5 dolog, ami csökkenti a demencia kockázatát: 40 felett különösen fontos odafigyelni erre
40 éves kor felett már különösen figyelni kell arra, hogy csökkentsd a demencia kialakulásának esélyét.

GettyImages-1072586764
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

A legtöbb ember újévi fogadalmai közt akad néhány az egészségükre vonatkozóan is. Vannak, akik az alkoholtól tartják magukat távol, míg mások az edzőtermet tervezik be az új, egészséges életmódjukba.

Az ehhez hasonló változtatások java része a demencia kialakulásának kockázatát is csökkentheti. Vannak ugyan olyan tényezők, mint az életkor vagy a demencia genetikai hajlama, amik nem megváltoztathatóak, ám számos más dologban a mi kezünkben van az irányítás. A következő öt tipp segít csökkenteni a demencia kialakulásának esélyét - legyen szó akár negyvenes, ötvenes vagy hatvanas éveinkről.

Kezdj el mozogni

A rendszeres fizikai aktivitás a leghatékonyabb a demencia kockázatának csökkentésében: jót tesz a szívnek, a keringésnek, a testsúlynak és a léleknek is.

demencia-megelőzés2
Fotó: shapecharge / Getty Images Hungary

Olyan mozgásformát érdemes választani, amit élvezünk is, hogy valóban kitartsunk új szokásunk mellett. Érdemes az aerob gyakorlatokat erősítő edzéssel ötvözni. Tehát a futás, gyaloglás vagy biciklizés mellé válasszunk súlyokkal történő gyakorlatokat vagy akár kerti munkát!

Táplálkozz egészségesen

A kiegyensúlyozott étkezés a demencia mellett olyan betegségeket is segít távol tartani, mint a 2-es típusú cukorbetegség, rák, elhízás, stroke és szívbetegségek. Fogyasszunk naponta öt adag gyümölcsöt és zöldséget, valamint hetente két alkalommal halat vagy más omega-3 zsírsavakban gazdag élelmiszert. Igyekezzünk mérsékelni a cukorfélék bevitelét, és ne feledkezzünk meg az élelmiszerek rejtett sótartalmáról se.

Ajánlott letenni a cigarettát, mérsékelni az alkoholt

Ha dohányzunk, azzal túl nagy kockázatot vállalunk a demencia későbbi kialakulásával (és számos más, súlyos betegséggel) kapcsolatban, ezért igen megfontolandó feladnunk ezt a káros szokást.

A cikk az ajánló után folytatódik

Az alkoholbevitelt is érdemes korlátozni, hiszen ez is hozzájárul a demencia kialakulásához. Az iránymutatások szerint hetente maximum 14 egység alkoholt fogyasszunk, azt is három vagy több napra elosztva. 1 pohár (330 milliliter) sör 1,7 egységnek, míg egy kis pohár (125 milliliter) bor 1,5 egységnek felel meg. Az égetett szeszek (pálinka, vodka, whisky, gin, rum) esetében 25 milliliterenként egy egységgel számoljunk.

Fontos törődni az aggyal

A demenciát agytornával is távol tarthatjuk. A kutatások szerint a rendszeres mentális aktivitás segít az agyunknak kellő megküzdőképességet kialakítani a betegséggel szemben.

Itt is fontos szempont, hogy megtaláljuk a számunkra örömteli tevékenységet. Érdemes több időtöltést is kipróbálni, lehet, hogy kellemes meglepetésben lesz részünk. Hasznos tevékenység a keresztrejtvényfejtés, a puzzle, a nyelvtanulás, kártyázás vagy társasjátékozás, az új ismeretek elsajátítása/tanulás, az írás (történetek, versek, napló, blogbejegyzés). A fenti időtöltések hozzáadott értéke, hogy mindegyiket végezhetjük családunkkal, barátainkkal vagy épp szomszédainkkal. A társasági élet szintén pozitív hatással van pszichés jóllétünkre.

Vigyázz az egészségedre

Jó ötlet lehet, ha 2022-re azt is megfogadjuk, hogy nem hanyagoljuk el az orvos meglátogatását és az ajánlott szűrővizsgálatokat. Negyvenéves kor felett mindenképpen szerencsés, ha rendszeresen tiszta képet kapunk egészségi állapotunkról.

Amennyiben olyan testi vagy lelki tüneteket tapasztalunk magunkon, amik rövid távon nem múlnak el, elengedhetetlen, hogy ezeket megosszuk háziorvosunkkal. A demencia szempontjából különösen lényeges a depresszió, hallásromlás és az alvási problémák időben történő kezelése.

Védi a memóriát, megelőzi a demenciát ez a 8 ital

Nemcsak ételek, italok is bevethetők a memória védelme érdekében: agyserkentő hatásúak, segítenek megelőzni a demenciát.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)

Ezt is szeretjük