Amikor minden összeomlani látszik: hogyan lehet mégis életben tartani a reményt a szakértő szerint?
Vannak időszakok, amikor szinte már képtelenségnek tűnik reménykedni. A szakértő elmondta, hogyan lehet mégis.

GettyImages-1178931232
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Mentőmellény a viharos tengeren, pislákoló fény a sötétségben? Sokféleképpen meg lehet fogalmazni, mi is az a remény, de bármilyen metaforával is él az ember, abban mindenki egyetérthet, hogy óriási értékről van szó.

A laikus emberek többsége szerint a remény egyenlő az abban való bizakodással, hogy minden rendbe fog jönni. Ez egyszerűen hangzik, de pszichológiai szempontból is érdemes megvizsgálni a kérdést.

Mi a remény?

Jenny Taitz, klinikai pszichológus a fenti elképzeléshez képest egészen más, megfontolandó perspektívába helyezi a reményt: szerinte az nem arról szól, hogy meggyőzzük magunkat, hogy egy helyzet javulni fog, hanem sokkal inkább a cselekvő pozíciónk, a lehetőségeink felismeréséről. Ez az elgondolás dr. Charles Snyder reménykutatónak, a Kansasi Egyetem szakértőjének a véleményével cseng össze, aki szerint a remény érzése akkor ébred az emberben, amikor sikerül beazonosítania a számára lehetséges utakat, melyeken haladva mindennek dacára elérheti a céljait.

A pszichológus Silvia Hernandez, a Case Western Reserve Egyetem szakértőjének szavaira is kitér, aki különösen fontos, tudományosan megalapozott gondolattal gyarapítja a reményről alkotott képet: az egyetem falai között végzett vizsgálatok ugyanis rámutattak, hogy a terápiás foglalkozások rengeteget segítenek a depresszióval, gyásszal, egészségügyi problémákkal birkózóknak, tehát ha valaki el tudja hinni magáról, hogy képes elviselni a vihart, azonnal megláthatja a felhők mögül kikandikáló napfényt.

A cikk az ajánló után folytatódik

Így őrizhető meg a remény

A remény tehát sokkal inkább a jelenben értelmezendő, semmint egy jövőbeni álomképként, és nagyon sok múlik azon, hogyan értelmezzük adott helyzetben saját magunkat. A klinikai pszichológus, Taitz szerint bizonyos módszerek segíthetnek abban, hogy ez az érzés még a legnehezebb időkben se hagyja el az embert. Négy olyat sorolt, ami szerinte igazán hatásos lehet.

Mi az, ami most is megvan?

Ha az ember feje felett összegyűlnek a sötét fellegek, érdemes tudatosítani, hogy a helyzet ellenére sincs minden veszve. Ha nagyon borús is a kép, még mindig sok-sok jó dolog maradhatott változatlanul. Felismerve ezeket a meglévő pozitívumokat, az ember reménykedőbbé válhat.

Azt kontrolláld, amit tudsz

Van úgy, hogy az ember azt érzi, olyannyira elhatalmasodott rajta egy rossz helyzet, hogy már teljesen tehetetlen. Pedig alaposabban végiggondolva, számos olyan dolog lehet még az ember életében, ami felett van befolyása, és amiért érdemes küzdenie. Nem a megoldhatatlan gondot kell nézni, hanem kitűzni néhány attól teljesen független, kisebb célt, ami segíthet visszanyerni a derűlátást.

Dolgozz a mentális agilitásodon

Amikor egy rossz szituáció elhatalmasodni látszik, az ember hajlamos átadni magát ennek, és lemondóan elengedni mindent. Pedig ne feledjük, hogy a reménykedés lényege nem a pozitív kimenetel álomképe, hanem az abban való hit, hogy képesek vagyunk cselekedni, boldogulni adott helyzetben. Ha felmerült a baj, érdemes egy-egy lehetséges stratégiát végigpörgetni, mi legyen a következő lépés. Ez magabiztosságot ad, és kapaszkodót jelent, mely segít továbbhaladni az úton.

A remény kis készlete

Talán gyermekded dolognak tűnhet, de Taitz szerint annál hatékonyabb lehet egy úgynevezett remény-kiskészlet összeállítása. Ez egy olyan gyűjtemény, melybe fotók, zenék, jó emlékek kerülnek. Holmik, melyek az életünk jó elemeit képviselik. Ha felmerül egy borús szituáció, ezeknek a sorra vétele, megnézegetése, sok-sok pozitív energiát, kitartást, erőt adhat a folytatáshoz.

A remény tehát, ha megfoghatatlannak is tűnik, voltaképpen nem az: építhető, gyarapítható, erősíthető dolog, ami felett igenis van befolyásunk. Taitz tanácsait megfogadva, és végiggondolva, hogy a különböző szakértők szerint mit is jelent az ember számára ez az érzés, könnyebb lehet a legszorongatóbb szituációban is meglátni azt a bizonyos sötétben pislákoló fényt.

Jógagyakorlatok az optimizmusért

A következő, egyszerű jógagyakorlatok abban segíthetnek, hogy az egész nap derülátó és mosolygós legyen. Kezdőként is menni fog!

Ezt is szeretjük