4 hatékony szemvédő tipp, ha 8 órát ülsz a monitor előtt
Ne hagyd, hogy a munka az egészség rovására menjen, pár egyszerű trükkel megóvhatod szemedet!

Ez is érdekelhet

Legyen mindannyiunk szívügye a fejlődés! (x)

Téli álomesküvő a Rosinante Fogadóban*** (x)

Mit diktál a téli kabáttrend 2018-ban? A stylist tippjei (x)

Hogyan segíts, ha bedugult a pici orra? Az orröblítés aranyszabályai (x)

10 hely, amiről álmodoznak a magyarok - Idén csupán egy európai város került fel a listára. (x)

beauty and style

Nőies, csábító illatok a téli szezonra: parfümkörkép újdonságokkal »

Így készíts tökéletes frizurát egy zokni segítségével: 8 pofonegyszerű trükk »

Egy ügyes trükk, amitől élénkebb lesz a rúzs színe a szádon: világosító ajakradír házilag »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A szakértők jelenlegi álláspontja szerint a mai modern monitorok - ellentétben a katódsugárcsöves elődeikkel - nem okoznak tartós szemkárosodást, nem bocsátanak ki ionizáló sugárzást.

Ennek ellenére rövidtávon kellemetlen panaszokat okozhat, ha egész nap a monitort kell bámulnod. A leggyakoribb ilyen tünet a fáradt, égő szem, az elhomályosuló látás, a könnyezés vagy szemviszketés.

Amennyiben van valamilyen ismert látáshibád, és szemüveget viselsz, ezek a kellemetlenségek fokozottabban jelentkezhetnek. Ugyanakkor az is előfordulhat, hogy épp a monitor hozza elő az addig rejtett látáshibát. Egy még ki nem alakult rövidlátást például előhozhat a számítógépes munka, hiszen az állandó közelre fókuszálással szemed izmai veszíthetnek rugalmasságukból. Ha szeretnéd minimálisra csökkenteni a szemészeti panaszok kialakulásának kockázatát, tegyél meg néhány egyszerű óvintézkedést!

Mitől alakul ki a szem túlterhelése?

Tudományos kutatások szerint a képernyő előtt ülve csak harmadannyit pislogsz, mint normál körülmények között. Ez és az irodák légkondicionálótól kiszáradt levegője szemszárazságot idézhet elő, ami kellemetlen, viszkető, égő tüneteket produkál.

Bár nem veszed észre, de a monitoron megjelenő betűk nem olyan kontrasztosak, mint egy nyomtatott lapon. A megfelelő élesség beállításához tehát szemednek sokkal gyakrabban kell fókuszálnia, mint akkor, ha könyvet olvasol. Mindez megterhelő a szem izmai számára, és idővel szempanaszokhoz vezethet.

Hasznos tanácsok

Állítsd be a monitort!

A képernyőt úgy helyezd el, hogy pontosan veled szemben legyen, körülbelül 50-70 centi távolságra tőled. A monitor közepe 10-20 centivel lejjebb legyen az egyenes előrenézés vonalához képest: így enyhén lefelé kell nézned. Ha a munka közben nyomtatott anyagot is kell olvasnod, azt a monitorhoz minél közelebb helyezd el. Így nem kell folyton forgolódnod és a fókusztávolságot állítanod.

A fényerőt állítsd közepesre, és válaszd a lehető legnagyobb kontrasztot. A szemészek szerint az optimális betűméret a megszokott monitor-szem távolságból még éppen olvasható nagyság háromszorosa. Ezt egyszerűen úgy tudod beállítani, hogy háromszoros távolságra mész a képernyőtől, és, ha ott még éppen el tudod olvasni a szöveget, akkor örömmel nyugtázhatod, hogy jó betűméretet választottál.

Orvosi vizsgálat
Ne feledkezz meg a rendszeres orvosi kontrollról! Ha számítógépes munkát végzel, legalább évente egyszer ellenőriztesd a szemed. A szakember időben kiszűri az esetleges problémákat, valamint szükség esetén speciális, kifejezetten monitor előtt végzett munkához kialakított szemüveget ír fel.

Figyelj a fényviszonyokra!

Az az ideális, ha a számítógép környékén a monitor fényerejénél gyengébb a megvilágítás. Ugyanakkor, ha nyomtatott anyagot is olvasol munka közben, illetve gépelés közben nézed a billentyűzetet, ezeket egy asztali lámpával érdemes megvilágítanod.

Törekedj arra, hogy se túl sötét, se túl világos ne legyen a monitor környezetében. A legjobb, ha az ablak tőled oldalra helyezkedik el, nem ülsz sem vele szemben, sem neki háttal. Sötétben a romló látási viszonyok nem kedveznek a szemnek, míg a túl erős fény fárasztja a szemed, esetleg zavaró fényvisszaverődéseket okozhat.

Egy kis szemtorna

Félóránként - de legalább óránként - végezz egy kis szemtornát. Lassan hunyd le a szemed, és szemhéjad mögött végezz körkörös szemmozgásokat, nyisd ki a szemed, és fókuszálj egy távoli, majd egy közeli tárgyra. Mindezt ismételd el tízszer egymás után.

Szemed őre: az A-vitamin

Az A-vitamin-fogyasztás nem csupán a farkasvakságot, de a makula-degenerációt is képes megelőzni. Fogyassz sok halfélét, tojást, májat - ezek mindegyike gazdag A-vitamin-forrás.

Egyél sok sötétzöld, sárga, narancs vagy piros húsú zöldséget, gyümölcsöt! A bennük lévő béta-karotint a szervezet hatékonyan alakítja A-vitaminná. Jó hír, hogy ezeknek a táplálékoknak a fogyasztásával nem csupán szemed egészségéért teszel, de immunrendszeredet is erősíted, valamint bőrödet is széppé varázsolhatod.

OLVASD EL EZT IS!

Ezt is szeretjük