Védi a szívet, segít stabilizálni a vércukrot: a pekándió 3 áldásos egészségügyi hatása
A pekándió nemcsak finom, hanem vitaminokban, ásványi anyagokban és rostokban is gazdag csemege.

GettyImages-185122097
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Itthon is egyre elterjedtebbé válik a pekándió használata a különböző fogások elkészítésekor. Gazdag, enyhén vajas ízvilága miatt főleg desszertekbe és péksüteményekbe teszik. 

Önmagában, ropogtatnivalóként is megállja a helyét. Vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag, számos pozitív egészségügyi hatással bír, ugyanakkor kalóriadús, így érdemes mértékkel fogyasztani. 

Finom és egészséges

A pekándió Észak-Amerikában őshonos, fája 30 méter magasra is megnőhet. Napjainkban már többek között Brazíliában, Ausztráliában, Kínában és Mexikóban is termesztik, de a fő importőr továbbra is az Egyesült Államok. Bár általában a diófélékhez sorolják, botanikailag nem oda, hanem a csonthéjas gyümölcsökhöz tartozik. Az aromás illatú csemege a kutatások szerint számos dologban segíthet a fogyasztóinak, például a szív- és érrendszeri megbetegedések, a diabétesz és bizonyos daganattípusok kialakulásának kockázatát is mérsékelheti.

GettyImages-615816728
Fotó: Skapie777 / Getty Images Hungary

Védi a szívet és az ereket

Az egyszeresen telítetlen zsírsavak remek forrása, amelyekről már bebizonyították, hogy csökkentik a „rossz” koleszterin (LDL) szintjét a vérben, ezáltal pedig a szívinfarktus és a stroke megelőzésében is hatásosak. Egy kutatásban tíz résztvevő nyolc héten át mindennap 68 gramm pekándiót fogyasztott, és a kontrollcsoport tagjaihoz képest jelentősen csökkent az LDL-szintjük. Ugyanakkor ennek a mennyiségnek már a kalóriavonzatával is számolni kell az étrend kialakítása során, 100 gramm pekándió körülbelül 690 kalória.

Stabilizálja a vércukrot

Vizsgálatok alátámasztják, hogy a pekándió rendszeres fogyasztása segíthet a vércukorszint stabilizálásában, ami részben a rosttartalmának köszönhető. 26 túlsúlyos személy körében végzett felmérés arra az eredményre jutott, hogy a magban gazdag táplálkozás fokozza az inzulinérzékenységet, tehát javulást hozhat az inzulinrezisztenciában. A szervezet sejtjei a hasnyálmirigy által termelt hormon hatására képesek felvenni a glükózt, az inzulinrezisztensek sejtjeinek érzékenysége romlik, amit a test még több inzulin előállításával próbál orvosolni, ami előbb-utóbb megfelelő kezelés híján 2-es típusú cukorbetegséghez vezethet. 

Serkenti az agyműködést

Tele van olyan tápanyagokkal, amelyek serkentőleg hatnak az agyműködésre. Mangánban gazdag, ami szükséges az idegrendszer és az enzimrendszerek megfelelő munkájához. A diófélék az egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavak miatt is frissen tartják a gondolkodást, azoknál, akik rendszeresen fogyasztják őket, kevésbé valószínű a kognitív funkciók hanyatlása. 

A cikk az ajánló után folytatódik

A pekándióban A-, B-, E-vitamin, kalcium, kálium, magnézium, foszfor és cink is található, így rendszeres fogyasztása javasolható. Pirítva különleges ízű lesz, salátába keverve, zabpehelybe téve, magában ropogtatva is jó választás lehet. A mértékletességre elsősorban a fogyni vágyóknak kell figyelniük, arra viszont mindenkinek, hogy a natúr változatot részesítsék előnyben a cukrozott, sózott kiszerelésekkel szemben.

Csökkentik a vérnyomást, megelőzik az infarktust: 10 vacsoraötlet a szív egészségéért

A tudatosan megválogatott étrend segít megőrizni a szervezet egészségét, a különböző tápanyagok a vérkeringést, az ereket és a szívet is védik. A szívbetegségek kialakulásában ugyanis nemcsak a genetikai hajlam játszik közre, de az életmód is.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük