Testen kívüli élményeket és hallucinációkat élhettek meg a kőkori barlangrajzok készítői

A különös rajzokat a fizikai körülményektől módosult tudatállapot következtében készíthették.

Barlangrajzkészítők oxigénhiánya
Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Fantasztikus élmény szemügyre venni a több tízezer éves barlangrajzokról készült fotókat, tudván, hogy azok a régmúltban élt elődeink kezeinek a munkája, gondolataik, mozdulataik megörökítése.

Elképzelni is lehetetlen, milyen élmény lehetett elsőként felfedezni és megpillantani ezeket az alkotásokat. A 19. században, szerte Európában, de főleg Spanyolországban és Franciaországban, sorra fedeztek fel ilyen ősi emlékeket. A képek zöme embereket, emberi kezeket és állatokat ábrázol, de előfordulnak geometriai, valamint absztrakt alakzatok is.

Ezért készültek a barlangok mélyére

Felmerül a kérdés, hogy vajon miért éppen a barlangok gyomrába, lejáratok nehezen megközelíthető mélységeibe készítették el ezeket képeket, ha a sziklafalak külső felére is rajzolhatták volna őket, fényes napvilágnál, könnyen megközelíthető helyen.

A válasz a Tel Aviv-i Egyetem kutatói szerint benne van a kérdésben: azért, mert mélyen voltak. Mélyen, azaz olyan helyeken, ahol rendkívül alacsony volt az oxigénszint. Ennek hatására a rajzolók módosult tudatállapotba kerülhettek, hallucinálhattak, és akár testen kívüli élményeik is lehettek, amit valószínűleg varázslatos transzállapotként élhettek meg.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Az, hogy a járatokba már természetes fény sem szűrődött be, további segítséget jelentett számukra a bódultság elérésében. Ahhoz, hogy jól lássanak, fáklyákra volt szükség, a rajta lobogó tűz pedig falta az oxigént. Az egyetem kutatóinak mérése szerint fáklyák használatával 15 perc alatt 21-ről 18%-ra csökkent egy barlang oxigénszintje.

Az Altamira-barlang rajzai.
Az Altamira-barlang rajzai.

A hipoxia tehát egy lehetséges magyarázat arra, hogy elődeink miért vonulhattak a barlang bejáratától távol eső, zegzugos barlangrészekbe rajzolni. Választásuk a kutatók meglátása alapján tudatos volt, mert megérthették, hogy minél lejjebb mennek, annál kevésbé fognak levegőt kapni.

Yafit Kedar, a Tel Aviv-i Egyetem szakértője szerint a rajzok elhelyezkedését az is magyarázza, hogy a barlangok a több tízezer éve élt emberek számára különleges jelentőségű helyek voltak. Úgy gondoltak rájuk, mint az alvilág átjáróira, és a rajzolás során ott próbálhatták felvenni a kapcsolatot a természetfeletti, alvilági erőkkel.

A Chauvet-barlang rajzai

Elképesztő rajztehetségre vallanak a chauvet-i barlangrajzok, melyek sok titkot hagytak maguk után.

Lenyűgözőek a francia barlang 36 ezer éves rajzai: senki sem tudja, miért jöttek létre a nagyszerű alkotások

Nézegess képeket!

Elolvasom
Ezt is szeretjük