5 táplálék, ami sokat segít az ízületi fájdalmak enyhítésében: a gyulladás csökkentése a cél
A panaszok enyhítésében a gyulladás ellen ható egészséges táplálékok is segíthetnek.

saláta magokkal
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Az ízületi gyulladásnak több fajtája is létezik, közös jellemzőjük, hogy a betegek mindennapjait megnehezítő fájdalommal járnak.

A kezelés mindig az adott típustól függ, célja az életminőség javítása vagy megőrzése, illetve a panaszok mérséklése. Ebben az életmódnak is szerepe van, a rendszeres, személyre szabott mozgáson túl a táplálkozás is segíthet a tünetek elviselhetőbbé tételében, az állapotromlás lassításában.

Fájdalmas, merev ízületek

Az arthritisek, vagyis az ízületi gyulladások legjellemzőbb formája az autoimmun sokízületi gyulladás (rheumatoid arthritis), a vér magas húgysavkoncentrációja miatt kialakuló köszvény, valamint a porckopásként is ismert osteoarthritis. A kórképek az ízületek érzékennyé, fájdalmassá és merevebbé válásával járnak, a kor előrehaladtával a tünetek rosszabbodhatnak.

A gyulladás központi szerepet tölt be a betegségekben, a táplálkozással kapcsolatos ajánlások is ennek enyhítését célozzák. Ehhez néhány ételcsoport visszaszorítására és néhány hangsúlyosabbá tételére van szükség.

Étkezés és ízületi gyulladás

A kerülendők közé tartoznak a transzzsírsavakban és finomított szénhidrátokban gazdag feldolgozott élelmiszerek, a vörös húsok és az olajban sült táplálékok, valamint az alkohol. Ezek egyes esetekben a panaszok fellángolásához is vezethetnek. Köszvény esetén a fehérjebevitelre is oda kell figyelni. A gyulladásgátló tulajdonságokkal bíró ételek fogyasztását viszont ajánlják az érintetteknek a szakemberek.

Olajos magvak

Az olajos magvak, így a dió, a mogyoró, a mandula, a napraforgómag és a kesudió az omega-3 zsírsavak jó forrásai. Az omega-3 zsírsavak csökkenthetik a szervezetben a gyulladásos folyamatokhoz kapcsolódó anyagok termelődését. Ráadásul az olajos magvak olyan tápanyagokat is tartalmaznak, amelyek sejtvédő antioxidánsként viselkednek, ilyen például a szelén és az E-vitamin. Fontos, hogy a natúr, sótlan változatokat részesítsd előnyben, és számolj a finomságok olykor magas kalóriatartalmával is.

Olajos halak

Itthon kevéssé jellemző a halfogyasztás, pedig az omega-3 zsírsavakban bővelkedő táplálékok, egyebek mellett a tonhal, a lazac, a szardínia, makréla és a magyar halfajták segíthetnek a szív- és érrendszer megóvásában, valamint a krónikus gyulladásos folyamatok enyhítésében is. További előnyük, hogy az egyébként az ízületi gyulladásra negatív hatással lévő vörös húsok, sültek helyettesítésére alkalmasak az étkezés során.

Bogyós gyümölcsök

A bogyós gyümölcsök, mint az eper, az áfonya, a málna, a ribizli és a szeder antioxidáns hatású, gyulladáscsökkentő növényi vegyületeket, antocianinokat tartalmaznak.

Ezek a gyümölcsök számos étrend ajánlásában szerepelnek, így például a demencia megelőzésére szolgáló MIND-diétában, de a cukorbetegeknek is javasolják a fogyasztásukat, mert többnyire nem okoznak hirtelen jelentős vércukorszint-emelkedést - igaz, ez az egyéni érzékenység függvényében változhat.

Zöld leveles zöldségek

A zöld leveles zöldségek a legegészségesebb táplálékok közé tartoznak, tele vannak értékes tápanyagokkal. A K-vitaminban gazdag spenót, kelkáposzta és brokkoli gyulladáscsökkentő tulajdonságukról is ismertek.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ha gyulladás, akkor CRP gyorsteszt

A C-reaktív protein (CRP) egy májban képződő fehérje, melyet bakteriális fertőzések és gyulladásos megbetegedések kimutatására használnak, ezért a tesztet az akut fertőzéses megbetegedésre utaló jelek, úgymint hőemelkedés, láz, fejfájás vagy gyengeség esetén érdemes elvégezni.

Bővebben itt olvashatsz a termékről.

Promóció

Extra szűz olívaolaj

Az olívaolaj a mediterrán étrend központi eleme, bőségesen tartalmaz egyszeresen telítetlen zsírsavakat. A kutatások szerint segíthet a gyulladáscsökkentésben és a szív épségének megóvásában is. Az extra szűz olívaolaj a legkevésbé feldolgozott olívaolajfajta, amit a legegészségesebbként tartanak számon. Gyulladáscsökkentő hatása főleg a benne található antioxidánsoknak, így például az oleokantálnak köszönhető, de az olajsavról is kimutatták, hogy csökkentheti a szervezetben a gyulladásos markerek szintjét. Az egészséges olajok közül egyébként jó választás lehet még a lenmagolaj is, ami többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag.

5 jel, hogy gyulladás van a szervezetedben

A gyulladással kapcsolatban akkor merül fel probléma, amikor az immunrendszer túlzottan reagál, ez pedig már különböző szövődményeket okozhat, és autoimmun eredetű betegségre is utalhat.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük