14 egészséges dolog, ami megnöveli a vesekő kialakulásának kockázatát: hogyan előzhető meg a betegség?
Bizonyos ételek és vitaminok túlzott fogyasztása jócskán megnövelheti a vesekő kialakulásának esélyét.

spenót
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A vesekő minden évben rengeteg ember életét nehezíti meg, népbetegségnek tekinthető. A probléma a kövek elhelyezkedése, száma és mérete függvényében tünetmentes is lehet, de erőteljes fájdalmat, akut vesegörcsöt is okozhat.

Azt sokan tudják, hogy a nem elegendő folyadékbevitel és a túlzottan sok só használata megnöveli a vesekő kialakulásának kockázatát, azzal azonban már valószínűleg kevesebben vannak tisztában, hogy egészséges dolgok is megtehetik ezt túlzásba vitt fogyasztás esetén.

Ételek, amik elősegíthetik a vesekő kialakulását

A vesekő a vizeletben kicsapódó ásványi anyagokból keletkező szilárd képződmény, amelynek többféle típusa is létezik aszerint, hogy milyen összetevőkből áll. Ezt azért is érdemes megjegyezni, mert a megelőzésben, a táplálkozás során fontos szerephez juthat. A legtöbb vesekő kalciumkő, azon belül is kalcium-oxalát, amelynek kialakulását az örökletes tényezőkön túl egyes ételek és vitaminok túlzott fogyasztása is okozhatja.

Bár számos növényi eredetű táplálékban van oxalát, egyesek kiváltképp sokat tartalmaznak belőle, így a betegségre hajlamos személyeknek, akiknél korábban már előfordult vesekő, nem árt vigyázniuk velük, ugyanakkor természetesen nem kell teljesen kizárniuk az étrendjükből, hacsak az orvosuk, dietetikusuk másképp nem rendelkezik. Ezek közé tartoznak a következők:

  • spenót, sóska,
  • mandula és kesudió,
  • héjában sült burgonya,
  • rebarbara,
  • eper,
  • cékla,
  • kukoricadara,
  • kakaópor (étcsokoládé),
  • korpát is tartalmazó gabonakészítmények,
  • kávé.

A C-vitamin az oxalát előanyaga, így tartós, nagy mennyiségben, a napi 1000-2000 milligrammot meghaladó, étrend-kiegészítőként történő fogyasztása hajlamosíthat a vesekő kialakulására. A szervezet C-vitamin-szükséglete 70-90 milligramm körül mozog, és ezt érdemes változatos étkezéssel fedezni. Egyes megfigyelések szerint a D-vitamin is összefüggésbe hozható a vesekőképződéssel, így annak szedésekor is fontos lehet betartani az ajánlott mennyiségeket, ez 1500-2000 NE, a 4000 NE még biztonságosnak tekinthető.

A szakemberek a vesekövekre hajlamos páciensek számára az állati eredetű fehérje csökkentését, és a túlzottan sós ételek, ropogtatnivalók kerülését javasolják általában, ezek ugyanis a vesekövek legtöbb típusánál a hajlamosító tényezők között szerepelnek. A túlzott húsfogyasztás húgysavkő létrejöttéhez vezethet.

Hogyan előzhető meg?

Az örökletes hajlamon túl az életmód is meghatározó szerepet játszik a betegség kialakulásában. A megelőzés során a legfontosabb talán a folyadékfogyasztás, de a mozgás szerepe sem lebecsülendő, mivel már önmagában is csökkenti a probléma előfordulásának valószínűségét. Az optimális testsúly megőrzésével pedig még jobban hozzájárul az elkerüléséhez. A húgyúti fertőzések is kedveznek a kövek képződésének, hiába fájdalmas ekkor a vizelés, érdemes ilyenkor minél többet inni.

A betegség akkor okoz panaszokat, ha a kövek a húgyutakba kerülnek. Súlyos, éles fájdalmat idézhet elő az oldalon és a háton a bordák alatt, fájdalmas lehet a vizelés, a vizelet bűzössé, zavarossá, rózsaszínessé, vörösessé válhat, hányinger, láz és hidegrázás jelentkezhet. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A tünetek észlelésekor szakember felkeresése szükséges, aki dönt a terápia kérdésében. A vesekő gyakran vissza-visszatérő problémát jelent, így fokozottan érvényes, hogy a kiváltó tényezők kerülése javasolt. A változatos, dietetikus segítségével összeállított étrendbe a fent felsorolt ételek is beleférnek.

10 vízhajtó gyógynövény veseelégtelenség ellen

Ezeket a gyógynövényeket akkor is érdemes kúraszerűen vagy hosszabb távon fogyasztani, ha állandó felfázásban, húgyúti fertőzésben szenved valaki, hiszen jól átmossák a húgyutakat.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük