Mi történik, ha semmilyen cukrot sem fogyasztasz? Ez játszódik le a szervezetben
A cukormentes életmód nem kell, hogy a túlzásokról szóljon.

cukor kockacukor
Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

Lélegzetelállító menyasszonyi csokrok őszi hangulatban: nem fontos a vágott virág »

10 dolog a divatban, ami nagyon megváltozott a 2000-es évek eleje óta: egészen mást jelent most, mint akkor »

A H&M Moschino-kollekciója a 90-es évek teljes káoszát felvonultatja – Nem biztos, hogy ez lesz a kedvencünk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha fogyni szeretnél, akkor valószínűleg az első dolog, amit hallasz, hogy ideje elhagyni a cukrot. Az édes szénhidrátok különböző fajtái és forrásai között mégis komoly különbség van. 

Tudd meg, hogyan hat a szervezetre a cukor, és mi történik, ha nem fogyasztasz belőle.

Finomított cukor nélkül

A finomított cukrokat gyártási eljárásuk során általában növényekből vonják ki, méghozzá úgy, hogy minden rostot letisztítanak róluk. Amikor elfogyasztod őket - akár kristálycukor, akár egy ezzel édesített étel formájában -, akkor a cukor hamar felszívódik, és gyorsan megdobja a vércukorszintedet. Ez a hatás mégsem tart tovább fél óránál, így hamarosan, a vércukorszint ismételt leesésével megint megéhezel.

cukor sziv

Nemcsak a finomított cukor tartozik azonban a gyors felszívódású szénhidrátok közé, de a méz, a szirupok, a gyümölcslevek, sőt, a tejben található tejcukor felvételét sem lassítják rostok. A finomított gabonafélék - mint fehér rizs és liszt - emésztésük során szintén cukorrá, glükózzá alakulnak, és nagyjából két óra elteltével már zuhan a hatásuk.  

A gyors felszívódású szénhidrátok tehát hirtelen felpörgetik a szervezetet, ám ez rövid ideig tart, így a test hamarosan újra hasonló löketet kíván majd. Amennyiben ezt nem kapja meg, fáradtság, levertség, farkaséhség és fejfájás uralkodik el rajta. Ez az állapot akár néhány napig is tarthat. 

Ha sikerül átvészelni ezt az időszakot a gyors felszívódású szénhidrátok fogyasztását kerülve, akkor hamarosan tapasztalhatóvá válnak a hozzáadott cukortól mentes életmód előnyei. Megnövekszik az energiaszint, csökken a hangulatingadozások és a fejfájások gyakorisága, javul az alvás minősége, sőt, az étvágy is kisebb lesz, így könnyen súlycsökkenés jöhet létre.

Az American Heart Association nők számára naponta 25 gramm, férfiaknak 36 gramm hozzáadott cukrot javasol maximum. Ellenben minimum érték nincs. Az emberi test életmódszerűen, korlátlan ideig képes finomított cukor nélkül egészségesen funkcionálni, mert nincsen rá szüksége.  

A finomított cukor és ezzel együtt a gyors felszívódású szénhidrátok fogyasztásának minimalizálása segít, hogy a vércukorszinted a korábbinál egyenletesebb képet mutasson a nap folyamán, ami számos egészségügyi előnnyel jár: a cukorbetegség, a szívproblémák, sőt, a rák több fajtájának kockázata is csökken. Ezzel szemben a finomított cukrok átmeneti, kúraszerű elhagyásának csak minimális az egészségügyi előnye, és nem állandó a súlyra gyakorolt hatása sem. Ez alapján úgy tűnhet, érdemes a cukrot minden formájában végleg kiirtani az táplálkozásodból. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Természetes cukrok nélkül

Mivel a test egyszerű cukrokra bontja az emészthető szénhidrátokat, a teljes cukormegvonáshoz ezeket is ki kellene iktatni. Naponta azonban 20-50 gramm szénhidrátra a szervezetnek minimum szüksége van az életben maradáshoz - az azonban nem jelent problémát, ha ebből egyetlen gramm sem származik gyors felszívódású forrásból. A test napi igényét teljes mértékig lehetséges lassú felszívódású szénhidrátokkal fedezni.

zab

A lassú felszívódású szénhidrátok jócskán tartalmaznak emészthetetlen rostokat is, melyek lassítják azok emésztését. Noha ezek is cukrok formájában szívódnak fel, egyszerre csak kisebb mennyiség jut be belőlük a véráramba. Emiatt hirtelen nem adnak akkora löketet, mint gyors felszívódású társaik, ám hosszabb időre biztosítják a jóllakottságot, és később is kevésbé lesz intenzív az éhség érzése.

A legjobb lassú felszívódású szénhidrátforrások az alacsony keményítő-, azaz szénhidráttartalmú zöldségek. Emellett azonban a természetes cukrokban gazdagabb, de rostokban is bővelkedő gyökérzöldségek - répa, cékla -, valamint a rostdús gabonafélék, hüvelyesek is helyet kaphatnak egy kiegyensúlyozott étrendben.

A gyümölcscukor

A természetes, rostot tartalmazó cukorforrások közé tartoznak a gyümölcsök is, ezek mégis határesetet jelentenek. Noha akadnak lassabb felszívódásúak is, a gyümölcsök egy jelentős része gyors felszívódású. Értékes vitaminjaik, antioxidánsaik, ásványi anyagaik miatt teljes kizárásuk mégis csak ritkán javasolt.

ananasz

Szénhidrátjaik magas hányadát a fruktóz, azaz a gyümölcscukor alkotja, mely a testben először a máj glikogénraktárait tölti fel. Amennyiben ezek megteltek, és felhasználásuk nélkül még több gyümölcscukor érkezik, úgy ez a mennyiség először trigliceriddé, majd zsírrá alakul, így kedvezőtlenül hat a testsúlyra.

A gyümölcsök közül éppen ezért érdemes általában csak az alacsonyabb cukortartalmúakat, más rostdús táplálék mellett fogyasztani, illetve ezt is főként nagyobb fizikai megterhelést - edzést, munkát - megelőzően tenni.

Édes finomságok cukor nélkül

Ha szeretnél súlyt veszíteni, nagyon oda kell figyelned az édes ételekkel. A következő finomságokban csak természetes cukrok fordulnak elő sok rost mellett, és a további ízeket is kalóriamentes édesítőszer adja. Próbáld ki őket!

Ezt is szeretjük