A legértékesebb műtárgy, ami elsüllyedt a Titanickal együtt: az olajfestmény egy svéd ifjúval utazott
Az értékes olajfestmény megsemmisült a tragédiában, szerencsére reprodukciót ismerünk róla.

titanic2
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A Titanic tragédiája még több mint száz év távlatából is hatással van az emberekre. Az elsüllyeszthetetlennek hitt, óriási óceánjáró már az első útján jéghegynek ütközött. 

Az emberi tragédiák és mulasztások, a túlélők kiléte, a süllyedés előtti pillanatok mind a mai napig foglalkoztatják a közvéleményt, nem kis részben a filmes és írásos feldolgozásoknak köszönhetően. A balesetben értékes vagyontárgyak is megsemmisültek, többek között egy 19. századi olajfestmény, a francia szalonfestő, Merry-Joseph Blondel alkotása.

Nagyreményű luxushajó, tele kincsekkel

A luxusgőzöst 1907-ben kezdték el tervezni a Harland and Wolff hajógyárban, az észak-írországi Belfastban. A White Star Line hajótársaság három hajót rendelt meg, hogy felül tudjon kerekedni a konkurens Cunard Line-on. A Titanicot rekeszes hajótörzse miatt elsüllyeszthetetlennek gondolták, ezért jóval kevesebb mentőcsónakot helyeztek el rajta, mint amennyi az eredeti tervekben szerepelt, illetve szükséges lett volna. Az 1912. április 14-én bekövetkező tragédiában ez is fontos szerepet játszott, körülbelül a hajón utazók egyharmada menekült meg. A fedélzeten nagyjából 1300 utas és egy majdnem 900 fős legénység kapott helyet.

GettyImages-640971129
Fotó: John Parrot / Getty Images Hungary

Az első osztályon az európai arisztokrácia és az amerikai elit színe-java tartózkodott, több mint háromszáz fő. Közülük a nők 94%-a, a férfiak 31%-a élte túl a katasztrófát. Az első osztályú utasok poggyászában természetesen rengeteg kincs és műtárgy volt, mind közül a legértékesebbet viszont egy svéd tanuló, a mindössze 29 éves, vagyonos családból származó Mauritz Håkan Björnström-Steffansson szállította. Az ő tulajdonában volt a francia neoklasszicizmus mesterének, Merry-Joseph Blondelnek az olajfestménye, a La Circassienne au Bain vagy ahogyan emlegették, a Fürdőző.

Az elsüllyedt műtárgy

Az 1781-es születésű festő az 1814-es párizsi Szalonra nyújtotta be a művét, amelyen egy életnagyságú, meztelen nő lép be egy elegáns fürdőbe, körülötte sűrű lombok és szökőkutak látszanak. A kép kritikai fogadtatása vegyes volt, de a nagyközönség alapvetően kedvelte. A mű reprodukciója egy 1823-as almanachban is megjelent. 

A festmény Almanach des Dames című kiadványban megjelent reprodukciója, 1823.
A festmény Almanach des Dames című kiadványban megjelent reprodukciója, 1823.
Fotó: Wikipédia/Közkincs

Blondel nagy presztízsű megrendeléseket is teljesített, freskóival a versailles-i kastélyban és a Louvre-ban is lehet találkozni. A fürdőzőt ábrázoló alkotás Szalon utáni pontos sorsa nem ismert, azonban az biztosnak látszik, hogy közel egy évszázaddal később a már említett ifjú poggyászában utazott a Titanic fedélzetén.

A legmagasabb kártérítési követelés

Björnström-Steffanson a svéd kormány ösztöndíjával utazott Washingtonba, ahol vegyészmérnöki tanulmányait kívánta folytatni. A jéghegynek ütközéskor az első osztály dohányzó-társalgójában volt, egy Hugh Woolner nevű brit utassal - mindez az ő visszaemlékezéséből tudható. A két férfi több utasnak is segített beszállni a mentőcsónakokba, majd még épp beugrottak az utolsóba, a D jelzésűbe, amit hajnali 2-kor bocsátottak a vízre. 

A D jelű mentőcsónak a mentést végző Carpathia nevű gőzösről fotózva.
A D jelű mentőcsónak a mentést végző Carpathia nevű gőzösről fotózva.
Fotó: Wikipédia/Közkincs

A túlélők pénzügyi kártérítésért folyamodtak a White Star Line-hoz 1913 januárjában. Björnström-Steffanson százezer dollárt kért a festmény elvesztése miatt, ez volt a legmagasabb összegű kérelem, amit egyetlen csomagért követeltek. Valószínűtlen, hogy mind megkapta, a társaság 644 ezer dollárral megúszta az összes kártérítést.

A cikk az ajánló után folytatódik

Kalandos története és magas értéke miatt a festmény jelentős érdeklődésre tart számot még napjainkban is, ezt mutatja az is, hogy 2013-ban egy John Parker álnevet használó brit festő kutatást végzett, hogy elkészíthesse a hű másolatát, ami 2016-ban körülbelül 3500 dollárért kelt el egy angliai aukción.

Ilyen volt a Titanic szomorú hegedűművésze a valóságban 

1997-ben mutatták be James Cameron világsikert arató filmjét, ami egy szerelmi történettel egybeszőve mutatta be a tragédiát. A filmben sok olyan személy is feltűnik, akik valóban átélték a tragédiát, és nem csak fiktív szereplői a történetnek.

(Borító- és ajánlókép forrása: Getty Images Hungary, John Parker, La Circassienne au Bain, részlet, Wikipédia/Közkincs. Képek forrása: Getty Images Hungary, Wikipédia/Közkincs.)

Ezt is szeretjük