Testen kívüli élményeket és hallucinációkat élhettek meg a kőkori barlangrajzok készítői
A különös rajzokat a fizikai körülményektől módosult tudatállapot következtében készíthették.

- Jótékonysági főzés Dobó Ágival (x)
- Így okosítsd fel az irodát! (x)
- Huawei szupereszköz: az iroda parancsnoki hídja (x)
- Idén visszatér az egyik legnépszerűbb hazai gyereknapi program (x)
- A természet ihletet ad (x)
- 5 tipp, hogy a megfelelő laptopot válaszd az utazáshoz (x)
- „Szeretek vezető lenni, de még jobban szeretem, hogy nőként lehetek az” (x)
- Mikor van az aranylakodalom, és mi van előtte, utána? – A legfontosabb évfordulók nevei, amik már feledésbe merültek »
- Könnyű hidratáló arckrémek szomjas, vízhiányos bőrre: árakkal és lelőhelyekkel »
- Eva Longoria csodás narancssárga szettjein ámulunk: megjelenésével vidám színfoltja a cannes-i forgatagnak »

- Mi Portugália fővárosa? 10 kvízkérdés Európa országairól, amit illik tudni
- 10 kérdéses villámkvíz a magyar gasztronómiáról: milyen töltelék van a Gundel-palacsintában?
- Melyik oldalon található a máj? 8 kérdéses kvíz az emberi szervezet felépítéséről
- Az erős szexuális vonzalom 7 legfőbb jele - Már az ismerkedés során észreveheted őket
- Hevesi Tamás és Hevesi Kriszta balatoni nyaralója: a kétemeletes ház kívül-belül mesebeli
Fantasztikus élmény szemügyre venni a több tízezer éves barlangrajzokról készült fotókat, tudván, hogy azok a régmúltban élt elődeink kezeinek a munkája, gondolataik, mozdulataik megörökítése.
Elképzelni is lehetetlen, milyen élmény lehetett elsőként felfedezni és megpillantani ezeket az alkotásokat. A 19. században, szerte Európában, de főleg Spanyolországban és Franciaországban, sorra fedeztek fel ilyen ősi emlékeket. A képek zöme embereket, emberi kezeket és állatokat ábrázol, de előfordulnak geometriai, valamint absztrakt alakzatok is.
Ezért készültek a barlangok mélyére
Felmerül a kérdés, hogy vajon miért éppen a barlangok gyomrába, lejáratok nehezen megközelíthető mélységeibe készítették el ezeket képeket, ha a sziklafalak külső felére is rajzolhatták volna őket, fényes napvilágnál, könnyen megközelíthető helyen.

A válasz a Tel Aviv-i Egyetem kutatói szerint benne van a kérdésben: azért, mert mélyen voltak. Mélyen, azaz olyan helyeken, ahol rendkívül alacsony volt az oxigénszint. Ennek hatására a rajzolók módosult tudatállapotba kerülhettek, hallucinálhattak, és akár testen kívüli élményeik is lehettek, amit valószínűleg varázslatos transzállapotként élhettek meg.
Az, hogy a járatokba már természetes fény sem szűrődött be, további segítséget jelentett számukra a bódultság elérésében. Ahhoz, hogy jól lássanak, fáklyákra volt szükség, a rajta lobogó tűz pedig falta az oxigént. Az egyetem kutatóinak mérése szerint fáklyák használatával 15 perc alatt 21-ről 18%-ra csökkent egy barlang oxigénszintje.

A hipoxia tehát egy lehetséges magyarázat arra, hogy elődeink miért vonulhattak a barlang bejáratától távol eső, zegzugos barlangrészekbe rajzolni. Választásuk a kutatók meglátása alapján tudatos volt, mert megérthették, hogy minél lejjebb mennek, annál kevésbé fognak levegőt kapni.
Yafit Kedar, a Tel Aviv-i Egyetem szakértője szerint a rajzok elhelyezkedését az is magyarázza, hogy a barlangok a több tízezer éve élt emberek számára különleges jelentőségű helyek voltak. Úgy gondoltak rájuk, mint az alvilág átjáróira, és a rajzolás során ott próbálhatták felvenni a kapcsolatot a természetfeletti, alvilági erőkkel.
A Chauvet-barlang rajzai
Elképesztő rajztehetségre vallanak a chauvet-i barlangrajzok, melyek sok titkot hagytak maguk után.