Önmagunknak megbocsátani a legnehezebb: mi segíthet végre előre nézni?
Nem másoknak, saját magunknak a legnehezebb elfelejteni a ballépéseket.

buntudat
Ez is érdekelhet

Tiltott szerelem a Szegedi Szabadtéri Játékokon (x)

A nyugdíjasotthonból mentek fellépni: 40 év után újra színpadra álltak a szereplők (x)

„Azt mondták, örökre feküdni fog” (x)

A szabad gyöknek mindent szabad? (x)

Van, amiben nagyon rosszak a magyarok - az utolsó helyen állunk az EU-ban, és ez szomorú

beauty and style

Kipróbáltuk a többfázisú olajos arcápolást: így nem tömődnek el a pórusok »

Nőies, stílusos, és sokat tud a divatról: Olivia Palermo taníthatná a sikkes öltözködést! »

Borzasztóan eltolták a hajszínét, de egy ügyes fodrász mentette a helyzetet »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Senki sem tökéletes - szokták mondani a már-már elcsépelt, de igaz mondatot. Bármennyire is sokat ismételt szavak, ha magunkról van szó, akkor mégsem jutnak eszünkbe.

Furcsa, de tény, hogy az ember mindig akkor tudja a legokosabb tanácsokat adni, ha másoknak van szüksége rá, és akkor a leghatározottabb, ha más döntéshelyzetéről van szó. A megbocsátással is hasonlóképp vagyunk: amikor más valaki hibázott, sokkal könnyebben bocsátunk meg neki, mint saját magunknak, amikor rosszul cselekedtünk.

Hogyan bocsássunk meg magunknak?

A kérdés nem egyszerű, de fontos lenne megismerni rá a választ. Arlene B. Englander, pszichoterapeuta elképzelése szerint bármennyire is nehéz túllépni egy ballépésen, mindig azt kell szem előtt tartani, mennyi jó van még előttünk, amiért érdemes továbblépni, megbocsátani magunknak. 25 évnyi tapasztalattal a háta mögött, Jordan Pickell terapeutával és Heidi McBain családterapeutával együtt 12 pontban fogalmazták meg, hogy szerintük hogyan lehetséges ezt megtenni.

Összpontosítsunk az érzelmeinkre!

Először is ismerjük fel a bennünk lévő érzelmeket! Ez alapvetően szükséges a továbblépéshez, ahogy az is, hogy ezeket az érzelmeket ezután tudomásul vegyük, és el is fogadjuk.

Mondjuk ki hangosan!

Ha már tudatosultak az érzelmek, mondjuk ki őket! A kimondott érzelem mindig felszabadító. Fogalmazzuk meg, mit érzünk, és mit gondolunk a tettünk után.

Másképpen tekinteni a hibára

A hibát a következő lépésben fordítsuk át egy leckévé! Minden egyes ballépésre tekintsünk úgy, mint egy tanulási folyamat egy-egy lépésére, mely végül előbbre visz bennünket!

Ne siettessük a dolgot!

Ha egy hibától nehezen szabadulunk meg, akkor érdemes azt elképzelni, és gondolatban egy befőttesüvegbe tenni, majd lezárni. Ha ezt megtettük, beszéljük meg magunkkal, hogy idővel, ha kész leszünk rá, vissza fogunk térni ehhez, és újra átgondoljuk!

Álljunk szóba a belső kritikusunkkal!

Mindenkiben él egy nagyon kemény kritikus, aki kőkeményen megmondja, ha valamit elszúrtunk. Képzeljünk el ezzel a bizonyos láthatatlan kritikussal egy beszélgetést, és írjuk le! Ez segít felismerni, miért nem tudunk magunknak megbocsátani.

Csípjük nyakon a túl kemény önkritikát!

Sajnos belső kritikusunk a hónap dolgozója címre hajt, ezért rendkívül buzgó. Csípjük el, amikor túlságosan szorgalmas, azaz vegyük észre, ha túl kemény kritikát fogalmazunk meg önmagunkkal szemben! Írjuk le!

A cikk az ajánló után folytatódik

Reagáljunk a belső kritikusunk szavaira!

Vegyünk egy papírt, és írjuk le, amit belső kritikusunk mond, majd fordítsuk meg a lapot, és védjük meg magunkat racionális érvekkel!

Tisztázzuk magunkban, mit szeretnénk!

Gondoljuk át, mi lenne most a cél! Megbántottunk valakit, és szeretnénk, ha megbocsátana? Ha ezt fogalmaztuk meg, érdemes végiggondolni, hogyan tesszük jóvá. Ha ez megvan, akkor könnyebb lesz továbblépni, és megbocsátani magunknak.

Adjunk önmagunknak tanácsot!

Furán hangozhat, de segíthet: gondoljunk csak arra, amikor bölcsen segítünk más baján a tippjeinkkel. Mit mondanánk, ha a legjobb barátunknak adnánk tanácsot? Ha valakinek van egy bizalmas barátja, akivel megosztja, miért nem tud megbocsátani magának, akkor a barát egyes szám első személyben el is mesélheti a problémát. Így valóban el is játszható a tanácsadás.

Ne ismételgessük!

Az ember szokása, hogy az elkövetett hibáival ostorozza magát. Pedig az adott ballépést elég egyszer vagy kétszer átgondolni, semmi szükség rá, hogy állandóan a saját orrunk alá dörgöljük azt. Ha már sokadszorra feltettük az ismerős lemezt, vegyünk három mély lélegzetet, és sétáljunk egy kicsit! Tereljük pozitív vizekre a gondolatainkat! Ez visszavehet a rosszkedvünkből.

Legyünk kedvesek magunkhoz!

A kőkemény kritikát nem elég felismerni, vagy reagálni rá: meg is kell magunkat védeni, mintha egy számunkra kedves embert bántanának. Merthogy fontos szeretnünk magunkat, és próbálni megvédeni minden negatív hatástól. Attól is, ami önmagunktól fordul saját magunk felé. Emlékeztessük magunkat, hogy megérdemeljük a bocsánatot!

Szaksegítség

Ha a fentiek ellenére sem sikerül túllendülni az elkövetett ballépésen, és képtelenek vagyunk megbocsátani, továbblépni, akkor érdemes lehet szaksegítséget kérni. A pszichológus segíthet abban, hogy mégis képesek legyünk erre, és megtaníthat a jövőben kíméletesebb önkritikát gyakorolni magunkkal szemben.

Stresszoldó jógapózok

Ezek a jógapózok segíthetnek az idegesebb, negatívabb, stresszesebb időszakokban: tíz mozdulatot mutatunk.

Ezt is szeretjük