Túl magas vasszint: mikor kell megijedned?
5 dolog, ami felelhet érte
Nemcsak az alacsony, a túl magas vasszint sem egészséges. Tudd meg, miért veszélyes!

Ez is érdekelhet

Pikali Gerda hisz a sors erejében: mindenkinek megvan a maga feladata, amit be kell teljesítenie (x)

Házépítési kisokos: ha még nincs elképzelésed az új otthonodat illetően (x)

Zöldebb iskolát a gyermekeinknek: csatlakozz egy nagyszerű jótékonysági programhoz! (x)

Mitől olyan jók a kézműves termékek? (x)

beauty and style

Nem mindegy, milyen szögből fényképeznek: több centit lecsalhatsz így a derekadból »

8 frizurabaki, ami 10 évvel bárkit öregebbnek mutat »

Ezek a legdivatosabb állatmintás darabok az üzletekben: 10 ezer forint alatt »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A vas az oxigént a sejtekhez szállító hemoglobin legfontosabb alkotóeleme - emellett szerepet játszik a stresszkezelésben, valamint az immunműködésben is.

A nők többségének inkább a vashiány szokott problémát okozni, ám előfordulhat, hogy laborleletedből kiderül, vasszinted a kelleténél magasabb.

Mi számít magas vasszintnek?

Felnőtt nők esetében a vas normálértéke 9-30 umol/l, illetve 50-170 mg/dl. Férfiak esetében a 12-31 umol/l, illetve 65-175 mg/dl közötti értékek számítanak ideálisnak. Gyermekek esetében a 8-22 umol/l, illetve 8-22 mg/dl közötti értékek tekinthetők normálisnak.

Ez okozhat túl magas vasszintet

Amennyiben a laborvizsgálat eredményeit böngészve azt látod, hogy vasszinted a kelleténél magasabb, az többféle dologra is felhívhatja a figyelmet.

Előfordulhat, hogy az utóbbi időben a szükségesnél több vasban gazdag táplálékot - például májat, marhahúst, kagylót, aszalt fügét vagy sárgabarackot - fogyasztottál.

Sok C-vitamin

Különösen nátha- és influenzaszezonban fordulhat elő, hogy túlzásba viszed a C-vitamin fogyasztását. Amennyiben hónapok óta napi 1000 mg-ot vagy még nagyobb adagot szedsz, lehet, hogy érdemes csökkenteni a mennyiséget. Próbálkozz más immunerősítőkkel, illetve térj át a természetes C-vitamin-forrásokra.

Óvatosan a Q10-zel!

A Q10 nevű koenzim a szervezet energiaszintjének fenntartásában játszik szerepet, csökkenti az oxidatív stresszt, vagyis a sejtkárosító szabadgyökök képződését. Ha azonban túl sokat szedsz belőle, ez is okozhatja magas vasszintedet.

Zöld tea és alkohol

A fokozott zöld tea vagy éppen az alkoholfogyasztás szintén növeli a szervezet vasszintjét. Az nem szorul magyarázatra, hogy az alkohollal egyébként is óvatosnak kell lenned, ügyelj rá, hogy a napi fogyasztásod ne lépje túl a korábbi cikkünkben ismertetett értéket.

A zöld tea fogyasztásának ugyancsak van felső határa, melyet nem szabad átlépned - ellenkező esetben szédülés, hányinger, illetve hosszútávon májkárosodás alakulhat ki. Kattints korábbi cikkünkre, és nézd meg, mennyi zöld teát fogyaszthatsz naponta.

Hematokritózis a háttérben

Amennyiben a fent említettek közül egyik sem jellemző rád, sajnos előfordulhat, hogy egy örökletes betegségben, hematokritózisban szenvedsz. Hazánkban a lakosság 5%-át érinti ez a 6-os kromoszómához köthető génmutáció.

A betegség lényege, hogy, míg normál esetben a vékonybél hámsejtjein keresztül napi 1-2 mg vas szívódik fel, addig hematokritózisos betegeknél 4-5 mg. A betegség következtében károsodnak a hasnyálmirigy sejtjei - ami cukorbetegség kialakulásához vezethet -, a bőr sötét elszíneződést kaphat, májcirrózis alakulhat ki, ízületi gyulladások jöhetnek létre, végül hormonális zavarok és a szívelégtelenség is lehet a hematokritózis eredménye. A betegség kezelése vasszegény diétán, illetve gyakori vérvételeken alapszik.

Ezt is szeretjük