4 életveszélyes diétás tévhit
Tudd meg az igazat!
A fogyókúra során nem árt óvatosnak lenned, hisz számos tévhit kering a köztudatban.

Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Ha hosszú ideje reménytelenül küzdesz a túlsúllyal, érthető, ha minden fogyókúrás praktikát szívesen kipróbálnál. Azonban néhány ötlet nem karcsúsághoz, hanem súlyos egészségkárosodáshoz vezet, ezért, mielőtt követnéd a látványos fogyást ígérő módszereket, győződj meg a mögöttük rejlő valóságról.

A monodiéta leolvasztja a kilókat

Veszélyes azt gondolni, ha csupán egyfajta élelmiszert fogyasztasz, elűzheted a kilókat. A kezdeti fogyást ebben az esetben nem tartós karcsúság, hanem életveszélyes hiányállapot követheti.

Ha csak egyféle táplálékra korlátozod étrendedet, felborítod az anyagcsere-folyamatokat, és amint visszatérsz a normál táplálkozáshoz, az elveszített kilók kétszer olyan gyorsan térnek vissza. Ráadásul erőnléted napról napra gyengül, hiszen semmilyen élelmiszer nem képes önmagában biztosítani a létfontosságú tápanyagokat.

A vitaminok felszívódásához számtalan kiegészítő anyag szükséges, melyekhez csak a változatos étrend során juthatsz hozzá. A fáradékonyság, a hajhullás figyelmeztető tünete lehet a monodiétának, hosszabb távon azonban a kórházi kezelést sem kerülheted el.

A dohányzás és az alkohol mérsékli a kalóriaigényt

A cigaretta néhány percre elterelheti gondolataidat az étkezésről, ám a hatás rövid távú, nem beszélve arról, hogy megfosztod magad a kalóriaégető tápanyagoktól. A C-vitamin elsőrangú zsírégető, ám a dohányzás jelentősen csökkenti szintjét a szervezetedben.

A szénhidrátok gyors felhasználásáért felelős B-vitaminokat is elrabolja a nikotin, így nagy valószínűséggel raktározódik zsírpárnákba az elfogyasztott kalóriamennyiség. Ha a dohányzás elhagyása során kezdetben éhségérzetet tapasztalsz, a joghurtba kevert zabkorpa segít, míg anyagcseréd ismét kiegyensúlyozott nem lesz.

Az alkoholtartalmú italok sem csökkentik az étvágyadat, éppen ellenkezőleg: a magas savtartalom fokozza a gyomornedv-elválasztást és az éhségérzetet. Ráadásul a szeszes italok többsége jelentős mennyiségű többletkalóriával lát el, ennél is veszélyesebb eredményre számíthatsz azonban, ha a függőség csapdájába kerülsz - ekkor már orvosi segítséggel sem könnyű visszanyerni egészségedet.

A kihagyott étkezések segítik a fogyást

Ha azzal nyugtatod magad, hogy egy-egy főétkezés elhagyásával kalóriákat takaríthatsz meg, nem sok jóra számíthatsz. Az éhezés azt az üzenetet közvetíti szervezetednek, hogy a következő étkezés során dupla sebességgel építse be a tápanyagokat.

A koplalás riadót fúj az étvágyközpontodnak, így leküzdhetetlen éhségrohamokkal kell szembenézned. Az elhagyott reggeli, a kimaradt ebéd könnyen vezethet akár ájuláshoz is. Vércukorszinted ugyanis hirtelen leeshet, azonban nem áll rendelkezésre elegendő szénhidráttartalék az egyensúly helyreállításához. Ilyenkor nem csoda, ha szédülés kerülget, váratlanul elgyengülsz, és heves remegés fog el. Ne várd meg, míg utolér a rosszullét, válaszd inkább a biztos sikert ígérő, gyakori, de kis étkezésekből álló diétát.

A folyadékmegszorítás karcsúsít

A szervezetedben felhalmozódott felesleges folyadékmennyiség valóban növelheti kilóid számát. Ez azonban nem az elfogyasztott ásványvízből származik. A tartósítószerek, illetve a túlzott sóbevitel megköti a szövetekben a vizet, ezért tapasztalhatsz haspuffadást és ödémákat a lábszáradon.

A megoldás éppen ellenkezik a tévhittel. Növeld a folyadékfogyasztást legalább napi 1,5-2 liter mennyiségig - ez átmossa a veséket, és könnyebb lesz a káros anyagok eltávolítása. Amint megszabadulsz a méreganyagoktól, megszünteted a folyadék-visszatartás okát is. A lédús táplálékok is segítik a kiválasztószervek munkáját.

Ha a napi folyadékbeviteled jóval az optimális mennyiség alatt marad, szervezeted veszélyesen kiszáradhat. Vérnyomásod leesik, pulzusod szapora lesz, és akár eszméletvesztéssel is járhat a fogyás reményében elkövetett ballépés.

Ezt is szeretjük