Szívdobogás, hidegrázás, kézremegés
Az idegösszeomlás tünetei
Az állandó feszültség előbb-utóbb elvezet a teljes kimerülésig. Ismerd meg az idegösszeomlás tüneteit!

Ez is érdekelhet

A mérték a lényeg: tévhitek a szénhidráttal kapcsolatban (x)

Szárnyal a budapesti VictoriaShop! (x)

4 tipp: így védd a kisbabád bőrét! (x)

Vágyak, remények, pletykák: boldog békeidők hangulatát idéző, szellemes komédia érkezik (x)

Nézd meg, honnan érkezik a reggeli kávé a poharadba

beauty and style

A bőr és a haj csodafegyvere a squalane: elképesztő változást idéz elő »

Így még biztosan nem gondoltál a rövidnadrágra: nőies szettek, amikben ősszel is helyet kaphat »

Kalóriagyilkos kardió torna kezdőknek: 30 perc alatt a teljes testet megdolgoztatja »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Talán a te életednek is részévé vált a mindennapi stressz, és a rendszeres kimerültség, a pihenés elmaradása, a frusztráltság nem ismeretlen fogalmak számodra. Az állandó hajtást, feszültséget a szervezeted egy ideig bírja, de ne ringasd magad hiú ábrándokba, bármeddig nem folytathatod.

Annak jele, hogy az idegösszeomláshoz vezető útra léptél, sokféle lehet. Kialakulhatnak alvászavarok, visszatérő rémálmok, de gyanús jel lehet, ha szinte folyamatosan úgy érzed, mintha gombóc lenne a gyomrodban vagy a torkodban. Innen érdemes visszafordulnod, ellenkező esetben súlyos pszichés következménnyel kell szembesülnöd.

Akiket leginkább érint

Érdekes módon azok az emberek, akik kívülről erősnek látszanak, és terhelhetőnek tűnnek, sokkal inkább ki vannak téve az idegösszeomlás veszélyének. Ennek oka, hogy szeretnék fenntartani az önmagukról kialakított látszatot, ám erre rengeteg energiájuk megy el. Mivel problémáikat nem osztják meg környezetükkel, könnyebben kapnak idegösszeomlást, mint azok az emberek, akik kibeszélik magukból a gondokat.

Az idegösszeomlásnál nemek közötti különbségek is megfigyelhetők. A pszichés probléma rendszerint a nőket érinti. A férfiak ugyanis jellemzően más küzdési stratégiákat alakítanak ki az életben adódó nehéz szituációkkal szemben. Gyakrabban nyúlnak a pohár után, illetve egyéb tudatmódosító szerekkel próbálják oldani a frusztrációt.

Mi zajlik a szervezetben?

Hiába szerepel az idegösszeomlás kifejezésben maga az ideg szó, a probléma az esetek túlnyomó többségében nem neurológiai eredetű. Mivel pszichológiai betegségről van szó, a képalkotó eljárásokkal, mérőeszközökkel nem mutatható ki, mi is zajlik a szervezetben. Az azonban bizonyos, hogy a magas stresszhormonszint miatt számos változás megy végbe a szervezetben. Így például emelkedik a vércukorszint, a vérnyomás, valamint megváltozik a belső szervek vérellátása. Ha ezek az aprónak látszó változások hosszabb távon fennállnak, kimerítik a szervezet vésztartalékait, és bekövetkezik az idegösszeomlás.

Jellemző tünetek

  • Sírógörcs.
  • Hidegrázás.
  • Kézremegés.
  • Indokolatlan dühroham.
  • Heves szívdobogásérzés.
  • A valóságtól való elszakadás.

Szakszerű segítség

Ha a gyomrodban érzett gombóctól egészen odáig jutottál, hogy egy kisebb munkahelyi probléma a felsorolt tünetekig vitt, szakember segítségét kell kérned. A pszichológus vagy pszichiáter segíthet feltárni a lelki probléma okait, illetve együtt megtalálhatjátok a megoldási stratégiákat. És ami a jövőre nézve a legfontosabb, kialakíthatsz új - a korábbinál hatékonyabb - megküzdési stratégiákat.

Mit tehetsz a megelőzésért?

Stresszkezelés barátokkal

Természetesen nem tudsz az életben minden egyes stresszhelyzetet kikerülni. Így meg kell tanulnod helyesen kezelni ezeket a szituációkat. Fontos, hogy legyenek olyan emberek az életedben, akikkel megbeszélheted a problémáidat. Tanácsaik, de akár megértő hallgatásuk is sokat segíthet a feszültség, a szorongás oldásában.

Stresszkezelés sporttal

A stresszhormonok termelődésének evolúciós jelentősége van. Segíti a veszélyhelyzetek felismerését, a gyors döntést és a fokozottabb izommunkát. Napjainkban azonban a stresszhelyzetek nem a természetben érnek, hanem leggyakrabban a munkahelyeden. Amennyiben irodai munkát végzel, nem vezeted le izommunkával a stesszhormonokat. Pontosan ezért nélkülözhetetlen, hogy hetente többször mozogj. Szinte mindegy, hogy milyen sportot választasz, a lényeg, hogy örömmel végezd, és ne érezd egy újabb kötelezettségnek.

Új munka

Érdemes elgondolkodnod azon, ér-e annyit a munkáddal keresett pénz, hogy veszélybe sodord az egészségedet. Talán megéri olyan munkahelyet keresned, ahol jóval kevesebb stressznek vagy kitéve - adott esetben akkor is, ha anyagilag kevésbé jövedelmező. A munkahelyi stressz számos más egészségügyi problémát is okozhat, ezekről hasznos információkat kaphatsz korábbi cikkünkből.

Feszültségoldás természetesen

A Zen illóolaj-keverék relaxáló, harmonizáló illatkombinációjával segíti a napi stressz legyőzését, finom illatának köszönhetően pedig nyugalommal, vidámsággal tölti meg a teret. Ha téged is legyűrnek a feszültséggel teli mindennapok, válaszd ezt a megoldást.

Tudj meg róla többet!

Promóció

Segíts!

Előfordulhat, hogy nem te, hanem egy barátod vagy családtagod kerül nehéz helyzetbe, ilyenkor a legjobb, amit tehetsz, hogy nem bagatellizálod el a problémáját. Sok esetben az a nehézség, ami az idegösszeomláshoz vezet, a külső szemlélő számára nem tűnik súlyosnak. A tipikus szedd össze magad felszólítás nem segít, és azzal sem támogatod a másikat, ha - akár puszta jó szándékból - úgy beszélsz az őt nyugtalanító problémáról, mint aminek nem érdemes túl nagy jelentőséget tulajdonítania.

Ezt is szeretjük