Az elhízás rejtett okai
Nem feltétlenül a te hibád, hogy nem sikerül lefogynod. Az elhízás mögött ugyanis állhat akár pajzsmirigy-alulműködés vagy alvászavar is.

Nyereményjáték

Nyerj páros belépőt 2018 fergeteges jazzkoncertjére a Sárik Péter Trióval! (x)

Nyerj luxuskozmetikumokat érett bőr számára, és búcsúzz el a ráncoktól a természet erejével! (x)

Nyerj utazókönyvet, és ismerd meg a világ legkevésbé ismert érdekességeit! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Gomba vagy baktérium? Nagyon is lehet érzékelni a különbséget, és máshogy is kell kezelni (x)

Ezreket spórolhatsz a vízszámlán: pénzt és energiát spórol ez a konyhai eszköz (x)

A legjobb szőrtelenítő módszer télen is: így lesz hetekig sima a bőröd (x)

Tökéletes alakot és egészséges testet ajándékozhatsz karácsonyra! Mutatjuk, hogyan (x)

Babapuha és fényes lesz a festett haj ezektől a tippektől: látható lesz a különbség (x)

beauty and style

Hatalmas szemek 5 lépésben, pillanatok alatt - Így használd a fehér szemceruzát »

Ha különleges, miért ne adhatnád ajándékba: a legjobb szépségápolási csomagok karácsonyra »

Ez nem csak egy póló, segíthetsz vele: egyedi kollekció magyar tervezőtől és ismert zenészektől »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A túlsúly legfőbb oka a nem megfelelő táplálkozásban, illetve a mozgásszegény életmódban keresendő. Ha képtelen vagy megszabadulni súlytöbbletedtől, azt gondolhatod, hogy még mindig van mit módosítani étrendeden, vagy előfordulhat, hogy nem sportolsz eleget. Ha azonban a probléma hosszú időn keresztül fennáll, talán betegség áll az elhízás hátterében.

Pajzsmirigy-alulműködés

A pajzsmirigy egy belső elválasztású mirigy, mely a gégeporc mögött, illetve a légcső előtt helyezkedik el. Súlya körülbelül húsz gramm, vérellátását pedig több verőér biztosítja. Működését az agyalapi mirigy pajzsmirigyserkentő hormonja – TSH – befolyásolja. A pajzsmirigy hatással van az egész szervezetre.

Ahhoz, hogy funkcióját megfelelően végezhesse, jódra, valamint fehérjére van szüksége. Működése során olyan hormonokat termel, melyek egyrészt befolyásolják a szervezet anyagcsere-folyamait, szabályozzák az oxigénfelhasználást és a testhőmérsékletet. Másrészt a szív és az emésztő-szervrendszer, valamint a központi idegrendszer működéséért is felelősek. Ha a pajzsmirigy nem képes elegendő hormont termelni, hypothyreosisról, vagyis pajzsmirigy-alulműködésről beszélünk. A működési zavar hátterében állhat gyulladás, jódhiány, illetve különböző gyógyszerek mellékhatásai is okozhatják a problémát.

A hypothyreosis tünetei

  • Fáradékonyság.
  • Kimerültség.
  • Elhízás.
  • Cikluszavar.

A betegség kezelése

A pajzsmirigy-alulműködés kezelése hormonpótlással történik, megelőzési célzattal azonban fontos lehet a megfelelő mennyiségű jód fogyasztása. Ezt legegyszerűbben jódozott konyhasóval, tengeri halakkal, valamint zöldségfélékkel juttathatod be a szervezetedbe. Különösen fontos a jódfogyasztás terhesség és szoptatás idején, valamint gyermek- és serdülőkorban. A napi ajánlott jódbevitel 100 mikrogramm, a terhesség idején azonban ez a mennyiség 350 mikrogrammra nő.

Ha a tünetek alapján arra gyanakszol, hogy az elhízás hátterében esetleg hypothyreosis áll, mindenképpen fordulj orvoshoz.

Alvászavar az elhízás mögött

Az alvás és az ébrenlét ritmusát egy úgynevezett cirkadián óra szabályozza minden élőlény esetében. A cirkadián-ritmus – bár egyénenként eltérő hosszúságú lehet – átlagban valamivel több 24 óránál. Ezt a ciklust főleg a környezeti ingerek szabályozzák – különösen az éjszakák és a nappalok váltakozása. Így szervezeted természetes alvásritmusát megzavarhatják a mesterséges fényforrások. De lehetnek más okai is az alvászavarnak. Szélsőséges esetben akár inszomniáról is lehet szó, leggyakrabban azonban enyhébb problémák állnak a háttérben. Így például a koffeinfogyasztás, a dohányzás, a mozgásszegény életmód, a stressz, de a túlzott alkoholfogyasztás is kiválthatja a normális alvásciklusok megbomlását. Ha pedig szervezeted természetes egyensúlya felborul, zavart szenvedhetnek az anyagcsere-folyamataid, minek következtében igen könnyen adódhatnak testsúlyproblémáid.

Az alvászavar következményei

  • Elhízás.
  • Fáradtság.
  • Kimerültség.
  • Csökkent koncentrációs képesség.

Mit tehetsz ellene?

Ha nehezen alszol el, éjszakánként többször felébredsz, és reggel a kelleténél korábban kelsz, meglehet, hogy alvászavarral küzdesz. Ilyenkor rendkívül fontos, hogy igyekezz minél rendszeresebb életvitelt kialakítani.

Így például lényeges, hogy minden nap körülbelül ugyanabban az órában feküdj le, illetve kelj fel. Továbbá elkerülhetetlen a rendszeres mozgás, valamint a stresszoldás. Jó választás lehet, ha beiratkozol egy jógatanfolyamra vagy thai-chira – hiszen mindkét sport segít a stressz leküzdésében is. Ezenkívül remek hatással lehet az alvásproblémákra, ha este, lefekvés előtt iszol egy csésze gyógyteát. A kamilla-, valamint a macskagyökérteának például kiváló alvást segítő hatása van.

OLVASD EL EZT IS!

no szomor
  • menstruáció
  • női egészség

A menstruációs panaszok lelki háttere

Blog.hu ajánló