5 étel, ami függőséget, elhízást okoz, és 5 étel, ami nem: így hatnak az agyra az egyes ételtípusok
Bizonyos ételtípusok sokkal addiktívabbak, mint mások.

GettyImages-1058654736
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Bizonyára te is tapasztaltad már, hogy vannak napok, amikor sokkal jobban kívánsz bizonyos ételeket és ízeket, amikor szívesen ennél pár szem csokit, vagy bűnöznél a tévé előtt egy zacskó chipsszel, de sehogy sem tudod lebeszélni magad arról, miért ne csináld.

Amerikai kutatók szerint az emberek 20%-a szenvedhet ilyen fajta ételfüggőségben anélkül, hogy tudna róla. Az ételfüggők vágyat éreznek bizonyos ételek vagy ízek után, és képtelenek leállni a fogyasztásukról. Nem képesek megfelelően kontrollálni az étvágyat, gyakran már a következő étkezésen jár az eszük, és akkor is késztetést éreznek arra, hogy bekapjanak valamit, ha már tele vannak. Ez a fajta addikció azt hozza magával, hogy  bizonyos ételtípusokból sokkal gyakrabban és többet fogyasztanának, mint amire valójában a szervezetüknek szüksége lenne, ez pedig nemcsak a pluszkilók gyarapodását okozhatja, de szív- és érrendszeri betegségek kiindulópontja is lehet.

Mitől addiktív egy étel?

Akárcsak az alkoholfogyasztás és más addikciók esetében, a háttérben az agy jutalmazásért felelős rendszerének megváltozott működése áll. Evéskor a szervezet többek között boldogsághormont - dopamint - szabadít fel, ezt az agy élvezetként értékeli. Kialakulhat olyan állapot, amikor a normálisnál sokkal nagyobb elégedettséget és örömöt érez valaki étkezés után. A következő alkalommal így sokkal több dopaminra lesz szükség, hogy elérje az ember ugyanazt a hatást, azaz sokkal nagyobb mennyiségű étellel tud csak kompenzálni.

GettyImages-966461220

A magas kalóriatartalmú ételek kapcsolódnak leginkább a jutalmazó központhoz, így a leginkább függőséget okozó ételek erőteljesen sósak, cukrosak vagy zsírosak. A Michigani Egyetem kutatása is alátámasztotta ezt a feltételezést kísérletében. 518 személy étkezési szokását vizsgálták egy ételaddikciós skála alapján, amelyen 35, természetes és feldolgozott étel szerepelt. A résztvevőket arra kérték, hogy rangsorolják, mennyire nehéz ellenállniuk egy-egy adott ételnek. 1-essel az egyáltalán nem addiktív, 7-essel a rendkívül addiktív ételt kellett jelölniük. A kutatásból kiderült, hogy 7-10%-uknál teljes ételfüggőséget, 92%-uknál függőségi magatartást állapítottak meg bizonyos ételeknél. A magasabb zsírtartalmú és glikémiás indexű ételek sokkal nagyobb addikciót váltottak ki az emberekből, mint kalóriaszegényebb társaik. A kutatás során az eredmények alapján felállították a listát a rendkívül addiktív és nem addiktív ételekről.

A cikk az ajánló után folytatódik

Leginkább függőséget okozó ételek:

1. pizza (4,01),

2. csokoládé (3,73),

3. chips (3,73),

4. sütemények (3,71),

5. fagylalt (3,68).

A 18-as listán helyet kapott a hasábburgonya, a cukros üdítők, a torta, a muffin, a bacon, a sült csirke, a gumicukor és a pattogatott kukorica is.

GettyImages-861280178

Legkevésbé függőséget okozó ételek:

1. uborka (1,53),

2. sárgarépa (1,60),

3. bab (1,63),

4. alma (1,66),

5. barna rizs (1,74).

A legkevésbé addiktív ételek listáján helyett kapott még többek között a lazac, az eper, a granola, a krékerek, a tojás és a csirkemell is.

Kilószámra eheted őket, mégsem fogsz tőlük hízni

Ami kalóriaszegény, azért lehet nagyon finom is. A következő gyümölcsöket bármikor bűntudat nélkül nassolhatod. Finomak, és még abban is segítenek, hogy lemenjen rólad az az utolsó pár fránya kiló.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük