Gátolja a zsírraktározást, csökkenti az étvágyat: a D-vitamin 4 hatása, ami segít fogyni
Ahogy csökken a napfényes órák száma, úgy növelendő a D-vitamin pótlása, hiszen számos fontos anyagcsere-folyamatban vesz részt az értékes tápanyag.

GettyImages-1323159523
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A D-vitamin nagyon fontos tápanyaga a szervezetnek, mely alapvetően a napfény hatására termelődik, de különböző élelmiszerek, táplálékkiegészítők segítségével is pótolható.

Mindamellett, hogy támogatja a csontok egészségét, és felvértezi az immunrendszert, még számos olyan anyagcsere-folyamatban is részt vesz, amik a fogyást segítik elő. 

A D-vitamin hatása

A vitamin fogyasztása a szervezet egészére hat, ugyan táplálék formájában szinte lehetetlen túladagolni, étrend-kiegészítőként szedve már fennáll ennek a veszélye. A napi szükséglet átlagosan 600 IU, azaz 15 mikrogramm, de ez függ a testsúlytól is, hiszen kilogrammonként 70–80 IU-val érdemes számolni, de még így is maximum 4000 IU fogyasztható belőle. 

GettyImages-1281676736

Érdemes is odafigyelni a zsírban oldódó vitamin megfelelő pótlására, hiszen számos olyan egészségügyi előnyökkel jár, amik egyúttal az alakformálásban is segítenek. 

Gátolja a zsírraktározást

Egy 2008-as kutatásban kimutatták, hogy a D-vitamin gátolhatja a zsírsejtek kialakulását. Sőt ezenkívül a már meglévő sírsejtekben megakadályozhatja a zsír tárolását, így csökkentve a zsírfelhalmozódást és a makacs zsírpárnák kialakulását.

Étvágycsökkentő hatású

Mindezeken kívül még étvágycsökkentő hatása is ismert, hiszen a vitamin hatására megnövekszik a szervezet szerotoninszintje, ami segít kontrollálni az étvágyat, növeli a jóllakottságérzetet, ezzel csökkentve a testsúlyt és a bevitt kalória mennyiségét. Ezenkívül a hormon szoros összeköttetésben áll az alvási ciklussal is, elősegíti a nyugodt, pihentető alvást, ami szintén az egészséges testsúly elérésének egyik fő lépcsőfoka.

A cikk az ajánló után folytatódik

Felgyorsítja a zsírégetést

A zsírégetést is felturbózhatja a D-vitamin. Egy 2021-ben végzett kutatás szerint azok a személyek, akik túlsúlyosak, sokkal alacsonyabb D-vitamin-szinttel rendelkeznek, mint a normál testsúlyú emberek. Ennek kapcsán készült több tanulmány is, az egyikben a résztvevők 25 mikrogramm vitamint kaptak 12 héten keresztül.  A kísérlet végére az alanyok átlagosan 2,7 kilogrammot fogytak. Összehasonlításképpen csak 0,5 kg-ot veszttettek azok, akik ebben az időszakban placebót kaptak.

Ezenkívül egy 11 kutatást átölelő tanulmányból az derült ki, hogy havonta 25 000 - 600 000 IU D-vitamin fogyasztása egy éven keresztül csökkentheti a BMI-t, azaz a testtömegindexet és a hasi körfogatot a túlsúlyos emberek körében. További kutatások szükségesek ahhoz, hogy az eredmények bizonyító értékűek legyenek. 

GettyImages-1349461569

Felpörgeti az anyagcserét

A már korábban említett, 2021-es kísérlet során azt is megfigyelték a kutatók, hogy azok a nők, akik D-vitamint szedtek, 1,4 kilogrammal több izmot növesztettek, mint azok, akik placebót kaptak. A megnövekedett izomtömeg pedig alapvetően felgyorsítja mind a kalóriaégetést, mind az anyagcserét. 

Ugyan a vitaminnak megannyi áldásos hatása ismert, valójában nem létezik olyan csodaszer, ami önmagában beindítaná a fogyást. Ennek elengedhetetlen elemei a rendszeres, legalább heti 2-3 alkalommal beiktatott intenzív mozgás és a kiegyensúlyozott, változatos étrend.

8 isteni étel, ami tele van D-vitaminnal

A D-vitamin bizonyítottan támogatja a fogyást, érdemes olyan ételeket beiktatni a napi menübe, amik bővelkednek benne.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük