Hogyan kezeld a haragot? Az elnyomott érzések belülről emésztik fel az embert
A harag normális érzés, de fontos kezelni: a szakértő tanácsait érdemes megfogadni.

GettyImages-87418818
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A harag az egyik érzés, mellyel az ember életében a legkorábban találkozik, és egy azok közül, amelyet életében a legtöbbször megtapasztal.

Mindenki ismeri, de senki sem szereti, hiszen alapvetően negatív emócióról van szó. Épp ebből eredendően hibás elgondolás, hogy a haragot el kellene fojtani. Ez még akkor sem tanácsos, ha esetleg olyan személy felé irányul, akit az ember nem akar megbántani vagy lekiabálni. Az elnyomott rossz érzések belülről emésztik el az embert. De vajon hogy érdemes kezelni a haragot, hogy valaki megőrizhesse a hidegvérét másokkal szemben, mégse érezze úgy, hogy lenyelte, és magába zárta dühét?

5 lépés a harag hatékonyabb kezeléséért

Nagyon fontos elfogadni a harag létjogosultságát, és belátni, hogy semmi baj nincs azzal, ha az ember olykor ilyesmit érez. Jelenléte az életben, a mindennapokban természetes dolog. Legalább annyira az, mint hogy civilizált emberként az, aki mérges, törekszik tudatosan, józanul megélni az indulatát - bármilyen nehéz is ilyenkor tiszta fejjel gondolkodni.

Leslie Becker-Phelphs pszichológus öt lépésben segít abban, hogy bárki könnyedén megtanulhassa kezelni a haragját.

Az első lépés a felismerés

A pszichológus szerint az első lépés az, hogy az ember képes legyen felismerni a pontot, amikor kezdi elönteni a düh. Ebben a pillanatban ugyanis már nyakon is csípheti mérgét. Így ahelyett, hogy az zabolátlanul maradna, tudatosabban levezényelhetővé, navigálhatóbbá válik.

Második lépés: átgondolni a dolgot

Ha sikerült megragadni a gyeplőt, akkor az ember képessé válik lassítani, és átgondolni a helyzetet: mi is volt az pontosan, ami a haragot kiváltotta? A pszichológus szerint adandó alkalommal érdemes akár le is írni ezeket az eszmefuttatásokat.

Cselekvés, megoldás

Miután az ember megfékezte indulatait, és valóban megértette a fennálló problémát, csak akkor érdemes elkezdeni a dolog megoldását. Ezen a ponton ugyanis már nem a harag, sokkal inkább a konfliktusmegoldás szándéka kerül előtérbe. Azt, aki higgadtan beszél, ráadásul még szívesebben is hallgatják végig. Az indulat csak indulatot szül, és a szituáció csak elmérgesedik ahelyett, hogy megoldásra lelne.

A cikk az ajánló után folytatódik

Két köztes lépés

A harag kezelésének folyamatába voltaképpen bármely ponton beiktatható a következő két lépés. Egyfelől nagyon sokat segíthet a sport. Legyen szó kocogásról vagy épp kick-boxról, bármi szóba jöhet. A mozgás levezeti a feszültséget, és segít megszabadulni a stressztől, így az ember tiszta fejjel gondolhatja át a dolgait.

Másfelől valamilyen nyugtató technikát is érdemes megismerni vagy akár felismerni a hétköznapi tevékenységekben. Ez lehet relaxáció, valamilyen légzésgyakorlat és bármely olyan tevékenység - gyöngyfűzés, mosogatás, rajzolás, takarítás - is, melynek hatására az ember megnyugszik.

Természetesen lehetnek olyan helyzetek, amikor valaki nehezebben boldogul a haragja kordában tartásával. Mégis legalább próbálkozni érdemes: a szándékban ugyanis máris megmutatkozik egyfajta tudatos dühkezelés.

Stresszűző jóga

A következő gyakorlatok segíthetnek elengedni a feszültséget, és kellemes, ellazult állapotba kerülni.

(Képek: Getty Images.)

Ezt is szeretjük