Az elhízásban nagyobb szerepet játszhat a bélflóra, mint a gének: így állítsd helyre a mikrobiom működését
Nem mindegy, milyen baktériumok élnek a bélflórádban, de jó hír, hogy te magad is befolyásolhatod.

GettyImages-949036808
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az egész bélrendszer tele van apró pici mikroorganizmusokkal, amiket mikrobiotáknak, vagyis bélbaktériumoknak hívnak. A bélflóra, más néven mikrobiom ezeknek a baktériumoknak az összessége.

A bélflórában kétféle baktériumcsoportot különböztethetünk meg: a jó, azaz a probiotikus baktériumokat, illetve a rossz, patogén baktériumokat. Leegyszerűsítve a rossz bélbaktériumok zsírral és cukorral táplálkoznak, a jóknak pedig rostokra és összetett szénhidrátokra van szükségük az életben maradáshoz.

Az elhízásban nagyobb szerepet játszhat a bélflóra, mint a gének

Jeffrey Gordon, a 2018-as orvosi Nobel-díj egyik várományosa egy korszakalkotó kísérletet végzett. Ez a vizsgálat bizonyítja azt, hogy az elhízásban nagyobb szerepet játszhat a bélflóra, mint a gének.

GettyImages-684735214

A kísérletet ikerpárok segítségével végezték, ahol az egyik iker túlsúlyos volt, a másik pedig vékony testalkatú. Ezeknek az ikerpároknak a bélflórájából vett mintákat olyan egerekbe ültették át, akik „sterilizált” bélflórával rendelkeztek, tehát teljesen egyforma volt a mikrobiomjuk. Ezen egerek egyik csoportjának bélrendszerébe az elhízott ikerfelek, a másik csoportéba a vékony felek beléből származó mintákat ültették be.

A kísérlet során az egerek mindkét csoportja ugyanazt kapta enni. Az a csoport, aki a túlsúlyos ikerfelektől kapta a mintát, jelentős testzsírnövekedést mutatott a kísérlet végére, az a csoport pedig, aki a vékony ikrek mikrobiomját kapta, nem hízott meg ugyanazon étrend követése mellett.

A cikk az ajánló után folytatódik

Mivel az ikrek genetikailag teljesen azonosak, ez a vizsgálat bizonyítja azt, hogy az elhízásban nagyobb szerepet játszhat a bélflóra, mint a gének. Tehát nem mindegy, milyen baktériumok élnek a bélflórádban, de jó hír, hogy te magad is befolyásolhatod.

Mi történik, ha felborul a bélflóra egyensúlya?

Amikor az étrend hosszú időn keresztül kevés élelmi rostot, sok zsírt és cukrot tartalmaz, akkor nemcsak te kerülsz túlsúlyba, hanem a káros baktériumtörzsek is a bélflórádon belül, hiszen csak őket táplálod, a hasznosakat pedig "kiéhezteted", így felborul az egyensúly a káros és hasznos baktériumok között.

Amikor megpróbálod csökkenteni a hízásért felelős baktériumok tápanyagául szolgáló cukrok és zsírok fogyasztását, akkor ezek a túlszaporodott baktériumok éhezni kezdenek, ezért hormonokat bocsátanak ki, így jelezve az agynak, hogy vigyél be számukra ideális táplálékot, hiszen csak így élhetnek tovább. Ekkor érezheted, hogy sóvárogsz a nemrég elhagyott cukros, zsíros ételek után.

GettyImages-637493080

A bélflóra újraprogramozása

Ahhoz, hogy újra a hasznos baktériumok kerüljenek túlsúlyba, rostokkal és jó minőségű tápanyagokkal kell támogatnod őket. A prebiotikus rostokkal támogatott bélflóra segíthet a fogyásban, javíthatja az inzulinérzékenységet, csökkentheti a krónikus gyulladást és puffadást. 

21 napos bélflórakihívás

  • Fogyassz naponta legalább három étkezésedhez rostokat tartalmazó élelmiszereket!
  • Igyál naponta legalább két liter vizet!
  • Kerüld a mesterséges édesítőszereket (aszpartám, szukralóz, szacharin, ciklamát, aceszulfám-K)!
  • Ne stresszelj!
GettyImages-1125055767

Ötnapos mintaétrend

Reggeli: 

1. nap: egy adag FiberShake, egy evőkanál kókuszchips.

2. nap: egy szelet teljes kiőrlésű pirítós, fél avokádó felszeletelve, egy darab főtt tojás.

3. nap: egy adag FiberShake, egy evőkanál bogyós gyümölcs. 

4. nap: egy adag FiberShake, egy evőkanál kókuszchips.

5. nap: tojásrántotta egy marék pirított gombával, teljes kiőrlésű pirítóssal.

Ebéd:

1. nap: spenótfőzelék újragondolva.

2. nap: rakott ceruzabab csirkemellel, barna rizzsel, pirított tökmaggal.

3. nap: tonhalsaláta csicseriborsóval.

4. nap: rostban gazdag bolognai spagetti.

5. nap: joghurtos csicseriborsóval töltött, héjában sült édesburgonya csirkemellsteakkel.

GettyImages-179464555

Nasi:

1. nap: élőflórás kefir pirított teljes kiőrlésű rozskenyércsíkokkal.

2. nap: egy adag FiberShake cukrozatlan mandulatejjel.

3. nap: egy marék dió, egy szárzeller (zeller helyett lehet alma, körte vagy málna).

4. nap: házi készítésű zöldségchips olaj nélkül.

5. nap: egy adag FiberShake cukrozatlan mandulatejjel.

Vacsora: 

1. nap: csirkemellsaláta ropogós csicseriborsóval.

2. nap: spenótos omlett.

3. nap: fehérjebomba skinny burger.

4. nap: lencsefőzelék újragondolva.

5. nap: zöldborsófőzelék csirkemellel, zöldségropogóssal.

Erjesztett ételek, amelyek segítik a fogyást

A bélflórát felépítő, jótékony mikroorganizmusokat tartalmazó probiotikumok kutatások szerint számos kedvező élettani hatással rendelkeznek, erősítik az immunrendszert, és a zsigeri zsír esetén is jó szolgálatot tesznek. 

Borító- és ajánlóképek: Getty Images Hungary

Ezt is szeretjük