Levert vagy, és magányos, semmi sem a régi? A pszichológus 6 tanácsa a lelki egészségért
Az elhúzódó pandémia mindenki lelkét próbára teszi: a pszichológus tanácsai segíthetnek pozitív szinten tartani a kedélyállapotot.

GettyImages-1175063745
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Egy éve is elmúlt már, hogy mindennapjaink 180 fokos fordulatot vettek. A megszokott menetrendet félretéve a négy fal közé szorultunk, elmaradnak a baráti és rokoni találkozások, nincs mód rá, hogy a korábban megszokott formában kapcsolódjunk ki, nyomasztó a betegségtől való fenyegetettség érzése, szeretteink féltése, a távolságtartás, és felelősségtudattal maszkot viselünk, bármennyire is szeretnénk már megszabadulni tőle.

Ez a helyzet senkinek sem könnyű. Ahogy Sherry Benton pszichológus fogalmaz, rengetegen szenvednek a pandémia-fáradtságtól, melynek legyőzése érdekében és a lelki egyensúly lehető legnagyobb mértékű visszanyerése érdekében fontos lépéseket tenni. Ehhez először is végig kell gondolni, hogy korábban mik voltak azok a dolgok, amelyek a lelki jólléthez hozzájárultak: az emberi kapcsolatok, a fizikai aktivitás, vidám elfoglaltságok, a kreativitás kibontakoztatása, és olyan tevékenységek, amelyek új célok kitűzését teszik lehetővé.

Mit tanácsol a pszichológus?

Bár a fentiek között több olyan is van, amelyre jelenleg nincs mód, a többit se dobjuk a hátunk mögé! A pszichológus szerint érdemes végiggondolni, miket hagyunk ki indokolatlanul, ami nagyon hiányzik a jókedv megtartásához. A következő hat egyszerű dolog segíthet elindulni azon az úton, ami a helyzettől megtépázott lélek kiegyensúlyozottságának visszanyerése felé vezet.

Kihívást jelentő elfoglaltságok

A normál mindennapokban az ember sorra kihívásokkal találkozik, ami működésben, mozgásban tartja elméjét. Most, amikor minden lelassult, és nincsenek ilyen tényezők, érdemes tudatosan generálni néhányat. Kipróbálni egy-egy igen összetett receptet, kézbe venni és elolvasni egy bonyolultabb könyvet, kipróbálni magunkat egy ismeretlen hobbiban. A szakértő szerint minél inkább igénybe vesszük az agyunkat egy elfoglaltsággal, annál inkább segít a pandémia elviselésében.

Fizikai aktivitás

A kialakult helyzetben nagyon sokan hagytak fel azzal a sporttal, amit régen űztek, és a sok otthon tartózkodás mellett különösen mozgásszegénnyé vált az életmódjuk. Ezt nemcsak a hangulat, de az egészség érdekében is fontos kézbe venni, és megtalálni a módot a mozgásra. A pszichológus nagy sétákat, biciklizést javasol, és felhívja a figyelmet az online órákra, melyeket a csoportos foglalkozások kedvelői otthonukban is igénybe vehetnek. Hozzáteszi, hogy az étkezés és alvás megfelelő ritmusát is fontos tartani, ami ugyancsak felborulhatott a pandémia miatt.

Kapcsolattartás

Ez az időszak nem a baráti találkozóké, a partiké, a rokonokkal elköltött nagyszabású ebédeké. Most a saját és mások érdekében is félre kell tenni ezeket, ám ahogy a pszichológus is mondja, és érezzük is, most is szükségünk van a kapcsolattartásra. Szerencsére rengeteg lehetőség áll rendelkezésre ennek megvalósítására. Gondoljunk csak a webkamerás kommunikációra, a telefonra, a chatre - most vehetjük valóban hasznát ezeknek a technikai megoldásoknak.

A móka ideje

Számos szórakozási lehetőségtől elestünk, és így nap végén, túl minden feladaton nagyon nehéz ellazulni, töltődni, és főleg nevetni. Pedig a nevetés sok-sok boldogsághormonnal támogatja meg az általános lelkiállapotot, erőt, energiát ad az embernek. Ha most nem is mehetünk el egy vígjátékra a moziban, nem nézhetünk meg egy stand-up comedy estet, nem szervezhetünk vidám baráti találkozókat, a nevetésre akkor is szükségünk van. A pszichológus szerint ez is visszahozható kis tudatossággal: az egy háztartásban élők játszhatnak különböző játékokat, de online is megvalósítható a közös játék, ha valaki esetleg egyedül lakik. Egy mókás film, egy kacagtató sorozat vagy vicces videók nézése is instant módszer a nevetés előcsalogatására.

A cikk az ajánló után folytatódik

A kreativitás megélése is segít

Sütés-főzés, varrás, hímzés, festés, dekorálás - ezernyi dolog szóba jöhet, és nem csak az alkotás öröme miatt. A pszichológus szerint az ilyen elfoglaltságok feladatot adnak az agynak, ráadásul segítenek az önkifejezésben is. Mindenki megtalálhatja azt a tevékenységet, ami számára örömteli. Az sem baj, ha az eredmény nem tökéletes. Mindig lehet újra próbálkozni vagy kipróbálni valami mást.

Mi adhat új célokat?

Az embernek szüksége van arra, hogy célokat kövessen. Természetesen a pandémia alatt sem veszett el minden, amiért cselekedhetünk: a szülőség például nap mint nap egy nemes feladatot jelent, de akinek működik a munkahelye, és tud dolgozni, a feladatkörében is találkozik célokkal. A pszichológus olyan célokra utal ebben a pontban, melyek újabb irányokat jelölnek meg, és elkötelezetté tehetik az embert, mentális feladatot is adva számára. Szóba jöhet például a környezetvédelem, vagy el lehet mélyülni az állatok jogainak tanulmányozásában. Ha megfogalmazódik, milyen új cél felé orientálódhat az ember, könnyebben kitöltheti az űrt, ami a pandémia hatására az életében keletkezett. Aki hosszú távon is elkötelezett marad, és érez magában elég elszántságot, a későbbiekben akár jó célok érdekében cselekvő csoportokhoz is csatlakozhat.

Jóga, ami jókedvre derít

Ezek az egyszerű, reggeli gyakorlatok segítenek abban, hogy a nap derűsen teljen, az ember pedig optimista és minél pozitívabb legyen.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük