A 3 leggyakoribb hiba szaunázáskor: komoly egészségügyi problémákat okozhat
Ezeket a hibákat ne kövesd el szaunázáskor: egy szaunamester mondja el javaslatait a tökéletes élményhez.

szauna nő izzadás szaunázás
Ez is érdekelhet

Letti története megmutatja, hogy a reménytelen helyzetből is van kiút (x)

Őszi kikapcs: Íme a trendek! (x)

Színésznők, akiket az egész ország imád (x)

Egyedülálló szolgáltatásokat kínáló, újépítésű lakások a XIII. kerületben: Idén extra kedvezménnyel! (x)

Tudod már, hol egyél október 8. és 13. között?

beauty and style

A magyaros csipkével is lehet újat mutatni: elbűvölő esküvői ruhák 2020-ra, magyar tervezőtől »

Ez a minta még a kockásat is lekörözi idén: a legdivatosabb pöttyös darabok, árakkal »

Tippek gyors körömnövekedéshez: nincs többé repedezés és letörés »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szauna nyugtat, segít ellazulni, miközben a testnek is kifejezetten előnyös, hiszen a melegben növekszik a szívritmus, kitágulnak az erek, és javul a szív teljesítménye.

Van azonban néhány szabály, amit a hatékony és biztonságos szaunázás érdekében érdemes betartani. A hévízi NaturMed Hotel Carbona szaunamestere, Szabó Zoltán segít abban, milyen hibákat ne kövess el, ha a finnektől származó forró helyiségbe mész felfrissülni.

Kis szaunatörténet

A Finnországból származó szauna története több ezer évre nyúlik vissza: az első helyiségeket még a föld alá építették, a farönkökből álló kis házikót csak később kezdték használni. A hagyományos finn szaunában köveket melegítettek fatüzelésű tűzhelyen, mellyel fél nap alatt lehetett elérni a vágyott hőmérsékletet. A szaunázók ilyenkor csak a kémény nélküli helyiség füsttelenítése után mehettek be felfrissülni. Az eredeti szauna neve finnül savu, vagyis füst volt. A kéménnyel, fatüzelésű vaskályhákkal felszerelt szaunák ezt követően alakultak ki, és a finnek utazásaik során az egész világon elterjesztették szaunakultúrájukat.

szauna
Fotó: Getty Images Hungary

Jótékony hatások

A szaunázásnak többféle jótékony hatása van: jólesően átmelegít, segít ellazulni, és erősíti az immunrendszert. A melegben való relaxáció során elernyednek az izmok, kitágulnak az erek, javul a szív teljesítménye, növekszik a légzőkapacitás, azonban, akinek szív- és érrendszeri problémái vannak, először konzultáljon háziorvosával, hogy használhatja-e a szaunát. A fertőzések elkerülése és a teljes élmény érdekében pedig nem árt, ha betartasz néhány szabályt, illetve elkerülöd a következő hibákat.

Műszálas fürdőruha és törölköző?

Nem véletlen, hogy sok helyen a szauna meztelenül használandó, hiszen az izzadás ruhák nélkül lehet teljes. A fürdőruha rossz hővezető, hamar felforrósodik, gátolja a test hőleadását, és a többnyire műszálas ruhákból olyan anyagok párolognak ki, melyeket nem tanácsos belélegezni. A talpán lévő szennyeződések és a meleg hatására kipárolgó ragasztóanyagok miatt a papucsnak sincs helye a forróságban, hagyd az ajtó előtt. A szaunamester arra hívja fel a figyelmet, hogy még a fürdőruhában is használható, textilszaunának nevezett helyiségben is tedd a törölközőt magad alá, mégpedig akkorát, hogy sehol ne érintkezz a paddal. Csak így előzhető meg, hogy az izzadság beszivárogjon a fába. Emellett figyelj arra, hogy szaunázás előtt vedd le ékszereidet, órádat, mert azok felforrósodhatnak a melegben.

Ne az órára figyelj!

Kezdő szaunázóknak 5-10 percet javasolt eltölteni egy klasszikus finn szaunában, és Szabó Zoltán szerint a gyakorlottabbaknak is maximum 20 perc javasolt a forróságban egy-egy alkalommal, mely 15 perces pihenőt követően néhányszor ismételhető. A szaunamester tapasztalatai szerint érdemes inkább szubjektív érzéseidre, és nem az órára hagyatkozni. Ha kifejezetten kellemetlen már a meleg, nem kell csak azért is bent maradni a kitűzött ideig, inkább tarts negyedórás szünetet, majd térj vissza. Szabó Zoltán szerint szintén fontos a dehidratáció elkerülése és a megfelelő mennyiségű víz fogyasztása, amit sajnos sokan elfelejtenek. Szaunázást követően fokozatosan igyál meg legalább egy liter vizet, amit ne helyettesíts más folyadékkal, különösön ne valamilyen cukros üdítőitallal vagy gyümölcslével.

A cikk az ajánló után folytatódik

A szauna nem a társalgás terepe

A szauna a nyugalom, ellazulás helyszíne, ezért lehetőség szerint ne zavarj másokat hangoskodással. Ellentétben más társas helyzetekkel, itt még a köszönés elmaradása sem számít barátságtalannak, a hosszas beszélgetés, nevetgélés annál inkább. Szabó Zoltán szerint valamivel aktívabb lehetsz viszont egy-egy szaunaszeánszon, amikor a szaunamesterek különleges technikával, természetes illatanyagokkal és a bőrt kényeztető hatóanyagokkal teszik igazi rituálévá a szaunázást. Illóolajokkal kevert vizet locsolnak a kályhára, és az így keletkezett forró, aromás párát törölközők és zászlók segítségével a vendégek bőrére irányítják. A 12-15 perces programot a szaunamester kiegészítheti természetes anyagokból készült bőrradírokkal, krémekkel, teákkal, esetleg hideg gyümölccsel, ezzel téve teljesebbé a programot. Olykor speciálisan összeállított zene is szól, és azzal együtt, ritmusos mozgással fokozzák az élményt.

A leggyakoribb szaunatévhit

A leggyakoribb szaunatévhit, hogy az izzadással méreganyagok is távoznak a testből. Szabó Zoltán szerint a szaunában történő izzadásnak sokféle jótékony egészségügyi hatása van, de ez nem tartozik közéjük. A méreganyagokat ugyanis tudományos ismereteink alapján a vesék, a máj és a belek vonják ki a szervezetből.

Immunerősítők

Ahogy a szaunázás is, bizonyos ételek szintén hozzájárulnak az immunrendszer erősítéséhez. Mutatjuk, mik ezek.

Képek: Getty Images.

Ezt is szeretjük