Hazudnak az élelmiszercímkék? Erre figyelj, ha fogyni akarsz!
A sokmagvas vagy a csökkentett cukortartalmú feliratok nem jelentik azt, hogy fogyni fogsz.

beauty and style
Top olvasott cikkek

Az élelmiszerek címkézése alapvetően a fogyasztók tájékoztatását, egészségét, biztonságát szolgálja. Egyúttal ellenőrizhetővé teszi az adott terméket, hiszen informál annak előállítójáról, összetevőiről.

Vannak azonban olyan kifejezések, melyek nem teljesen egyértelműek, és akadályozzák a fogyókúrád sikerét. Ha például az anyagcsere-serkentés céljából teljes kiőrlésű termékre vadászol, ne elégedj meg a sokmagvas kifejezéssel.

Multigrain - sokmagvas

Sok kenyéren, cipón és zsömlén szerepel ma már a multigrain vagy magyarul sokmagvas szó. Első ránézésre azt gondolhatod, hogy magas rosttartalmú, teljes kiőrlésű termékkel van dolgod, ám a helyzet nem ilyen egyszerű. Attól, hogy a sokmagvas szót látod a címkén, még könnyen lehet, hogy egyszerű fehér lisztből készült péksüteményt fogyasztasz, aminek a tésztájába kevertek vagy a tetejére szórtak olajos magvakat.

Mi is a teljes kiőrlésű?

Teljes kiőrlésű péksüteménynek elvileg csak az a termék nevezhető, amelynek teljes kiőrlésű liszt- vagy teljes kiőrlésű tönkölybúzaliszt-tartalma legalább 90%. A legegyszerűbben úgy tudod eldönteni, hogy a kenyér teljes kiőrlésű-e, ha összeveted a súlyát a méretével: amennyiben méretéhez képest viszonylag nehéz, úgy nagyobb az esélyed rá, hogy valóban teljes kiőrlésű terméket tartasz a kezedben.

Natural - természetes

A természetes szó sokféle élelmiszer címkéjén szerepelhet, ám a kifejezés kényegében nem jelent semmit, mivel az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet által nem meghatározott. Ennek fényében akár egy előre csomagolt csokis kekszre is ráírhatják, attól még nem lesz egészséges, rostban gazdag, és nem segíti a diétádat.

Reduced - csökkentett

Ha a reduced szót, illetve a csökkentett cukor-, kalória- vagy zsírtartalmú kifejezést látod a termék címkéjén, azt gondolhatod, hogy nem befolyásolja negatívan a fogyókúrád sikerét. Valójában ennél a kifejezésnél is érdemes logikusan végiggondolnod, hogy mit is jelent.

A szó ugyanis mindössze annyit takar, hogy a termék 25%-kal kevesebb gramm zsírt, fehérjét, szénhidrátot vagy kalóriát tartalmaz, mint az eredeti. Ám egy cukorka, melynek korábbi változata 20 gramm cukrot tartalmazott, amit 15 grammra csökkentettek, még nem lesz diétás.

Ezt is szeretjük