Ez állhat a gyakori rosszkedvűség és nassolás mögött - Az örömhormont könnyű pótolni
A szerotonin, vagyis az örömhormon hiánya olyan tüneteket okozhat, mint a nem múló rosszkedv vagy a folyamatos vágy az édességek után.

örömhormon1
Ez is érdekelhet

Folyton eltapsolja gyermeked a zsebpénzét? Van megoldás! (x)

Hosszabbítsd meg a nyarat SZÉP-kártyával! (x)

Bemutatták a Tháliában a világ leghíresebb krimijét (x)

beauty and style

Magasabbnak tűnhetsz, ha így hordod a hajad: a sztárok nem csak konttyal trükköznek »

A nagymamakardigán az ősz kulcsdarabja: árakkal mutatjuk, honnan szerezheted a legnőiesebb kreációkat »

Pár nap alatt segít megszüntetni a kiálló hasat: detox smoothie ananásszal »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szerotonin, vagyis az örömhormon hiányát számos betegséggel hozzák összefüggésbe, például a migrénnel, depresszióval, idegi, étkezési és szexuális zavarokkal.

Dr. Bérczy Judit, a Budai Endokrinközpont szakorvosa az összefüggésekről beszélt, és hogy hogyan növelhető a hormon szintje.

A menopauza és több műszak is csökkenti a szerotonin szintjét

A menstruációs problémák és a menopauza is okozhat szerotoninhiányt. Számos kutatás született már a témában, amelyek meglehetősen szerteágazóak. Kiderült például, hogy a menopauza alatt az ösztrogénszint csökkenésével a szerotoninszint is csökken, ami hozzájárulhat a hangulatváltozásokhoz.

örömhormon2
Fotó: NicolasMcComber / Getty Images Hungary

A hiányállapot ráadásul kívánóssá is teszi az emberek nagy részét, vagyis a szervezet bizonyos ételek utáni vággyal próbálja növelni az örömhormon szintjét. Ugyanez érvényes a premenstruációs szindrómánál is, amelynek tüneteit valószínűleg a nemi hormonok és a szerotonin kölcsönhatása okozza. Vagyis a menstruáció előtti napokra jellemző idegesség, lehangoltság, bizonyos ételek utáni sóvárgás és csökkent libidó is ezzel függhet össze.

Egy argentin kutatásból az is kiderül, hogy a két műszakban és csak éjszaka dolgozóknak is alacsonyabb a szerotoninszintje, mint azoknak, akik hagyományosan, nappal dolgoznak. Ez pedig jelentősen növelheti a szorongás és a depresszió kialakulásának esélyét.

A cikk az ajánló után folytatódik

Hiába vagy jó, nem elég! Függőségeink fogságában

A Femina Klub új évadának első vendége Dr. Zacher Gábor addiktológus lesz, akivel az estek házi asszonya, Szily Nóra beszélget majd. Segítenek megérteni függőségeinket és azok miértjét. Gyakorlati tanácsokat is kapunk, hogy tudatosabban figyeljünk saját magunkra és környezetünkre, és kiiktassuk életünkből ezeket a káros szokásokat és körülményeket.

Pontos részletek az estről itt olvashatók.

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2020. október 20. 18 óra
Helyszín: József Attila Színház

Promóció

A szerotonin csökkenésének jele lehet a túlzott evés, a nassolás is, hiszen a szénhidrátbevitel csak rövid ideig képes emelni a szerotonin szintjét. Vagyis akár az örömhormon hiánya miatt kialakult szomorúság, lehangoltság is okozhatnak pluszkilókat, amennyiben édességgel, süteménnyel szeretnék sokan becsapni az agyukat.

Így növelhető a szerotonin szintje

Tünetek esetén első lépés az endokrinológiai vizsgálat. Ezen a téren is bebizonyosodott, milyen óriási jelentősége van a fizikai aktivitásnak. Ugyanis az edzés is egyfajta stressz a test számára, amelyhez azonban - megfelelő és rendszeres gyakorlás mellett - a szervezet alkalmazkodni kezd. és növeli a stresszválaszban részt vevő anyagok termelését: például a noradrenalinét és a szerotoninét is.

örömhormon3
Fotó: Justin Lambert / Getty Images Hungary

Hasonló anyagok termelődnek a szerelmi együttlét során is, amelyek felpezsdítik a vérkeringést, és általános jó érzést okoznak. A napfény is kifejezetten javítja a hangulatot, hiszen optimális szintre hozza a szerotoninszintet. Így a déli órák kivételével érdemes minél több időt a szabadban tölteni.

Szokatlan tünetek esetén érdemes orvoshoz fordulni

- Bizonyos vitaminok, ásványi anyagok is hozzájárulnak a szerotonin termelődéséhez. Ilyen például a B5- és a B6-vitamin. A B5-vitamin a szerotonin és az acetilkolin termelését támogatja, és egyes kutatások szerint a memóriát és a koncentrációképességet javító hatásán kívül a szorongás, a depresszió kezelésében is hasznos lehet.

örömhormon4
Fotó: Brook Pifer / Getty Images Hungary

A B6-vitamin szintén nélkülözhetetlen a szerotoninszintézishez. Erős az összefüggés a depresszió és a folsav hiánya közt is. Ezért fontos tudni, hogy egyes gyógyszerek, például az aszpirin, a barbiturátok, a görcsoldók, az orális fogamzásgátlók folsavhiányt idézhetnek elő, mivel gátolják a folsav felszívódását - hangsúlyozza dr. Bérczy Judit.

örömhormon5
Fotó: baytunc / Getty Images Hungary

- A kockázatos öndiagnózis helyett azonban minden szokatlan tünet - így ok nélküli lehangoltság, szorongás, testsúlyváltozás, koncentrációs zavarok, kimerültség - esetén ajánlatos endokrinológushoz fordulni, csak így derülhet fény a problémáink pontos okára, és kezdődhet el a hatékony kezelés - javasolja a szakorvos.

Optimistává és boldoggá tesznek: 10 napindító jógagyakorlat kezdőknek

Kezdd a napod ezekkel a jógapózokkal, hogy jókedvűen teljen a napod. 

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük