Szemszúrás, remegő szemhéj
A monitor-betegségek első tünetei
A szemszárazság jelentéktelen problémának tűnik, ám hosszútávon látásromláshoz vezethet.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj, ha ezekkel ápolod: látható lesz a különbség (x)

beauty and style

Jónak hiszed, pedig ártasz vele: 4 dolog, amit ne csinálj, ha fogyni akarsz »

11 divatos frizura félhosszú hajból: csak néhány hullámcsat kell hozzá! »

Néhány gyöngy, és új fényében ragyog a régi, megunt pulóver »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A számítógépes munkavégzés rengeteg egészségügyi problémát okozhat. Legtöbbjük a mozgásszegény életmódnak köszönhető, így elsősorban izom- és ízületi fájdalmak írhatók a számlájára. Ám emellett kifejezetten a monitorhasználathoz is köthetők betegségek. Ismerd meg a szemszárazság tüneteit, és tegyél ellene, mielőtt komolyabb következményekkel kellene számolnod.

Monitorbetegségek

A monitoron megjelenő betűk körvonalai nem olyan élesek, mint a papírra nyomtatott szövegé. Szemed épp ezért nehezebben tud fókuszálni, tehát az olvasás megerőltetőbb számára. Az erőlködéstől égni kezd, könnyebben elfárad.
Hogy a kellemetlen tünetet enyhítsd, sokszor önkéntelenül is közelebb hajolsz a monitorhoz, előredőlsz. Így azonban fejed hátrabillen, az egészségtelen testhelyzet pedig nyakgörcsöt, vállmerevséget és hátfájást okoz.

Kínzó szemszárazság

A szemeket borító vékony könnyréteg feladata nemcsak a nedvesség fenntartása, de segítségével biztosítható a szaruhártya oxigén- és tápanyag-ellátása és a bekerülő idegentestek eltávolítása. A könnyfilm az első védelmi vonalat képezi a bakteriális és vírusos fertőzésekkel szemben, hiánya tehát nem csupán a komfortérzetet csökkenti, de számos egészségügyi probléma kockázatát is növeli. Mivel a számítógép előtt ülve erősebben kell fókuszálnod, ritkábban pislogsz, ezáltal a könnyfilm nem pótlódik megfelelő ütemben, ami szemszárazságot okoz.

Tünetek

  • Vörös szemek.
  • Homályos látás.
  • Remegő szemhéj.
  • Viszkető, szúró érzés a szemekben.

További okok

Az egész napos monitorbámulás mellett más okok is meghúzódhatnak a szemszárazság hátterében. A túl száraz szobalevegő, a dohányfüst, a légkondicionáló, bizonyos gyógyszerek - például fogamzásgátló, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő - szedése is hozzájárulhat a probléma kialakulásához. A kontaktlencse viselése ugyancsak rizikófaktor lehet.

Tippek a szemszárazság enyhítésére

A számítógép előtt ülve, óránként iktass be tízperces szüneteket, ha van lehetőséged, a szabad levegőn tegyél egy rövid sétát. Fontos továbbá, hogy a monitor a tekintési irány alatt helyezkedjen el - a szemsík alatt. Ezáltal a felső szemhéj jobban fedi a szaruhártyát, és védelmet biztosít.

Javasolt a monitorhasználat során védőszemüveget viselni, mely nemcsak a káros elektrosztatikus sugárzásától óv, hanem a könny párolgását is csökkenti. A nedvesség pótlásáról belsőleg is gondoskodj, fogyassz megfelelő mennyiségű folyadékot napközben.

Ellenőrizd az iroda és a lakás páratartalmát! Törekedj a 40-60% közötti páratartalom elérésére. Túl száraz levegő ellen párásító készülékkel védekezhetsz. Kutatási eredmények alapján az omega-3 zsírsavak fontos szerepet játszanak az egészséges könnyfilm megtartásában. Fogyassz rendszeresen halat, tenger gyümölcseit, mandulát és diót!

Szemszárazság esetén bánj óvatosan a kozmetikumokkal is. Viselj érzékeny szemre kifejlesztett termékeket. Lefekvés előtt alaposan távolítsd el a készítményeket, a szempillafesték ugyanis könnyen eltömheti a könnymirigyek kivezető nyílását.

Ha nem szűnnek a panaszok

Ma már számos kiváló termék - műkönny csepp és gél formában - kapható, mely a tüneteket enyhítheti. A szemszárazság hosszútávon látásromláshoz vezethet, ezért lényeges, hogy ne hagyd annyiban a dolgot. A szűnni nem akaró panaszok esetén érdemes a háttérben álló okokat is kivizsgálni. Előfordulhat ugyanis, hogy a szemszárazságot nem környezeti tényezők, hanem egészségügyi probléma okozza. A háttérben meghúzódhat cukorbetegség, allergia vagy pajzsmirigyprobléma is. Ezek kezelésével a szemet érintő panaszok is javíthatók.

Blog.hu ajánló