Még a demencia kockázatát is csökkenti - Meglepő kutatási eredmények a kávéról
A májnak, a szívnek és az agynak is jót tesz.

kávé cover
Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Azt hitték, megszaladt a Photoshop a Balmain reklámjában: pedig ennél nagyobb csavar van benne »

Álomszép esküvői ruhák 2019-re: vad tájak inspirálták a magyar tervezőt »

Zsírgyilkos kardió edzés: csak 30 perc, de van olyan hatékony, mint a futás »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A legtöbben, miután felkelnek, kicsoszognak a konyhába, és készítenek maguknak egy bögre forró kávét, hiszen koffeintartalma miatt serkentő hatással van az emberre. Nem is véletlen, hogy egyesek miért vallják azt, hogy kávé nélkül nem tudnak felébredni. 

Bár régebben gyakran előtérbe kerültek olyan nézetek, melyek szerint a kávéfogyasztás egyáltalán nem egészséges, mára több kutatási eredmény is megcáfolja ezt az állítást.

Jótékonyan hat a májra

Tény, hogy az ajánlott napi maximális kávéfogyasztás - 400 milligramm koffein - álmatlanságot, nyugtalanságot vagy gyors szívverést okozhat, ha azonban nem viszed túlzásba a koffein bevitelét, akkor jótékonyan hat a testedre. Egy tanulmányban olyan kutatásokat vizsgáltak felül, melyek a kávéfogyasztásról szólnak.

kávé2

A felülvizsgálat során kiderült, hogy napi egy csésze kávé 22%-kal, míg a napi két csésze kávé 43%-kal csökkenti a cirrózis, azaz a májzsugorodás kialakulásának kockázatát. Az említett betegség egyik fő okozója a túlzásba vitt alkoholfogyasztás.

Egy másik kutatásban arra jutottak a tudósok, hogy a kávéfogyasztás a májrák kockázatát is csökkenti. Akik naponta két csésze kávét megisznak, azoknak 35%-kal kisebb az esélyük, hogy egyszer májsejtrákot diagnosztizáljanak náluk. A Magyar Rákellenes Liga adatai alapján évente nagyjából 500 ezer-egymillió embernél alakul ki a májsejtrák világszerte, Magyarországon pedig évente hatszáz-kilencszáz új esetet regisztrálnak.

Csökkenti a depresszió kialakulásának kockázatát

A koffein felveszi a harcot a depresszióval is, legalábbis ez derült ki egy átfogó tanulmányból, melyben 50 ezer nő kávéfogyasztását vették mélyebben szemügyre. Akik legalább hetente egyszer kávét ittak, 15%-kal, akik pedig naponta két-három csészével fogyasztottak, 20%-kal csökkentették a depresszió kialakulásának kockázatát.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az amerikai Harvard Egyetem kutatói több mint 100 ezer férfit és nőt vontak be a vizsgálatukba. Kiderült, hogy a rendszeres kávéfogyasztóknak 45%-kal, míg azoknak, akik napi négy vagy még több csészényit megisznak, 53%-kal kisebb az esélyük arra, hogy öngyilkosságot kövessenek el.

A szívnek és az agynak is jót tesz

A kávéfogyasztásról és az agyi egészségről szóló tanulmányok metaanalízisei azt mutatták, hogy a rendszeres kávéfogyasztók körülbelül 16%-kal kisebb valószínűséggel szenvednek Alzheimer-kórban, demenciában, kognitív hanyatlásban.

no kave

Az agy mellett még a szív számára is hasznos lehet a kávé, persze csak mértékkel. Egy több mint kétszáz kutatást felülvizsgáló tanulmány szerint azoknak, akik naponta három csésze kávét isznak, 19%-kal kisebb az esélyük, hogy szív- és érrendszeri betegségben haljanak meg.

Napi két-három csészénél több kávét nem ajánlott fogyasztani, hiszen körülbelül ez az az adag, ami lefedi a megengedett mennyiséget. A kávéfogyasztással a kismamáknak csínján kell bánniuk, számukra az ajánlott mennyiség még alacsonyabb, ők maximum 200 milligramm koffeint vihetnek be a szervezetükbe.

A kávénak sok jótékony hatása van, azonban, ha eddig azért nem fogyasztottad, mert nem akartál feleslegesen cukrot bevinni a szervezetedbe, egy korábbi cikkünkben összefoglaltuk, hogyan tudod a kávédat még egészségesebben fogyasztani.

Ezt is szeretjük