Munkamániás vagy?
A 2 legsúlyosabb betegség, ami téged is fenyeget
Ne hidd, hogy szervezeted nem torolja meg a pihenés hiányát, a magánélet folytonos háttérbe szorítását!

Ez is érdekelhet

„A természetben értjük meg, kik vagyunk” – Grecsó Krisztián író az Erdei Vándortáborokról (x)

A 14 éves Endike beszélni kezdett (x)

Szorongás, elégedetlenség, magány – hogyan jutottunk el ide és hogyan léphetünk ki belőle?

Sári bíró - az idők változnak, de az emberek valójában nem (x)

Trendi új illat a világhírű Acqua Coloniától - Íme az egzotikus 4711 kölni (x)

beauty and style

A leggyönyörűbb esküvői torták tavaszra: jól mutatnak majd a képeken »

Pusztítja a szabad gyököket és megszünteti a gyulladást: a lapacho tea igazi szuperital »

Lisa Kudrow nem próbálja eltüntetni a ráncait: az 56 éves színésznő így is nagyon jól fest »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A munkán kívül semmire nem jut időd? Állandóan rohansz, és folyamatosan a szakmai feladatokon jár az eszed? Ha ismerős a helyzet, érdemes elgondolkoznod: lehet, hogy téged is érint a különös függőségi állapot, mely a 20. században munkamánia néven vált ismertté. Természetesen mindenki életében lehetnek hajszoltabb időszakok, amikor a szakmai feladatok több időt és energiát vesznek el, mint kellene.

Ám, ha az állapot túl régóta - hónapok, netán évek óta - tart, talán érdemes szakember segítségét kérned, még mielőtt szembe kellene nézned a munkamániások legtipikusabb egészségügyi problémáival.

Tényleg munkamániás vagy?

Nem mindenki munkamániás, aki sokat dolgozik. Csak azért, mert nagy a teherbírásod, és jól teljesítesz a munkahelyeden, még nem szenvedsz pszichés betegségben. Baj akkor van, ha képtelen vagy lazítani, a munkahelyen kívül töltött időben pedig bűntudatod van. További intő jel lehet, ha azon kapod magad, hogy egy ideje mindent a feladatok elvégzésének rendelsz alá, és a munka már nem pénzkereseti lehetőségnek, eszköznek számít, hanem életed elsőrendű céljává vált.

További tünetek

  • Nem bírod a semmittevést.
  • Kollégáidat lustának tartod.
  • Kínzó egzisztenciális félelem űz.
  • Emberi kapcsolataid beszűkülnek.
  • Akkor is túlórázol, ha nem indokolt.
  • A baráti találkozókat a munkára hivatkozva mondod le.
  • Örömet okoz, ha dolgozhatsz, nem szenvedsz a túlóráktól.
  • Szeretnél mindent kézben tartani, mert más nem ért hozzá.

Veszélyes következmények

A munkamániások többsége jellemzően nem az alapbetegség miatt fordul orvoshoz. Sokkal gyakoribb, hogy már csak a függőség miatt kialakult egészségügyi panaszok bírják rá az érintettet, hogy szakembert keressen fel. A munkamánia ugyanis számos szervi, illetve pszichés problémát okozhat. Az ironikus mondás szerint a munka az öngyilkosság társadalmilag elismert formája, és, bár a kijelentésben nem kevés túlzás van, talán érdemes tiszteletben tartanod a saját határaidat. Így jó eséllyel elkerülheted az alábbi betegségeket is.

Kiégés

A szaknyelven burnout szindrómának hívott kiégés a munkamánia egyenes következménye lehet. A betegséget Herbert Freudenberger definiálta 1974-ben az Amerikai Egyesült Államokban. Míg kezdetben főleg a szociális szférában dolgozókat - orvosokat, tanárokat - érintette a kiégés, ma már egyre szélesebb körben terjed. A munkával járó stressz, az állandó terhelés szellemi, illetve fizikai kimerültséghez vezethet. Ilyenkor egyre több időt vesz igénybe a feladatok teljesítése, romlik a munkahelyi teljesítmény, miközben a motiváció és az önértékelés egyre csökken.

A kiégés utolsó szakaszában a hivatástudat helyébe a hiábavalóság érzése lép. Mindennek egyenes következménye a reményvesztettség, az önpusztító szokások kialakulása, súlyos esetben pedig a kiégés akár munkaképtelenséghez is vezethet. A ’70-es évek végén még főleg azokat érintette a betegség, akik már évtizedek óta dolgoztak a szakmájukban, ma azonban már a húszas-harmincas korosztály is szenved a kiégéstől.

Gyomorfekély

Bár a gyomorfekélyért a szakemberek ma már nagyrészt a Helicobacter pylori nevű baktériumot teszik felelőssé, a lelki tényezők még mindig komoly szerepet játszanak a betegség kialakulásában. A folyamatosan feszült lelkiállapot, a pihenésre való képtelenség hatására fokozódik a gyomorsav, illetve a pepszin nevű emésztőenzim termelődése. Ha a túlhajszoltság miatt nem jut energiád arra, hogy odafigyelj a helyes táplálkozásra, tovább ronthatod a helyzetet.

A betegség során a gyomornyálkahártya folytonossága megszakad, és az emésztőenzimek marják a gyomor falát, ami komoly fájdalommal jár. Mivel a probléma meglehetősen gyakori - a hazai lakosság 10%-érinti -, talán neked is érdemes elgondolkoznod rajta, hogyan csökkentheted életedben azokat a káros pszichés faktorokat, melyek a gyomorfekély kialakulásához vezetnek.

Szorongás, elégedetlenség, magány – hogy jutottunk el ide, és hogyan léphetünk ki belőle?

A Femina Klub februári vendége Tari Annamária klinikai szakpszichológus lesz, akivel az estek házi asszonya, Szily Nóra beszélget majd. Segítenek megérteni az online illúziók és az offline valóság közötti különbségeket, azok pszichológiai hátterét, és gyakorlati tanácsokat is adnak a sokunk számára szorongató, naponta felmerülő kérdésekre.

Pontos részletek az estről itt olvashatók.

Jegyek kizárólag online érhetőek el, korlátozott számban.

Időpont: 2020. február 19. 18 óra
Helyszín: József Attila Színház

Promóció

Mi a teendő?

Amennyiben szeretnéd elkerülni a munkamánia következtében kialakuló egészségügyi problémákat, figyelj oda fokozottabban a viselkedésedre, próbálj némi önkontrollt gyakorolni. Utazz el, kapcsold ki a mobilod, ne nézd az e-mailjeidet, és ne mondd a kollégáknak, hogy keressenek bátran.

A munkaidőn kívüli szabadidődre ugyanezek vonatkoznak. Próbáld tudatosan átszervezni az életedet, hagyj elég időt a feltöltődésre, estére beszélj meg baráti találkozót, vagy válassz valamilyen hobbit, sporttevékenységet ahelyett, hogy késő estig bent maradnál a munkahelyen. Amennyiben minden igyekezeted ellenére nem változik a helyzet, mindenképpen kérd pszichiáter vagy pszichológus segítségét.

Ezt is szeretjük