4 élelmiszer, ami felboríthatja a hormonháztartást: a kávéval is vigyázni kell
Olyan ételeket mutatunk, amelyek túlzott fogyasztása a hormonháztartás felborulását eredményezheti.

kávé-cover
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Köztudott, hogy az étkezésünk nagyban befolyásolja az egészségi állapotunkat, szervezetünk működését, sőt még a hangulatunkat is. 

Fontos tudni, hogy bizonyos ételek a hormonháztartásunkat is megzavarhatják, így ezek fogyasztásával nem árt vigyázni. Szabó Luciát, a Budai Endokrinközpont dietetikusát kérdeztük, miket érdemes inkább csak mértékkel magunkhoz venni.

Ételek, amelyek felboríthatják a hormonháztartást

Bizonyos hormonok túl kevés, illetve túl nagy mennyisége igen kellemetlen tüneteket és betegségeket is okozhatnak, például inzulin rezisztencia, PCOS, pajzsmirigyzavarok. Számos oka van annak, hogy a hormonális egyensúly felborul, de a fő bűnös leggyakrabban az életmódunk. A testmozgás vagy a nyugodt, pihentető alvás hiánya mellett az elfogyasztott ételek nagyban befolyásolják endokrinrendszerünket, így érdemes tudni, mely ételek azok, melyek megzavarhatják ezt a kényes hormonális egyensúlyt. 

kávé
Fotó: Getty Images Hungary

Szója

Bár a szójabab igen magas fehérjetartalmú alapanyag, a hormonális zavarral rendelkezők körültekintően bánjanak vele. A szója ugyanis egy fitoösztrogén nevű anyagot tartalmaz, amely ösztrogénként működik a szervezetben. Ösztrogéndominanciával rendelkezők, illetve pajzsmirigybetegek csökkentsék az elfogyasztott mennyiséget, vagy kerüljék a fogyasztását.

szója
Fotó: Getty Images Hungary

Kávé

Bizonyos mennyiségben a kávé, illetve az abban található koffein jótékony hatással bír, ráadásul segít megbirkózni a fáradt reggelekkel. Ám ha valaki túl sokat fogyaszt belőle, az megnöveli a kortizolszintjét, ami egy stresszhormon. Ha túl sokáig túl sok kortizolt állít elő a mellékvese, az előbb-utóbb kimerül, és mellékvese-fáradtság lép fel. Érdemes figyelembe venni a szervezet cirkadián ritmusát is. A reggeli órákban eleve magas a szervezet kortizolszintje, hiszen ébreszti magát a szervezet, így a kávézást érdemes későbbre tenni, 10-11 órára, amikor csökkenni kezd a kortizol mértéke, és mi is fáradtabbnak érezzük magunkat. Napi 400 mg koffein még biztonságosan fogyasztható az USDA ajánlása szerint.

kávé baba
Fotó: Getty Images Hungary

Goitrogén növények

A goitrogén anyagok azok, amelyek nagy mennyiségben befolyásolják, általában gátolják, a pajzsmirigy egészséges működését. Idetartoznak az úgynevezett keresztesvirágú zöldségek: brokkoli, karfiol, kelbimbó, káposztafélék. Pajzsmirigy-alulműködés esetén ezen zöldségek fogyasztását csökkenteni kell. Heti egy-két adag, fedő nélkül főzött karfiol, brokkoli fogyasztható pajzsmirigy-alulműködés esetén.

A cikk az ajánló után folytatódik

Perfetto, a kávészemektől az utolsó cseppig

A Dinamica Plus kávéfőző széles receptválasztékának köszönhetően minden napszakban elhozza a perfetto kávé pillanatot. Krémes cappuccino reggel, egy kis plussz energia ebéd után egy espresso társaságában, egy koffeinben gazdag hosszú kávé amikor már csak a napot szeretnéd túlélni. De’Longhi, frissen őrölt kávé minden csészében, bármelyik is legyen a kedvenced.

Promóció

Alkohol

Az alkohol megzavarja az inzulin átlagos termelését, és károsítja a nemi hormonok termelődését. Csökkenti a tesztoszterontermelést a férfiaknál, és megzavarhatja a menstruációs ciklust a nőknél, ráadásul káros hatással van a stresszhormonok szintjére is. Kezdetben az alkohol fokozza a jókedvet, mivel növeli a szerotonin szintjét, de utána gyorsan mélyre zuhan. Az ilyen italok befolyásolják a hipotalamuszt és az agyalapi mirigyet, melyek igen fontos hormontermelő területek.

alkohol
Fotó: Getty Images Hungary

8 tünet, ami a hormonháztartás problémájára utal

Sokszor termékenységi gondok esetén diagnosztizálják az adott problémát, de a hormonrendszer hibás működése az egész életminőségre rányomja a bélyegét, ezért nagyon fontos a korai felismerés. Gyanú esetén mindenképp szakember felkeresése javasolt!

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük