Az elhízás 3 meglepő oka
Amire sosem gondolnál
A túlsúly kialakulását a családi háttér, a testvér hiánya vagy akár a társadalmi helyzet is befolyásolja. Eláruljuk, hogyan!

Ez is érdekelhet

Megvan, melyik a legjobb játék a gyereknek! (x)

Tiltott szerelem a Szegedi Szabadtéri Játékokon (x)

A nyugdíjasotthonból mentek fellépni: 40 év után újra színpadra álltak a szereplők (x)

„Azt mondták, örökre feküdni fog” (x)

beauty and style

A nő, aki a saját teste rabszolgájává vált: így lett fiús kislányból dögös szexszimbólum Marilyn Monroe »

Pofonegyszerű alap smink piros rúzzsal: kevés az ennél nőiesebb »

Ezek a színek a tél kedvencei: vibráló árnyalatokból nincs hiány »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Az elhízás kialakulását számos tényező befolyásolja, a legfontosabbak biológiai, lelki és társadalmi jellegűek. A leggyakrabban és a legelemibb módon a biológiai okok járulnak hozzá a túlsúly kialakulásához, a problémát azonban nem lehet egyszerűen a fegyelmezetlen evéssel, a lustasággal, a mozgásszegény életmóddal magyarázni, léteznek ugyanis meglepő, rejtett okok is. Ismerj meg ezek közül hármat!

Pesszimista szemlélet

A pszichikai tényezőknek nem csupán az elhízás kialakulásában, de állandósulásában is fontos szerepük van - az emberek többsége az elveszített súlyfelesleget ismét felszedi. A tartós eredmény elérésében az irreális célok kitűzése jelenti a legnagyobb akadályt. Sokan amellett, hogy a leadni kívánt kilók mennyiségére vonatkozóan illúziókat kergetnek, úgy gondolják, a fogyás életük egyéb problémáira is megoldást hoz majd, például társat vagy jobb munkahelyet találnak.

Amikor mindez nem valósul meg maradéktalanul, teret engednek a negatív gondolatoknak: alábecsülik addigi eredményeiket, képtelenek örülni, és az önkontroll hiányával vádolják magukat.

A következő lépésként visszatérnek az eredeti rossz szokások, és szépen visszarakódnak a zsírpárnák. A pesszimista szemlélet részben úgynevezett diszfunkcionális sémákra - az örömteli életet akadályozó téves beállítódásokra - vezethető vissza, melyek megfogalmazódása gyermekkorban kezdődik.

Ezek a sémák az elhízott egyéneket egy egész életen át abban erősítik meg, hogy emberi értékük összefügg a súlyukkal vagy a termetükkel. Saját testükhöz negatívan viszonyulnak, és fizikai adottságaikból származtatják kudarcaikat. Elsőként tehát ezen a hozzáálláson kell változtatnod, ha másként nem megy, szakértő bevonásával.

Szociális és családi háttér

A túlsúly szociális tényezőkkel, a végzettséggel, a társadalmi helyzettel, a jövedelemmel, a nemzetiséggel szintén összefüggésben állhat. Az elhízás előfordulása közvetve kötődik például a család nagyságához: az egykék körében jóval gyakoribb, mint olyanok között, akiknek van testvérük, ami szoros összefüggésben áll azzal, hogy előbbieket a szülők hajlamosak elkényeztetni, ami az édességek, a kedvenc ételek terén is megnyilvánul.

Fontos a történelmi kor és a kulturális befolyás is. Az étkezési szokások mélyen gyökereznek a különböző civilizációkban, és csak lassanként változnak. Meghatározó lehet az élelem elérhetősége éppúgy, mint az ideális testforma, nevezetesen az ideális női alak. Nem lehet elfeledkezni a mozgásról alkotott általános nézetek szerepéről sem - például hiába divatos az aerobik, a spinning, a Pilates, a kocogás, a gyaloglás és a síelés, ha közben állandóan autóval közlekedik mindenki.

A túlsúly kialakulásának determinált voltán nehéz változtatni, ám nem lehetetlen. Ebben az esetben azonban kitartónak kell lenned, a könnyű, pár hetes diéták ugyanis nem segítenek - az életmódváltás elengedhetetlen.

Motiválatlanság

A fogyás ugyanazon elv alapján lehet sikeres, mint a tanulási folyamat: ha azt akarod, hogy egy bizonyos viselkedési mód rögzüljön, annak kellemesnek kell lennie. Amennyiben a gyakorlás egyáltalán nem nyújt örömet, akkor nem fogod elérni az áhított eredményt. Gondolj bele, milyen lenne hirtelen áttérni valamilyen egyhangú étrendre - nem túl szívderítő.

Vagy mondjuk az edzőteremben - ahol mindenki más vékony, illetve csupa izom - több évtizedes mozgásszegény életmód után erősebb és jobb állóképességű személyeknek összeállított gyakorlatokat végezni - nemcsak lehangoló, de lehetetlen is. Teljesen természetes és érthető reakció, ha valaki ilyenkor abbahagyja a diétát. Amennyiben valamilyen kényszer hatására mégis folytatja, sikerülhet leadni néhány kilót, melyek azonban hamarosan visszaszöknek.

A megoldást a személyre szabott diéta és edzés jelenti - érdemes tanácsot kérned dietetikustól, illetve személyi edzőtől -, emellett nagyon sokat segíthet, ha csatlakozol egy fogyókúraklubhoz, illetve a súlyvesztésbe nem egyedül fogsz bele. A sorstársak jelenléte, a közös siker, a tapasztalatcsere és a támogatás hatalmas erőt és kellő motivációt adhat.

Cikkünk elkészítésében a Reader’s Digest Kiadó Formabontó zsírlebontó című könyve segített.

Ezt is szeretjük