Drasztikusan növeli a demencia kialakulásának esélyét a cukorbetegség: 6 szokás, amivel csökkenthető a kockázat
A szellemi hanyatlás jócskán késleltethető, ha a cukorbeteg személy tesz a saját egészségéért.

GettyImages-137925861
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Sokan úgy gondolják, hogy a kor előrehaladtával törvényszerűen jelentkezik a gondolkodás hanyatlása is. Ez azonban nem igaz, számtalan idős marad szellemileg friss.

Az enyhe kognitív károsodási zavar és a demencia, azaz a szellemi leépülés, valamint az Alzheimer-kór szoros összefüggésbe hozható az életmóddal, illetve a cukorbetegséggel is. 

 Cukorbetegség és demencia

A mostanra egyértelműen népbetegséggé váló cukorbetegség számos komplikációval járhat, az egyik ilyen, ami aztán több kórkép kialakulásában játszhat szerepet, az erek károsodása. Az agyat ellátó erek roncsolódása vaszkuláris, azaz éreredetű demenciához vezethet. A betegség, amely során az agy oxigénellátása csökken, és az idegsejtek pusztulnak, hirtelen kezdődik, majd fokozatosan súlyosbodik. Az időskori elbutulásért leginkább felelőssé tehető Alzheimer-kór ezzel szemben eleinte olykor alig észrevehető. A tünetek nem tűnnek specifikusnak: fokozódik a feledékenység, az illető nehezebben találja a megfelelő szavakat. Az agyban plakkok képződnek, amelyek megzavarják az idegsejtek működését. 

GettyImages-1150966540
Fotó: Andrew Brookes / Getty Images Hungary

A Dél-kaliforniai Egyetem kutatói megállapították, hogy a kezeletlen cukorbetegek esetében 1,6-szer gyorsabban fejlődhetnek ki az Alzheimer tünetei, mint azoknál, akik nem szenvednek diabéteszben. Eredményeikkel kapcsolatban azt hangsúlyozták, hogy a korai felismerés és a megfelelő kezelés kulcsfontosságú. A tudósok úgy gondolják, hogy a gyógyszeres kezelés talán lelassíthatja vagy megelőzheti az Alzheimer-kór kialakulását, ám ennek bizonyítása további vizsgálódást igényel. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Még nem demencia az enyhe kognitív károsodás vagy zavar, amikor a mentális funkciók kismértékben hanyatlanak, memóriazavarok és a gondolkodás lassulása, a figyelem nehezítettsége lépnek fel. Az időskoron túl a cukorbetegség, a dohányzás és az elhízás is a kialakulásához vezető rizikót jelentenek. 

GettyImages-593086521
Fotó: Betsie Van der Meer / Getty Images Hungary

Mi a teendő?

A cukorbetegség megelőzése nagy valószínűség szerint lassítja a szellemi teljesítmény hanyatlását, valamint csökkenti az idegkárosodások, emésztési problémák, látászavarok és a stroke kockázatát is. Mi a teendő akkor, ha már megvan a diabéteszdiagnózis? 

  • A kezelőorvos és a dietetikus ajánlásainak követése, a felírt gyógyszerek pontos szedése elengedhetetlen, a kontrollvizsgálatok, például a glükózszint rendszeres ellenőrzésével nyomon követhető az állapot. 
  •  Az erek egészségét szintén veszélyeztető magas vérnyomás, valamint a koleszterinszint kezelése, monitorozása szintén nagyon fontos.
  • Ajánlott a további állapotromlást előidéző tényezők csökkentése. Ide tartozik a dohányzás, a túlzott alkoholfogyasztás, valamint a finomított cukrokban, adalékanyagokban gazdag táplálkozás is.
  • Törekedni kell a rendszeres, legalább napi 30 perces fizikai aktivitásra, ami a demencia megelőzésében, a szellemi frissesség fenntartásában is segíthet.
  • A mozgáson túl a szakember segítségével összeállított, zöldségekben, gyümölcsökben, halfélékben gazdag, egészséges étrend a megfelelő testsúly megőrzésének alapfeltétele. 
  • Az agy tréningje sem lebecsülendő, a fokozott odafigyelést, koncentrációt igénylő tevékenységek, például az olvasás, a keresztrejtvényfejtés vagy a nyelvtanulás késleltetik a szellemi hanyatlással járó kórképek megjelenését. A szociális kapcsolatok, az aktív társasági élet szintén ilyen hatással bír. 

Az átgondoltabb életmód kialakításával befolyásolható a későbbi egészségügyi állapot, a szellemi frissesség megőrzése mindenkinek fontos, így érdemes megfontolni a fentieket. 

10 gyümölcs, ami nem emeli nagyon a vércukrot: diétázók, cukorbetegek is fogyaszthatják

Inzulinrezisztencia és kialakult cukorbetegség, de akár egy egyszerű fogyókúra során is felmerülhet a kérdés, hogy melyik gyümölcs is fogyasztható biztonsággal, és melyiket jobb kerülni a magas cukortartalom miatt. A következők kevésbé emelik meg a vércukorszintet.

(Képek forrása: Getty Images Hungary.)  

Ezt is szeretjük