Ronthatja az agyműködést, ha valaki így veszi a levegőt: ismerd fel a felületes légzés jeleit!

Egyre több embert érint világszerte a probléma.

levegővétel
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A légzés természetes folyamat, amire az ember ritka kivételektől eltekintve nem fordít figyelmet. Pedig a modern életforma sajnos erre is hatással van, az ülő munkavégzés, görnyedt testtartás nehezíti a mellkas tágulását, ami rontja a légzés hatékonyságát. A tartós stressz, felfokozott érzelmi állapot is befolyásolja a működést.

Napjainkban az emberek többségére a fent is említett okok miatt a felületes légzés jellemző. Ekkor a tüdő nem szellőzik át teljesen, a szervezet oxigénellátása is alacsonyabb, mintha a hasi légzés lenne az uralkodó, ez pedig különböző negatív következményekkel járhat. Fontos a jelek felismerése!

Nem tesz jót a felületes légzés

A tüdőnek nincs saját izomzata, a légzésben a bordaközi izmok és a rekeszizom vesznek részt. Normál esetben a mellkas több irányban mozdul el a ki- és belégzés során, belégzéskor felfelé és előre, illetve oldalirányba tágul. Ilyenkor a rekeszizom összehúzódik, a hasüreg felé mozdul. A mellkas mozgását követve nő a tüdőtérfogat. 

Amennyiben viszont például hosszas ülés hatására megváltozik a testtartás, módosul az izmok lefutása és a mellkas tágulásának mértéke is. A légzés jellemzően felületessé válik, a mellkasi légzés kerül előtérbe, az egyébként jóval hatékonyabb, optimális levegőcserét biztosító hasi légzés helyett. A mellkasi légzéssel nem jut elég levegő a tüdőbe, romlik a szerv átszellőzése, illetve a szervezet oxigénellátása is. Kilégzéskor nem tud kellő mennyiségű levegő távozni.

A cikk az ajánló után folytatódik

Szakácskönyv egy kis extrával!

Mentes Anyu legújabb könyvét azoknak ajánljuk, akik egészségük érdekében vagy meggyőződésből különleges étrendet követnek, de azoknak is, akik csak inspirációt, új ízeket keresnek.

Most AJÁNDÉK üvegpalack és vászontáska is jár a könyv mellé!

Tekintsd meg ajánlatunkat,  kattints ide!

Promóció

A felületes légzésnek többféle negatív hatása is lehet. Alvászavarokhoz, fáradtsághoz vezethet, befolyásolhatja az agyműködést, a szakemberek szerint ronthatja a kognitív funkciókat. Míg a rekeszizom gyengülésével jár, a légzési segédizmok, például a nyakizmok merevebbé válását is előidézheti. Idővel a vérnyomást és a pulzusszámot is emelheti. 

Ilyen jelek utalnak rá

A felületes légzés jeleit nem nehéz észrevenni, a gond leginkább az, hogy az ember általában nem figyel a légzésére. Ülő munka esetén érdemes gyanakodni, görnyedt testtartásnál, előrehelyezett fejtartásnál is jellemző a probléma. Előfordulhat, hogy a légzés nemcsak felületes, hanem kapkodó és szapora is. Megfigyelhető, hogy a légzés során a has helyzete nem változik, csak a mellkas mozog. 

Hasi légzés esetén a légzés lassabb, egyenletesebb és mélyebb. Belégzéskor a has emelkedik, kilégzéskor süllyed. Bár eleinte nem könnyű az átállás, érdemes mindennap tudatosan gyakorolni a hasi légzést, és idővel természetessé válik majd. Ülő munkavégzés során különösen fontos, hogy időnként az ember felálljon, nyújtózkodjon, korrigálja a testtartását. A tüdő tisztításában segíthet az is, ha rendszeresen végzel olyan mozgásformákat, amelyek kicsit megszuszogtatnak, legyen szó akár tempósabb sétáról vagy úszásról. 

4 légzőgyakorlat, ami segíti a tüdő átszellőztetését

A jól működő, erős légzőizmok elengedhetetlenek a mély be- és kilégzéshez, valamint az erőteljes köhögéshez is, így aztán kulcsfontosságúak a tüdő tisztulási folyamataiban. A mozgásszegény életmód jelentősen rontja a légzés hatékonyságát, ennek elkerüléséhez ajánlott például a napi rendszeres, tempós séta.

(Képek: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük