A túlzott vitaminfogyasztás durva mellékhatásai
A vitaminok elengedhetetlenek a szervezet számára, túlzott bevitelük azonban problémákhoz vezethet.

Nyereményjáték

Nyerj egyhetes nyaralást Máltára szállással, repülőjeggyel és reggelivel! (x)

Nyerj páros belépőt Dr. Buda László: Testünk jelzései című előadására, a márciusi Femina Klubra! (x)

Nyerj szórakoztató, képes útikönyvet, és ismerd meg a világ csodáit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Akár egyetlen hormonon is múlhat a gyermekáldás – Kata története (x)

Mitől alakulnak ki az influenzaszövődmények? Elmondjuk, mire kell figyelni (x)

A leghatékonyabb edzésformák nyáron több zsírt égetnek, mint a futás! Ezeket űzd helyette

A legerősebb ránctalanítókat csak kevesen ismerik: ezeket az antioxidánsokat keresd!

beauty and style

Kiskutyákra cserélték a virágokat a világ legcukibb esküvői fotózásán »

A '80-as évek divatjából merít a magyar tervező: csodálta az anyukája ruháit »

Extra száraz kezeken teszteltük az SOS bőrspray-t: nem azt kaptuk, amit vártunk »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A vitaminok energiát adó tápanyagok. Olyan szerves vegyületek, melyek elősegítik a szervezet megfelelő működését – nélkülözhetetlenek az élethez. Normális esetben a napi táplálékbevitel fedezi azt a mennyiséget, melyre a testednek szüksége van.

Ha azonban valamilyen betegség, egyoldalú táplálkozás vagy gyógyszerszedés következtében a szervezet vitaminkészlete megcsappan, különféle vitaminkészítményekhez nyúlsz. Ezekkel azonban vigyázni kell, mert felboríthatják a szervezet egészséges működését. A szintetikus úton előállított vitaminok nem pontosan ugyanúgy működnek a testedben, mint a természetes forrásokból felvettek. Ráadásul ilyen formában könnyebben túladagolhatod a zsírban oldódó vitaminokat.

Vízben oldódó vitaminok

B-vitamin

A B-vitaminok fontos szerepet játszanak a kiegyensúlyozott anyagcserében. Ezenkívül biztosítják az idegrendszer egészségét, és jót tesznek a bőrnek is. A nem megfelelő adagban szedett B-vitamin-készítmények azonban fokozhatják a rák kockázatát.

Ajánlott napi mennyisége két és húsz milligramm között mozog – attól függően, hogy B1-, B2-, B6- vagy B12-vitaminról van szó. Legbiztosabb természetes forrásai pedig a gabonafélék, a máj, a tejtermékek, a tojás és az olajos magvak.

C-vitamin

Minden bizonnyal az egyik legfontosabb vitamin. A C-vitamin nélkülözhetetlen az immunrendszer megfelelő működéséhez. Szintetikus formában – különösen emelt dózisokban – történő szedése azonban vesekőképződéshez vezethet.

Ajánlott napi mennyisége körülbelül száz milligramm. Dohányosok esetében azonban ez a szám megduplázódik - tehát legalább napi kétszáz milligrammra van szükségük. A C-vitamin legjobb természetes forrásai a zöldpaprika, citrusfélék, a csipkebogyó, valamint a savanyú káposzta.

Zsírban oldódó vitaminok

A-vitamin

Nélkülözhetetlen a szem egészségéhez, valamint bőröd szépségéhez. A szintetikus A-vitamin-készítmények ma már vénykötelesek. Használatuk ugyanis olyan veszélyeket rejthet magában, mint a sárgaság, a hajhullás vagy a különféle bőrproblémák. Az A-vitamin túladagolása akár csontritkuláshoz is vezethet. Terhesség alatt pedig – különösen a harmadik hónapban – a fokozott A-vitamin-bevitel fejlődési rendellenességeket okozhat.

Az A-vitamin ajánlott napi mennyisége mindössze 2 milligramm - éppen ezért könnyű szintetikus szerek formájában túladagolni. Inkább válassz olyan természetes forrásokat, mint a máj, a tej, illetve a különböző tejtermékek, a vese, a tojássárgája és a tengeri halak.

D-vitamin

Elengedhetetlen az egészséges csontképzéshez. Ha azonban szintetikus formában szeded, mivel zsírban oldódó vitamin, könnyen felhalmozódhat a szervezetedben.

Ennek következtében megemelkedik a vér kalciumszintje, mely nagymértékben növeli az érelmeszesedés kockázatát. Mindez pedig szív- és érrendszeri betegségek kialakulásához vezethet.

Ajánlott napi mennyisége 60 milligramm. Legbőségesebb természetes forrása a máj, a tojás, a tej és tejtermékek. Nem szabad azonban megfeledkezned arról, hogy napfényre is szükség van ahhoz, hogy szervezeted hasznosítani tudja. Tehát igyekezz minél több időt tölteni a szabadban.

E-vitamin

Antioxidáns hatásának köszönhetőn bizonyos fokú védelmet nyújt a rák és a szívbetegségek ellen, valamint fokozza az agyi aktivitást, és széppé varázsolja a bőrt. Ha azonban szintetikus formában juttatod be a szervezetedbe, nagyobb az esély a túladagolásra, aminek következménye lehet a tartós fejfájás, valamint az emésztőszervi megbetegedés. Amerikai kutatások szerint a hosszú időn keresztül – nagyobb dózisban – történő alkalmazása növelheti a tüdőrák kockázatát. Egy svéd tanulmány pedig arra a következtetésre jutott, hogy a mindennapos E-vitamin-szedés fokozza a szívbetegségre való hajlamot.

Az E-vitamin ajánlott napi mennyisége mindössze 10 milligramm. Legkönnyebben pedig az olyan természetes forrásokból juthatsz hozzá, mint a húsfélék, az olajos magvak, a máj, a tojás, a növényi olajok, a búzacsíra, valamint a hüvelyesek.

Mi a megoldás?

Igyekezz elkerülni a szintetikus készítmények használatát, amennyiben szeretnéd megúszni a veszélyes mellékhatásokat. Ha csak lehet, próbáld természetes forrásokból pótolni a szervezeted számára létfontosságú vitaminokat.

OLVASD EL EZT IS!

no tanul
  • tanulás
  • táplálkozás

Ezeket edd vizsgaidőszakban!

Blog.hu ajánló