A fürdés vagy a zuhanyzás a jobb az egészségnek? Meg is betegíthet a rossz tisztálkodás
Akár kockázatos is lehet fürdőkádban tisztálkodni, néhány apró dologra oda kell figyelni az egészség érdekében.

zuhany-hajmosás
Ez is érdekelhet

Télen-nyáron nélkülözhetetlen bulikellék: megtehetsz bármit, mert nem érzel semmit (x)

A szabadban töltött idő egészségre gyakorolt pozitív hatása minden multivitaminnál többet ér (x)

Meglepő fellépést vállalt Mező Misi: közel 600 fiatal énekelt vele (x)

7 dolog, ami károsítja, és ami védi az idegeinket (x)

beauty and style

Vékony szálú a haja, de sohasem lapos: Taylor Swift jól bánik a bob fazonnal »

Szuperkényelmes pizsamák körképe őszre: élvezetesebbé teszik a lustálkodást »

A 71 éves Susan Lucci fürdőruhában, Photoshop nélkül mutatta meg bomba alakját: elárulta titkát »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Hosszas elnyúlás a kádban vagy egy szupergyors zuhany? Míg az első az otthoni megnyugvás és regeneráció szinonimája lehetne, az utóbbira sokan a rohanó hétköznapokban folytatott tisztálkodásként gondolnak. Mindegyiknek megvan a maga helye és ideje, bár felmerül a kérdés, melyik igazán egészséges a szervezetnek.

Betegség esetén sokan egy kellemes, kamillás ülőfürdőre vágynak, másoknak a lazítás el sem képzelhető egy rózsaillatú fürdővíz nélkül. A tisztaság érdekében pedig nem biztos, hogy jó ötlet egyből a kádba ugrani, jobb picit odafigyelni a részletekre.

Baktériumok a kádban

Elsősorban minden attól függ, hogy mennyire tiszta is az adott kád. Bár ez triviálisnak tűnik, a kiábrándító valósághoz hozzátartozik, hogy a bostoni Simmons College kutatása szerint egy átlagos kád százszor több baktériumot tartalmazhat egy szemetesládánál.  

Az elhalt hámsejtek és a nedves közeg különösen kedvez a szaporodásuknak. A téma szakértői ezért javasolnak nagyjából heti két alkalommal alapos, fertőtlenítő tisztítást a fürdőkádaknál és zuhanytálcáknál. 

A piszkos kádvíz kellemetlen bőrirritációhoz és gombafertőzéshez is vezethet, az érzékeny bőrűek és a gyerekek esetén különösen fontos az elővigyázatosság.

Teendők fürdés előtt és után

Néhány szabály biztonságosabbá és hatékonyabbá is teszi a tisztálkodást, ami különösen gyengébb immunrendszer esetén fontos. A fürdővízbe merülés előtt ajánlott alaposan átöblíteni a felületet még akkor is, ha tisztának tűnik az egész. 

Fontos lenne továbbá az is, hogy a fürdés előtt és után is zuhanyozz le. Nem véletlenül él ez a szabály a közös használatú fürdőkben, ezzel a módszerrel a piszok és a baktériumok legjava távozik a testedről - melyben ennek hiányában akár hosszasan ázhatna a test. Utána pedig azért fontos zuhanyozni, hogy a tusfürdőmaradékok és a megmaradt szennyeződések is eltűnhessenek a bőrről.

A cikk az ajánló után folytatódik

A hajmosásnál ugyanígy javasolt folyó vizet használni, és öblítésnél újabb tiszta vizet használni a fürdővíz helyett, így sokkal biztosabb eredménnyel lehet számolni. Problémásabb hajú gyermekek esetén szintén figyelni érdemes erre.

A fürdővíz jótékony hatásai

Bár megfelelő elővigyázatosságot igényel, és a zuhanyzásnál kevésbé hatékony tisztálkodási forma, a kádas fürdőzés számos egészségügyi előnnyel bír. A meleg vizes fürdő nyugtató hatása kétségtelen, csökkenti a mentális és érzelmi stresszt. Sian Beilock, Ph.D., a Chicagói Egyetem pszichológiaprofesszora szerint a magány érzésével is sikeresen felveszi a harcot. 

A meleg vizes fürdő edzés után is ajánlott, mivel csökkenti az izomlázat, és fokozza a keringést. A bőrnek is kedvez a nem túl forró hőmérsékletű fürdő, melyhez plusz gyógynövények vagy fájdalom esetén Epsom-só adható, ám a tusfürdők és samponok erős használata száríthatja azt. Jobb választást jelentenek a bőrbarát termékek vagy a házi készítésű kencék.

A zuhanyzás előnyei

A zuhanyzás Dr. Whitney Bowe bőrgyógyász szerint higiénikusabb választás edzés után, illetve hajmosás esetén, amikor szükséges a bő öblítés a tisztasághoz. A hőmérséklet itt sem mindegy, a forró víz szárító hatása ugyanúgy érvényesül, a hajmosásnál különösen fontos, hogy langyos vízzel fejezd be a műveletet. Ráadásul a vérkeringés-serkentő hideg-meleg zuhany is könnyen kivitelezhető így.

(Képek: Getty Images Hungary, Pixabay.)

Ezt is szeretjük