A fogyásgátló, hizlaló hármas
Ezeket felejtsd el!
A három legveszélyesebb tápanyag együttes fogyasztása tovább növeli a súlygyarapodás kockázatát. Eláruljuk, mit tehetsz ellenük!

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Minden fogyókúra célja az úgynevezett lipolízis, vagyis annak a folyamatnak a beindítása vagy éppen serkentése, melynek során szervezeted felszabadítja, és energiává égeti el a zsírpárnákban lévő zsírt. Előkészítésének és erős felfokozásának feltétele egy másik mechanizmusnak, a lipogenezisnek, vagyis a zsírbeépítésnek a megakadályozása.

Mindezt a következőképpen képzelheted el: a túlsúlyos emberek felépítették a zsír egyirányú utcáját. Ez az út a bél nyálkahártyáján keresztül vezet a vérbe, a májhoz és közvetlenül az adipocytákba, vagyis a zsírsejtekbe. Bizonyos tényezők, például az étkezési bűnök kifejezetten kedvezhetnek az egyirányú utca úgymond bebetonozásának, minek köszönhetően a trigliceridek milliárdjai szüntelenül áramlanak a hasi és csípőtájéki raktárakba. Tehát, ha nem kerülöd el a karcsúság legnagyobb ellenségeit, közöttük a hírhedt hizlaló hármast, máris üzembe lép a lipogenezis, vagyis a zsírtárolás.

Az egyes számú ellenség: a hizlaló hármas

A zsíros húsokkal és a zsemlegombóccal vagy a finom sajttálakkal talán még egész jól megbirkózik emésztő- és anyagcsere-rendszered, azonban, ha mindezt édességekkel, cukros desszertekkel tetézed, szinte biztos lehetsz benne, hogy megindul a súlygyarapodás, mely rövid idő alatt látványos és szomorú változással jár.

A búcsúpohár likőr is tömegével lapátolja a triglicerideket a zsírraktárakba, de hasonló a helyzet az étkezés után elfogyasztott üdítőitallal vagy kólával is. A fehér lisztből készült termékek, illetve tésztafélék cukorral vagy édességgel, illetve zsiradékkal kombinálva - ezek maguk a hizlaló hármas tagjai - jóval veszélyesebbek, mint önmagukban, nem véletlen, hogy a legtöbb túlsúlyos ember is ezeknek köszönheti fölös kilóit.

A baj az, hogy míg a szénhidrátok csak viszonylag röviden időznek a gyomorban, addig a zsír órákon át megmarad az emésztőrendszer ezen szakaszában, késleltetve ezzel a gyomor kiürülését. Ezért tudja a krémes étel, egy pohár likőr vagy egy cukrozott kávé még órákkal az étkezés után is kedvezően befolyásolni a zsírbeépülést.

Mit tehetsz ellenük?

Az édességről a legjobb lemondani. Ha mégis erősen vágyódnál a csokoládéra, legalább az étkezés előtt fogyaszd, ne közben vagy utána! Miközben ugyanis épp egy ostyával díszített fagylaltkelyhet kanalazol, zsírszöveted már tudja, mire készülhet a nyelved és a gyomrod.

Ugyanis bizonyos hormonok jelentést adnak a májnak és a zsírszövetben található ereknek, hogy készüljenek fel az édesség, a zsiradék és a gyorsan oldódó szénhidrát finom, de veszélyes kombinációjának elfogyasztására.

Ezek után a végtelenül vékony érfalakban lévő enzimek, az úgynevezett lipoproteinlipázok - LPL - felélénkülnek, és előkészítik, majd később véghez is viszik a zsírbeépítést. Igen jelentős alkotóelemei ezek a zsír egyirányú utcájának. Sok túlsúlyos ember éjjel-nappal tömegesen termeli őket, míg a soványabbaknak csak szükség esetén emelkedik meg az LPL-szintjük.

Hogy mindezt megakadályozd, soha ne fogyassz egyszerre édességet, üdítőitalt, zsíros ételt és fehér lisztből készült termékeket, illetve tésztaféléket vagy fényezett rizst. Ne fogyassz főétkezésként édességet, illetve cukrozott ételt vagy italt. A legjobb mindemellett, ha teljes mértékben lemondasz a desszertekről. Ha nem megy másképp, akkor az édességet egy órával a főétkezés előtt vagy két-három órával utána fogyaszd el.

Cikkünk Klaus Oberbeil Zsír nélkül, frissen, fürgén című könyve alapján készült.

OLVASD EL EZT IS!

lany telefonos
  • végleges fogyás
  • fogyókúrás tippek

4 hét alatt mínusz 10 kiló a munkahelyen

muffinok
  • elhízás okai
  • végleges fogyás

Ezért nem tudsz lefogyni

Ezt is szeretjük