszimpatikus rendszerek működését. A szimpatikus idegrendszer kapcsolódik a legtöbb zsigerhez, a szívhez, tüdőhöz, hasi és medencei zsigerekhez, befolyásolja a vér áramlását. A paraszimpatikus idegrendszer felelős a bélrendszer perisztaltikájáért és a mirigyek váladékkiválasztásáért. Mivel mindegyiknek megvan a maga feladata, már sejthető, mekkora különbségek lehetnek az emberek emésztésében, ha egy kicsit is eltér az idegrendszer egyénenként. 

Anyagcseretípusok

Az anyagcsere-diéta szerint a kéttípusú idegrendszer mindenkinél másképp dominál. Ezeket számításba véve a különböző vércsoport és a hormonháztartás mellett három fő emésztési típust határoz meg, a szénhidrát-, a fehérje- és az egyensúlyi emésztést.

A szénhidrát típusba tartózóknak két fajtája van, a lassú égetésűek és azok, akiknél a szimpatikus idegrendszer dominál. Utóbbiak hajlamosak a soványságra, mivel a szimpatikus idegrendszer felelős az anyagcsere aktivitásáért - így ha túlműködik, gyakorlatilag hamar felemészti a kapott energiát, ezt nincs miből zsírrétegnek képződnie. A lassú égetésűek jellemzője, hogy ritkán ingadozik a testtömegük, de mivel túl kevés gyomorsavat állítanak elő, gyakran emésztési problémában szenvednek. Hajlamosak a fáradékonyságra és a depresszióra. Mindkettőre jellemző, hogy nem raktároznak maguknak kellő mennyiségű energiát, így a szénhidrát típusba tartózóknak magas szénhidrát- és alacsony fehérje-, zsírtartalmú ételek ajánlottak. Sok zöldséggel és gyümölccsel kell tarkítani az étrendet, gabonák közül teljes kiőrlésűek jöhetnek szóba. Főleg pulyka, csirke, illetve az alacsony zsírtartalmú tejteremékek lehetnek a palettán. A diéta alatt egy porció 60% szénhidrátot, 20 % zsírt és 20% fehérjét tartalmazhat. 

A fehérje típuson belül is megkülönböztetnek paraszimpatikus és gyors égetésű típust. Akiknél a paraszimpatikus idegrendszer dominál, igazi tápanyag raktározó, hajlamos a túlsúlyra, könnyen zsírosodik a bőre és a haja. A helytelen életmód mellett sokszor lehet hasmenése, és többek között még koncentrációs nehézségekkel is küzdhet. A gyors égetésű ezzel szemben könnyen ingerelhető, nem bírja a stresszt, a helytelen életmód mellett hangulatingadozások és alvászavar gyötörheti. Étrendjébe olajban gazdag és magas fehérjetartalmú ételek ajánlottak, mint a belső szervek, marha, vörös húsok, tengeri halak, tojás, tejtermékek. A fehérjeemésztéssel rendelkezőknek a lassan felszívódó szénhidrátokra kell fókuszálni, mint a teljes kiőrlésű gabonák és a zöldségek. A menüjük 40% fehérjéből, 30% zsírból és 30% szénhidrátból állhat.

Az egyensúlyi típus a legszerencsésebb, mivel náluk egyensúlyban van az ideg- és emésztőrendszer. A vegyes típusba tartozóknak mindenből ugyanannyit kell bevinni egy nap, magas és alacsony zsír-, fehérje-, szénhidráttartalmú ételeket keverten kell fogyasztani. Így mindössze a vegyes étkezésre kell jobban odafigyelniük, de a diéta alatt náluk is kerülendőek a finomított élelmiszerek.

A diéta mellett szól, hogy személyre szabott, változatos táplálkozási lehetőséget nyújt, de ugyanúgy csökkenteni kell benne a finomított, könnyen emészthető szénhidrátokat. Ellene szól azonban, hogy a makrotápanyagok nem kiegyensúlyozottak, a fehérje típusú étrend túl magas a telített zsírokban - ez pedig leterhelheti a veséket. Kipróbálása előtt mindenképpen ajánlott dietetikussal vagy szakorvossal átbeszélni az étrendet.

A cikk az ajánló után folytatódik

Képek forrása: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük