Rákmegelőző, szívvédő, emésztéssegítő hatásúak: mire figyelj az aszalt gyümölcsök fogyasztásánál?
Az aszalt gyümölcsöknek a közhiedelemmel ellentétben igenis van helyük a kiegyensúlyozott étrendben.

aszalt szilva kész
Ez is érdekelhet
beauty and style
Top olvasott cikkek

Évezredekre visszanyúló, tradicionális tartósítási mód a gyümölcsök aszalása. A gyümölcs víztartalmának csökkentésével relatív energia- és tápanyagtartalma nő, koncentrálódik.

Az aszalt gyümölcsök gazdagok természetes cukrokban, rostokban, káliumban és antioxidánsokban, rendszeres fogyasztásuk hozzájárul a szív- és érrendszeri, egyes daganatos betegségek, az elhízás, a 2-es típusú cukorbetegség, a csontritkulás kockázatának csökkentéséhez - áll az MDOSZ legfrissebb hírlevelében.

Az aszalt gyömölcsök Magyarországon

Hazánkban a hétköznapi háztartások legismertebb aszalványai a mazsola, a szilva és a sárgabarack, de az üzletekben ezeken kívül ma már az aszalt/szárított gyümölcsök rendkívül széles palettája megtalálható, mint a datolya, füge, alma, cseresznye, meggy, vörösáfonya, körte, mangó, ananász.

A házi aszalókészülékek elterjedésével pedig gyakorlatilag bármikor készíthetünk magunknak otthon is aszalványt. A bolti késztermékeknél ügyelni kell arra, hogy nagyon sok készítmény tartalmaz hozzáadott cukrot - aki ezt el szeretné kerülni, akkor mindig alaposan olvassa át az összetevőlistát a csomagoláson. Arra is figyelj, hogy az aszalt gyümölcs nem egyenlő a kandírozott gyümölccsel, ez utóbbi esetben az aszalványt cukorsziruppal telítik. 

Aszalt gyümölcsök helye a testtömegcsökkentésben

Sokan gondolják úgy, hogy magas szénhidráttartalmuk, körülbelül 50-80 g/100 g, miatt az aszalt gyümölcsök nem fogyaszthatóak egy csökkentett energiatartalmú étrendben. Ez szerencsére nincs így, ezek a termékek is alkalmanként, kis mennyiségben beilleszthetőek. Keress hozzáadott cukormentes termékeket, fogyasztásuknál tarts mértéket, energia- és szénhidráttartalmukat mindig számold bele a napi bevitelbe, és ne felejtkezz el a napi friss gyümölcs fogyasztásáról sem. Felhasználhatóak süteményekbe, salátákba, granolába, müzliszeletbe, kásába, kitűnő természetes eredetű édesíz-források.

Aszalt szilva

Az aszalt szilva hazánk egyik legnépszerűbb aszalványa. Közismert székletrendező hatása miatt sokan használják emésztőrendszeri problémák esetén.

A cikk az ajánló után folytatódik

Ezt a hatását élelmirost- és szorbittartalmának köszönheti, ezek mellett gazdag káliumban és antioxidánsokban is. 100 gramm aszalt szilva körülbelül 7 g élelmi rostot tartalmaz, és bár szénhidráttartalma relatíve magas, körülbelül 64 g/100 g, mégis - mértékkel fogyasztva - javasolható a kiegyensúlyozott étrendben is.

Aszalt füge

Az aszalt füge is része lehet az ünnepi vendégvárásnak. A füge növény termesztése elsősorban a mediterrán országokra jellemző, de itthon is - főleg a déli országrészben - van már hagyománya. A füge aszalványa gazdag élelmi rostokban és kalciumban.

Datolya

A datolya hagyományosan a meleg, sivatagos területek növénye. Itthon is hozzájuthatunk azonban a datolyapálma terméséhez, leggyakrabban szárított formában, de lehet találkozni már friss import termékekkel is. A 2-3 cm-es, hosszúkás alakú gyümölcsökben egy viszonylag nagy mag található, ezt veszi körül az édes, szénhidrátokban, természetes cukrokban, élelmi rostokban, káliumban gazdag gyümölcshús.

Ennek a tulajdonságának köszönheti a datolya, hogy egyre gyakrabban alkalmazzák alternatív édesítőanyagként az élelmiszeriparban, datolyapaszta vagy datolyaszirup formájában adják a különféle hozzáadott cukormentes szeletekhez, müzlikhez, granolákhoz. 

10 étel, ami rengeteg élelmi rostot tartalmaz

Az emésztést gördülékenyebbé teheti a rostban gazdag étkezés, ezért érdemes olyan ételeket válogatni, melyeknek magas a rosttartalmuk.

(Képek forrása: Getty Images Hungary)

Ezt is szeretjük