Ez a házimunka meglepő hatással van a lélekre: kutatások szerint elűzi a stresszt
A kortizol nevű stresszhormon magas szintje pusztítást okozhat a szervezetben, de néhány meglepő dolog csökkenti azt.

GettyImages-1031043754
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy 2018-as, középkorú felnőtteken végzett tanulmány szerint a stressz nemcsak a memóriát rontja, hanem az agy zsugorodásával is összefüggésbe hozható. Van viszont néhány nagyon egyszerű, viszont sokak által indokolatlanul rettegett tevékenység, ami segíthet csökkenteni a stresszt.

Olykor egészen meglepő dolgok is képesek azt oldani, így a házimunka is jó hatással lehet a szervezetre nézve.

Stresszcsökkentő tevékenységek

A leghétköznapibb tennivalókról is kimutatták, hogy csökkentik a szervezet kortizolszintjét.

Mosogatás

A Mindfulness folyóiratban megjelent 2014-es tanulmány szerint a mosogatás csökkentheti a stresszt.

Az 51 fős, főiskolai hallgatóból álló csoport feladata az volt, hogy mosogassanak olyan mérések előtt, amelyek az éberséggel, az érzelmekkel és a tapasztalatfelidézéssel voltak kapcsolatosak. A mosogató csoport eredményeiben a pozitív hatások - inspiráció - növekedését és a negatív hatások - idegesség - csökkenését mutatták ki.

Rendrakás otthon

A kutatások szerint a rendetlenség nagyobb valószínűséggel fokozza a stresszt a nőkben. 2010-ben a Journal of Personality and Social Psychology egy tanulmányában azt vizsgálták, hogy a házaspárok hogyan kezelték rendetlen otthonaikat, és mit éreztek közben. A vizsgálatban részt vevő feleségeknek, akiknek zsúfolt vagy rendetlen otthonuk volt, általában megemelkedett a kortizolszint a nap folyamán. Így tehát mindenképpen érdemes alaposan rendet rakni a lakásban: nemcsak az otthon lesz szebb és tisztább, hanem a stressz-szint is csökken tőle.

GettyImages-1223426705
Fotó: AsiaVision / Getty Images Hungary

Csoportos edzés

Az amerikai masszőrök folyóirata, a Journal of the American Osteopathic Associationben megjelent kutatás szerint a csoportban végzett testmozgás előnyösebb a stressz csökkentésében, mint a magányos edzés. Kimutatták, hogy a csoportos edzések 26 százalékkal csökkenthetik a stresszt.

A szeretett pár szennyesének megszaglása

A Journal of Personality and Social Psychology folyóiratban megjelent 2018-as tanulmány azt mutatja, hogy a szeretett személy ruháinak megszaglása csökkentheti a stresszt. A vizsgálat során 96 nő megszagolta három illat egyikét - egy semleges illatot, a romantikus partner illatát és egy idegen illatát. Az idegenének hatására a kortizolszint megugrott, de a párjuké csökkentette a stressz-szintjüket.

A cikk az ajánló után folytatódik

Írás a kudarcokról

A Frontiers in Behavioral Neuroscience című folyóiratban jelent meg 2018-ban egy tanulmány, mely szerint a múltbeli kudarcokról való írás csökkenti a kortizolreakciókat és a pszichoszociális stressz hatására bekövetkező, tartós figyelemhiányt. A tanulmány szerint egy korábbi kudarc leírása lehetővé teheti az egyén számára, hogy egy új, stresszt kiváltó dolgot kevésbé stresszesnek éljen meg, ami csökkenti annak fiziológiai és viselkedési hatásait. Paradox módon hangozhat, de a tanulmány szerint a kudarcok leírása lehetővé teszi, hogy a következő stresszt kiváltó helyzettel jobban meg tudjunk küzdeni.

Éneklés

A félénkek és botfülűek számára csoportban énekelni rémálom lehet - de mindenképpen érdemes megpróbálniuk. A Society for Neuroscience konferencián egy 2018-ban bemutatott kísérleti tanulmány kimutatta, hogy a Parkinson-kórban szenvedő betegeknél a csoportos éneklés csökkentheti a pulzusszámot, a vérnyomást és a kortizolszintet. Az eredmények összefüggenek a Drexel Egyetem 2016-os tanulmányával, amely azt találta, hogy képzettségi szinttől függetlenül a művészet általában csökkenti a kortizolszintet.

10 nyugtató hatású gyógytea

A gyógynövényekből készült teák oldják a feszültséget, megszüntetik a stresszt.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük