Így vág át az agyad, ha cukorról van szó: mielőtt a csoki után nyúlnál, ezt olvasd el
Tényleg lehet, hogy csak szomjas vagy, amikor elkap a cukoréhség.

viz-csoki-alma
Ez is érdekelhet

Tavaszi nagytakarítás kényelmesen (x)

Könyvajánló – Mazel Tov: Emberek, ételek, élmények (x)

Ünnepeld te is a víz világnapját Budapest legjobb fürdőjében! (x)

Budapest egyedülálló szabadtéri családi játszóparkja újra megnyitja kapuit! (x)

beauty and style

Természetesebbnek hat a műszempilla, ha így teszed fel: apró, de hatásos trükköt mutatunk »

Magyar nő neve díszeleg a leghíresebb modelleké mellett: világsikereket ér el »

Csak ártasz a bőrödnek, ha nem jól használod: egy bőrgyógyász véleménye az arcolajról »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Könnyű összekeverni az éhséget a szomjúsággal - ez a frázis pont úgy hangzik, mint egy diétás mítosz, amit egyszerű megdönteni, pedig ez kivételesen igaz. Ahogyan annak is van alapja, hogy ha édeset kívánsz, igyál. Ezek nem bűvésztrükkök, amik gyors fogyáshoz segítenek, hanem valóban jó szolgálatot tehetnek abban, hogy legyűrd a cukoréhséget.

Az ivás és a fogyókúra rengeteg szálon kapcsolódik egymáshoz. A kiszáradás például éhséget idézhet elő, és ebből a szempontból kiszáradásnak tekinthető már 1,5 százalékos folyadékszint-csökkenés is, hiszen a szervezet igyekszik visszaállni az ideális, férfiaknál 60, nőknél 50 százalékra.

Miért kívánsz cukrosat, ha szomjas vagy?

A szomjúság hatására jelentkező cukoréhségnek evolúciós oka van. Vadászó gyűjtögető őseink idején a víz még nem állt akkora mennyiségben rendelkezésünkre, mint napjainkban, így eleink a második legnagyobb vízforráshoz, az ételhez fordultak, ha szomjasak voltak. A legtöbb folyadék pedig a legtöbb természetes cukrot tartalmazó ételekben, a zöldségekben és gyümölcsökben van. Bár azóta eltelt némi idő, de a kiszáradás még mindig aktiválja mind az éhségért, mind a szomjúságért felelős területeket a hipotalamuszban.

vizivas-cover

A vízhiány a leptin, vagyis a teltségérzethormon szintjére is hatással van, mégpedig csökkenti azt. Ennek szintén evolúciós okai vannak, hiszen ha folyadékra van szüksége a szervezetnek, és azt ételből nyeri, kézenfekvő, hogy ki akarja kapcsolni a teltségérzetet, hogy az ember többet egyen, mint amúgy tenné, és így több folyadékhoz is jusson. Így ha nem iszunk eleget, nemcsak könnyebben megéhezünk, de többet is fogunk enni. Ez a fő oka annak, hogy ha az ember megéhezik, vagy cukrot kíván, érdemes először egy pohár vizet legurítani, csak hogy biztos lehessen benne, hogy nem a vízhiány tréfálja meg az agyát.

Nem a hormonszint és az éhségközpont az egyetlen terület, amit megpiszkál a vízhiány. Edzés után például, amikor csökken a szervezet folyadékszintje, szintén gyakori, hogy az emberek valami édesre vágynak. Ez azért van, mert a test glikogénfelhasználása ilyenkor nagymértékben megnövekszik. A glikogén egy izmokban és májban tárolt energiaraktár, mely szükség esetén gyorsan glükózzá alakítható, és edzés során ez táplálja az izmokat. Az előállításához azonban a májnak folyadékra és cukorra van szüksége.

A megfelelő folyadékpótlás sok szempontból fontos a fogyókúra során és a hétköznapokban is. Kiszáradás esetén a vízhiány okozhat fáradságot, rossz szájszagot, lassabb gondolkodást, száraz bőrt, fejfájást, székrekedést, izomgörcsöt, szédülést, lázat és hangulatingadozást is. Fogyókúra során azonban különösen fontos a megfelelő folyadékfogyasztás, hiszen a víznek anyagcserepörgető hatása is van, ráadásul kutatások igazolják, hogy érdemes kipróbálni a régi fogyasztó trükköt, az étkezés előtt ivást is, hiszen ezzel a módszerrel akár 1-1,5 kilóval nagyobb fogyás is elérhető.

A cikk az ajánló után folytatódik

Fogyasztó reggeli szokások

Nem ez az egyetlen új szokás, amit érdemes beiktatni, ha szeretnéd növelni a fogyást. Az alábbi, bárki számára egyszerűen elsajátítható rutinok akár kilókat is jelenthetnek a fogyókúra végeredménye szempontjából.

A képek forrása: Getty images

Ezt is szeretjük