3 egészséges étel, amit károsnak hiszünk
Már az ókorban is ismertek olyan gyilkos anyagokat, amelyek kis mennyiségben gyógyhatásúnak bizonyultak.

Ez is érdekelhet

Beszállás! Nemsokára indul a Mikulás Expressz, siess, mert lemaradsz! (x)

Családi wellness-pihenés Sümegen: ha egy kicsit másra, többre vágysz (x)

Elkezdődött a 27. CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál (x)

A tökéletes gyerekszoba titkai - Így még a tanulás is jobban megy majd! (x)

Őszi stílustippek személyre szabva - Hogy idén ősszel Te diktáld a trendet! (x)

beauty and style

Ha így sminkelsz, fáradtnak és öregebbnek tűnik az arcod: ezeket a hibákat ne kövesd el! »

A legjobb torna fityegő bőr és zsírpárnák ellen: ezt próbáld ki, ha nehezen moccannak a kilók »

Így viseld a nőies kötött ruhát: ebben lehetsz a legcsinosabb ősszel »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Számos olyan étel van, amelynek legtöbbször rettegett káros hatásairól lehet hallani, pedig mérsékelten fogyasztva inkább jótékony. A toplistás kettős ezen belül is a kávé és az állati zsiradék, amelyek legtöbbször kifejezetten kerülendő élvezeti cikként fordulnak elő. Arról azonban már kevesen tudnak, hogy a kávéfogyasztásnak is lehet számos előnye, az állati zsiradékokra pedig bizonyos mennyiségben kimondottan szüksége van az emberi szervezetnek.

Kávé

A túl sok koffein nemcsak erős szívdobogást, illetve hosszabb távon szív- és érrendszeri panaszokat okoz, hanem a káros csersavak a gyomor nyálkahártyáját is irritálják, valamint emésztés után savas közeget hagynak hátra, ami elsavasodáshoz vezethet.

Ezzel szemben azonban megfelelő mennyiségben fogyasztva a kávénak jótékony hatásai is lehetnek. Koffeintartalma gyorsítja a szervezet anyagcsere-folyamatait és az emésztést, elősegítve a salaktalanítást. A gyorsabb anyagcsere azonban nemcsak a méregtelenítő kúra idején jöhet jól, hanem csökkentheti akár a végbél- és a vastagbélrák kialakulásának a kockázatát is, mivel a székletből nem tudnak visszaoldódni a káros méreganyagok a szervezetbe.

Ha kórosan alacsony a vérnyomásod, reggelente mindenképpen igyál egy csésze kávét, ugyanis nemcsak emésztésedre, de vérkeringésedre is serkentő hatással van, illetve tágítja az ereket. Emellett ma már létezik olyan, hasznos gombafélékkel dúsított kávé, a Healthy Coffee, amelynek kimondottan gyógyító hatása van, és fogyasztása különösen ajánlott szív- és érrendszeri megbetegedések ellen, illetve immunerősítőként, de a Candida gomba elszaporodását is gátolja. A pecsétviaszgomba, a kínai hernyógomba, a gyógyhatású csiperke és a lepketaplógomba tehát kimondottan egészségessé teszik a kávét, azonban napi egy-két, normál erősségű kávé sem káros, mint inkább hatékony antioxidáns és méregtelenítő.

Állati zsírok

Az állati zsírok káros hatásai közül a legtöbbet emlegetett súlyos érszűkítő hatásuk, illetve magas koleszterintartalmuk. A modern étkezés során többnyire növényi olajokkal, margarinnal helyettesítik az állati eredetű zsírokat, azonban a szervezetnek erre az energiaforrásra is szüksége van.

Ahogy a margarinnal kapcsolatban már leírtuk: nincs olyan étel, amit tilos fogyasztani, csupán az arányokra kell ügyelni. A hagyományos magyar konyhának tagadhatatlanul fontos kelléke a disznózsír és a vaj, ami nem alapvetően káros, csupán akkor van probléma, ha túl sok szerepel az étrendedben. Kellő mértékben változatos, zöldségekkel, gyümölcsökkel tarkított étrendben azonban ezeknek az alapanyagoknak is megvan a maguk helye, és nemcsak ízletes, de egészséges ételek is készíthetők a segítségükkel.

A telített zsírsavak, bár túlzott mennyiségben fogyasztva lerakódhatnak az érfalra, korlátozott mennyiségben kiválóan alkalmasak az energia raktározására. A mozgásszegény életmódhoz alkalmazkodó modern étrendben érthető módon szorulnak valamelyest háttérbe, elhanyagolni azonban semmiképpen nem kell őket, télen, illetve megerőltető fizikai munka végzése során ugyanis szervezetednek nagy szüksége lehet ezekre a tartalékokra. Különösen a nagyobb energiaszükséglettel rendelkező, még fejlődésben, növésben lévő fiatalabb korosztálynak ajánlott az állati zsírok fogyasztása is a növényi mellett.

Csípős ételek

A csípős ételek nemcsak nehezen emészthetőek, de túlzásba vitt fogyasztásuk heveny gyomorpanaszokhoz is vezethet. Kis mennyiségben azonban, különösen a csilipaprika jótékony összetevője lehet az étrendnek.

Rákellenes és antioxidáns karotinoid-tartalma révén fokozza a szervezetben az A-vitamin előállítását is, kapszicin-tartalma révén pedig akár természetes fájdalomcsillapítóként is használhatod. A kis mennyiségben fogyasztott csípős ételek serkentik a vérkeringést, úgyhogy segítségével éppen az előzhető meg, amit túlzott fogyasztása okoz. A csípős ételek ugyanis serkentik a sebgyógyulást, emellett pedig a csili enyhe hangulatjavító hatással is bír.

Ezt is szeretjük