Az alacsony vércukorszint 9 figyelmeztető tünete: szakorvos mondta el a teendőket
Ha a hipoglikémia bevezető tüneteinél nem történik beavatkozás, az állapot romlik.

GettyImages-1256904537
Ez is érdekelhet
    • 29
    • 30
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5
    • 6
    • 7
    • 8
    • 9
    • 10
    • 11
    • 12
    • 13
    • 14
    • 15
    • 16
    • 17
    • 18
    • 19
    • 20
    • 21
    • 22
    • 23
    • 24
    • 25
    • 26
beauty and style
Top olvasott cikkek

A hipoglikémia - hipózás - viszonylag gyakorinak számít a cukorbetegek körében, főleg az 1-es típusú, illetve az inzulinnal kezelt 2-es típusú cukorbetegeknél.

Veszélyes állapot, így nemcsak a gyors kezelésére, de a megelőzésére is nagy hangsúlyt kell fektetni. Dr. Borús Hajnaltól, a Cukorbetegközpont diabetológusától megtudhatjuk, vajon mit lehet tenni akkor, ha valakinél túl gyakran lép fel alacsony vércukorszint.

Mi a hipoglikémia?

A hipoglikéma alacsony vércukorszintet jelent. Hivatalosan 3,9 mmol/l alatt beszélhetünk hipoglikémiáról. A még enyhe hipoglikémia könnyen kezelhető a tünetek megjelenésekor valamilyen gyorsan felszívódó szénhidrát fogyasztásával, ám súlyosabb esetben csakis a glukagon segíthet. Korábban ez csak injekció formában létezett, azonban nemrég kifejlesztettek egy spray-változatot is, melynél egy egyszerű készülék segítségével spray formájában az orr nyálkahártyájára lehet juttatni a glukagont.

GettyImages-92148792 (1)

Amennyiben a hipoglikémia bevezető tüneteinél nem avatkozunk be, az állapot romlik, és rángógörcs, eszméletvesztés is kialakulhat. Jellemző bevezető tünetek lehetnek: remegés, hideg verejtékezés, pulzusszám-emelkedés, sápadtság, beszédzavar, ingerültség, látászavar, émelygés, éhségroham jelentkezése. Sajnos előfordulhat, hogy a hipoglikémia nem okoz panaszokat - ez főleg a hosszú évek óta fennálló diabétesz esetén lehet jellemző.

A hipoglikémia oka a magas inzulinszintben keresendő, vagy túlzott az inzulinfelszabadítás, egyes antidiabetikumok hatása, vagy az illető túl sok inzulint adott be magának túl kevés szénhidrát fogyasztása mellé, mely csökkenti a glükóz szintjét. Ezenkívül abnormális agyalapimirigy-, illetve mellékvese-működés is generálhatja.

A hipoglikémia okai

A következő kérdéseket érdemes feltenni, hogy közelebb kerülj ahhoz, hogy mi is okozza a gyakori hipoglikémiát.

GettyImages-188016467
  • A nap mely időszakában lesz alacsony a vércukorszint?
  • Testmozgás, fizikai aktivitás után jelentkezik?
  • Mikor tapasztalod? Meleg vagy hideg környezetben?

Ha a nap ugyanazon időszakában tapasztalod, úgy több dolgot lehet tenni: korábbra hozható az ebéd, vagy előtte többet tízóraizhatsz. Az is lehet, hogy az inzulinadagon kell változtatni - ezt viszont önhatalmúan ne tedd, előtte mindenképp egyeztess szakemberrel!

Betegség/komolyabb stresszes időszakok esetén érdemes gyakrabban ellenőrizni a vércukorszintet, hiszen ezen állapotok könnyen vezethetnek vércukorkisiklásokhoz. Ha valaki friss cukorbeteg, célszerű ilyenkor szorosabb kapcsolatban maradni a kezelőorvossal, hogy el tudja mondani, mi mindent lehet tenni a vércukor stabilan tartása érdekében.

Az étrend ellenőrzése

A hipózást leggyakrabban rosszul összeállított étrend, illetve a szokásosnál több fizikai aktivitás okozza. Ha rendszeresen tapasztalod, akkor mindenképpen érdemes átbeszélni a jelenlegi életmód-/gyógyszeres/inzulinos terápiát diabetológussal, illetve dietetikussal. Ilyenkor vagy a bevitt szénhidrát mennyiségén, fajtáján vagy a gyógyszer/inzulin dózisán kell változtatni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent Mentes Anyu legújabb szakácskönyve!

Inzulinrezisztenseknek és mentesen táplálkozóknak főzni nagy kihívás, ebben nyújt segítséget Nemes Dóra, a Mentes Anyu megálmodója. Legújabb szakácskönyvében minden étkezésre és alkalomra található szuper könnyű, mentes fogás. A receptek nemcsak kipróbáltak, de minden étel tápértéke (kalória, szénhidrát, zsír, fehérje) pontosan, adagokra ki van számolva.


Kizárólag online elérhető, a FeminaShopban! 

Promóció

Vigyázz az alkohollal!

Aki cukorbetegként alkoholt fogyaszt, annak tudnia kell, hogy már 0,45 ezrelékes véralkoholszintnél károsodik a máj glükózkibocsátása. Bár az italok szénhidráttartalma miatt először megemelkedik a vércukorszint, később azonban a máj glükózkibocsátásának károsodása miatt ez erősen leeshet, így előfordulhat, hogy súlyos hipoglikémiához vezet. Ezt a hatást egyes tablettás antidiabetikumok és az inzulin felerősítik. Ezért mindenképpen ajánlott az alkohol fogyasztása mellé valamit enni is, hogy a hipoglikémiát megelőzzük. Ilyenkor tanácsos a vércukorszintet gyakrabban ellenőrizni, cukorbetegként mindig legyünk legalább annyira józanok, hogy ezt meg tudjuk tenni!

GettyImages-150638407

Itt is tartsuk szem előtt, hogyha esetleg még táncolunk is, akkor a vércukorszint még jobban leeshet, tehát ilyenkor fokozottabban figyeljünk az étkezésre! A vércukoresés az alkohol fogyasztása után akár órákkal is kezdődhet, extrém esetben akár 12 óra is eltelhet, és hosszan elhúzódhat, ezért különösen fontos, hogy alkohol fogyasztása után inkább enyhén emelkedett vércukorszinttel feküdjünk le. A biztonságos napi alkoholfogyasztás nők esetében 10 gramm, férfiak esetében 20 gramm.

Lehet, hogy a gyógyszerváltás segít

Általánosságban elmondható, hogy az inzulinok alkalmazása hajlamosít a leginkább a hipózásra, ám léteznek más antidiabetikomok is, melyek szedése mellett leeshet a vércukorszint. A cukorbetegség kezelésére ma már sok készítmény, közöttük többféle inzulin és számos más antidiabetikum létezik. Gyakori hipózás esetén lehet, hogy egy jobban megválasztott készítmény is segíthet.

5 étel, amiben megtalálható az inulin

Ez a természetes növényi rost többféleképpen is támogatja a szervezetet.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük