A 4 legrosszabb vesekárosító élelmiszer: mindennaposak, de jobb vigyázni velük
A vesebetegségek megelőzésében az étkezés is segíthet, egyes élelmiszereket jobb elkerülni.

szalámi
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az egészséges vesék elengedhetetlenek a szervezet optimális működéséhez. A páros szerv részt vesz a káros anyagok eltávolításában, a csontanyagcserében és a vérnyomás szabályozásában is. Az épségüket viszont a mindennapok során számos dolog károsíthatja. 

Bizonyos krónikus betegségek fokozzák a vesebetegségek kialakulásának kockázatát, közvetetten a táplálkozás is hangsúlyos szerepet játszhat bennük. Ezért aztán bizonyos ételek gyakori fogyasztása a szerv védelme érdekében nem javasolt. 

Vesekárosító élelmiszerek

A vesebetegségekhez szerteágazó kórképek tartoznak, egyes becslések szerint nagyjából minden tizedik európai ember csökkent vesefunkcióval él. A probléma olykor hosszú évek alatt, tünetmentesen alakul ki. Egyebek mellett a cukorbetegség, a magas vérnyomás, a túlsúly és a dohányzás növeli a vesebetegségek rizikóját, ebből is látszik, hogy az étkezéssel is befolyásolható a szerv állapota.

Általánosságban elmondható, hogy a nátrium és a telített zsírok bevitelének korlátozása segíthet a vesék egészségének megóvásában. Már diagnosztizált betegség esetén az állapottól függően szigorú diéta tartására lehet szükség, de a következő élelmiszerek gyakori fogyasztása hozzájárulhat a vesék károsodásához, így nem árt vigyázni velük. 

Feldolgozott húskészítmények

A feldolgozott húskészítmények, virslik, felvágottak, kolbászfélék sótartalma többnyire elég magas, ezzel nemcsak az ízüket, hanem az eltarthatóságukat is fokozzák a gyártók. A túlzott nátriumfogyasztás jelentős terhet ró a vesékre, emelheti a vérnyomást, ödéma, vagyis folyadékgyülem felszaporodásához vezethet. A vesebetegeknek általában az állati fehérje bevitelét is korlátozniuk kell. 

Gyorsételek 

A gyorsételek nátriumban, foszforban, telített zsírsavakban és gyakran még cukorban is gazdagok. A finomított szénhidráttartalmuk szintén magas, ami a vércukorszint szempontjából nem előnyös. A vesebetegeknek a foszfortartalmú adalékanyagok lehetőség szerinti kerülése javasolt. A legtöbb feldolgozott élelmiszerhez, készételhez hasonlóan túlzott fogyasztásuk számos népbetegség kialakulásához hozzájárulhat, így például növelheti a cukorbetegség és a hipertónia valószínűségét is. 

Sós ropogtatnivalók

A csipszekkel, sós kekszekkel, ropikkal rövid idő alatt kifejezetten nagy nátriummennyiséget juttathat be az ember a szervezetébe. Nem laktatnak igazán, de nehéz őket abbahagyni, így a kilók felszaporodásában is szerepet játszhatnak. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Vesekárosodás?

Ha a vesék megfelelően működnek, az albumin szintje ki sem mutatható a vizeletben, vagy 10 mg/L alatt van. Amennyiben mégis pozitív lesz a teszt, mindenképp keresd fel háziorvosodat!

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

Üdítőitalok

Az üdítőitalok hozzáadottcukor-tartalma nagyon magas, gyorsan megemelhetik a vércukorszintet. A tartósan magas vércukorszint károsítja a veséket. A cukros italok rendszeres fogyasztása többek között a diabétesz és a nem alkoholos zsírmáj kialakulásának kockázatát fokozza. A sötét színű szénsavas üdítők többnyire sok foszfort is tartalmaznak, ami szintén nem előnyös a vesék szempontjából. 

A nem megfelelő étrend mellett a vese egészségét egyebek mellett az alváshiány, a fájdalomcsillapítók túlzott használata, az alacsony folyadékbevitel is veszélyeztetheti. 

Vesebetegségek bőrtünetei

Világszerte sokan élnek vesebetegséggel úgy, hogy nem is tudnak róla. A krónikus vesebetegség kezdeti szakaszaiban nem feltétlenül produkál látványos tüneteket, illetve nem olyanokat, amilyenekre általában gondolni szokás, a deréktáji fájdalom például nem szükségszerű velejárója.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük