Egyedül ragadtál önkéntes karanténban? Így érezheted magad kevésbé magányosnak a pszichológusok szerint
Az elszigeteltség borzasztóan nehéz, de néhány egyszerű módszer segít abban, hogy kevésbé érezd magad magányosnak.

szomoru no
Ez is érdekelhet

A mérték a lényeg: tévhitek a szénhidráttal kapcsolatban (x)

Szárnyal a budapesti VictoriaShop! (x)

Turbózd fel a halfogyasztásod idén ősszel! (x)

Frissítsd fel a karácsonyi dekorációt rózsaarannyal! (x)

Nézd meg, honnan érkezik a reggeli kávé a poharadba

Tasnádi Bence színész jóképű, tehetséges és lázadó – Akárcsak Mozart, akit játszik

beauty and style

Nem sokat bíznak a képzeletre a 80-as évek legdögösebb ruhafazonjai: Emily Ratajkowski sportot űz a villantásból »

Nem változtatott szabálytalan mosolyán, és milyen jól tette: a 36 éves modell pont így dögös »

Kim Kardashian visszarángatná a múltból a plüssmelegítőt: szívesen felednénk ezt a trendet »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A koronavírus okozta helyzet mindenki életét megváltoztatta. Az embereknek nem könnyű, hogy szinte sehova sem mehetnek, és gyakran az összezártság is számos konfliktust szül a párok, a családtagok között. Ám annak is borzasztóan nehéz, aki teljesen egyedül ragadt önkéntes karanténban.

Az elzártság és a rokonoktól, barátoktól, sőt sokak esetében a kollégáktól való távolság hosszú távon felerősítheti a magány érzését, mely később nemcsak lehangoltságot, szomorúságot és motiválatlanságot, de akár depressziót is eredményezhet. Éppen ezért rendkívül fontos odafigyelni önmagadra, és fenntartani, ápolni a mentális egészségedet is a jelenlegi szituációban. A következőkkel csökkenthető a magányosság a pszichológusok szerint.

Ismerd fel, fogadd el, és emlékezz az okokra!

Az első és legfontosabb lépés Rebecca Leslie pszichológus szerint, hogy felismerd azt, ha emiatt érzed magad rosszul. A szakértő azt javasolja, hogy bátran öntsd szavakba, és tisztázd a gondolataidat például a következő mondatok segítségével: „Kissé félelmetesnek találom, hogy most egyedül vagyok”, „Úgy érzem, eltávolodom a családomtól és a barátaimtól”. Bár szokatlanul hangzik, de ha kimondod ezeket, azzal könnyítesz egy kicsit a lelki terheiden, és képes leszel más szempontból szemlélni a helyzetet. A félelem csökken, és úgy látod majd, hogy tudod kezelni a helyzetet. Szintén segít, ha tudatosítod magadban, hogy nagyon sokan éreznek most úgy, ahogyan te.

szomoru no
Fotó: praetorianphoto / Getty Images Hungary

Julianne Holt-Lunstad pszichológusprofesszor úgy véli, az is fontos, hogy mindig emlékeztesd magad arra, hogy miért is kell távolságot tartanod másoktól. Változtasd meg picit a gondolkodásmódodat, és ne arra koncentrálj, hogy egyedül vagy, hanem arra, hogy azzal, hogy nem találkozol másokkal, őket és magadat is véded, illetve segíted a vírus terjedésének csökkentését.

Napi rutin, testmozgás és kreatív feladatok

Anabel Basulto párkapcsolati és családterapeuta szerint érdemes kialakítanod egy hétköznapi rutint, és ha lehet, ragaszkodnod hozzá, ez ugyanis biztos pontot és nyugalmat ad majd a sok bizonytalanság közepette. Figyelj arra, hogy lehetőleg tartsd be a tervezett feladatokat, időpontokat, hogy eltereld a figyelmet a negatív érzésekről. Emellett fontos, hogy ne feledkezz el a testmozgásról. A legjobb, ha hetente többször beiktatsz egy otthoni edzést, illetve egészségügyi sétát, mivel ezek hangulatfokozó és kedélyjavító hatással bírnak. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Julianne Holt-Lunstad kiemelte, hogy a kreatív tevékenységek szintén remekül lekötik a figyelmedet, és csökkentik a magány érzését, így érdemes most ezeket is kipróbálni: legyen szó színezésről, rajzolásról, naplóírásról, zenélésről vagy bármi más, kreativitást igénylő feladatról, az biztos, hogy mindegyik sokat segít majd ugyanúgy, ahogyan a zenehallgatás, a tánc és az éneklés is.

Engedd, hogy beszippantsanak a történetek!

Juliana Breines pszichológus arra hívta fel a figyelmet, hogy a kutatások szerint a filmekben, sorozatokban vagy könyvekben szereplő fikcionális karakterek szintén csökkenhetik az egyedüllét érzését, és úgymond „társként” funkcionálhatnak a nehéz időkben. Nem beszélve arról, hogy a történetek lekötik a figyelmet, elgondolkodtatnak, és segítenek abban, hogy minél kevesebbet gondolkozz a problémákon. Szóval, ha van rá időd, mozizz, olvass, és foglald le magad izgalmas sztorikkal. 

A régi emlékek felidézése

Juliana Breines szerint ez a legjobb időszak arra is, hogy újranézd a régi fotókat, videókat. A szép emlékek felidézésének, a nosztalgiázásnak számos pozitív hatása van a kutatások szerint: többek között segít közelebb érezni magad a szeretteidhez, növeli a biztonság és a szeretettség érzését, személyes találkozás nélkül is erősíti a kötődéseket, valamint csökkenti a magányt. 

Rendszeres kapcsolattartás online vagy telefonon

Bár a személyes találkozás most nem lehetséges, a kapcsolattartásról akkor sem szabad elfeledkezni. Hívd fel rendszeresen telefonon a szüleidet, nagyszüleidet, és beszélgess a testvéreiddel, barátaiddal, kollégáiddal online, amikor csak tudsz. Megan Bruneau terapeuta azt javasolja, hogy naponta legalább egyvalakivel beszélgess egy picit: nem kell túl hosszan, vagy túl mély témákról, csak az a fontos, hogy valamilyen formában kapcsolatba kerülj másokkal. Így ugyanis könnyen és gyorsan csökkentheted a magány érzését, illetve fokozhatod a hangulatodat.

Segíts, ahogyan tudsz!

Juliana Breines hozzátette, mindezek mellett érdemes időt szakítanod arra is, hogy ha tudsz, segíts másoknak. Például vásárolj be egy, a közeledben lakó idős embernek, segíts a neten keresztül ügyeket intézni, rendelni a szüleidnek, nagyszüleidnek, vagy támogasd a különböző szervezeteket kisebb adományokkal, ha van rá lehetőséged, és ha teheted. Bármilyen apró gesztus sokat jelenthet az embereknek, ráadásul téged is jó érzéssel tölt majd el.

Mindezek mellett pedig az is fontos, hogy tudatosítsd magadban: a jelenlegi helyzet átmeneti, és mindenkinek nehéz. De ki kell tartani, és ügyelni kell a szabályok betartására, hogy megóvj másokat, és minél hamarabb újra visszaállhasson a régi rend.

Jógapózok szorongás ellen

Egyes jógapózok célzott segítséget nyújthatnak a lelki feszültségek, a pánik, a rettegés ellen. Noha sokan azt hihetik, a jóga nehéz, és csak a gyakorlottaknak megy, valójában számos póz egyszerűen felvehető, és a kezdőknek sem okoz nehézséget. Egy polifoam vagy puha szőnyeg kell csupán, és máris kezdődhet a megnyugvást segítő jóga.

Képek: Getty Images Hungary.

Ezt is szeretjük