Nemcsak a csontokat támogatja, de az immunrendszert is: érdemes odafigyelni a megfelelő D-vitamin szintre
D-vitamin, a kakukktojás a vitaminok között.

shutterstock 529742842
Ez is érdekelhet

Aranytojást tojó tyúk - bemutatjuk a LUSH 2020-as húsvéti kollekcióját (x)

Tiszta lakás, ragyogó jókedv (x)

Nátha, megfázás, influenza, vagy a „legrosszabb“…. (x)

Törzshajlítás 1440-szer? Naponta?! (x)

Kert és erkély: a Te otthonod (x)

beauty and style

Színes francia manikűr, amit otthon is elkészíthetsz: semmi különleges nem kell hozzá »

Egyszerű, mitesszereltávolító maszk házilag: csak 1 hozzávaló kell hozzá »

Lezser elegancia és nőiesség: Audrey Hepburn stílusa máig halhatatlan »

retikül.hu
Top olvasott cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

A cikket a Teva Magyarország támogatta.

Nagyon sok bizonyítottan jótékony hatása van az emberi szervezetre. Az immunrendszer megfelelő működéséhez is hozzájárul, és az egészséges csontozat fenntartásában is szerepe van. Késő ősztől kora tavaszig érdemes kiegészíteni a bevitelét.

A D-vitamin csak a nevében vitamin

A D-vitamin nem is vitamin, hanem hormon előanyag, aminek nagyobb részét a napsugárzásból, kisebb részét főleg állati eredetű élelmiszerekkel vesszük fel. Az előanyag napfény hatására alakul át pre-D-vitaminná, majd a májban és vesében aktív hormonná. D-vitamin alatt öt, egymással rokonságban álló vegyületet értünk, amelyek közül a két legfontosabb vegyület a D3 (kolekalciferol) és a D2 (ergokalciferol).

A téli hónapokban nehezen jutunk elég D-vitaminhoz

Míg a nyári időszakban napi 15 perc napfürdőzés is elég a D-vitamin készletek feltöltéséhez, Magyarországon késő ősztől kora tavaszig, a napsütéses órák számának csökkenésével a szervezet már csak a normál működéshez szükséges D-vitamin mennyiség töredékét képes előállítani. A nyáron elraktározott D-vitamint a téli időszak kezdetére, pár hét alatt nagyjából elhasználja a szervezeted.

shutterstock 1296885874

Téli napokon több órát kellene a szabadban töltened ahhoz, hogy kellő mennyiségű D-vitaminhoz juss, ez pedig kifejezetten nehéz, hiszen ilyenkor sötétben kelsz és indulsz a munkahelyedre, és már sötét van, amikor kilépsz onnan.

A hideg miatt pedig egyébként sincs kedved kint lenni, inkább egy forró csokira szavazol valami jó meleg helyen. A megoldás a vitamin kiegészítés lehet.

Az immunrendszer barátja is

A D-vitaminnak bizonyítottan több jótékony hatása is van - az egyik ezek közül az immunrendszer normál működésének támogatása.

A Koppenhágai Egyetem kutatásából kiderül, hogy a T-limfociták
(a fehérvérsejtek egy csoportja), az immunrendszer „katonái”, csak akkor tudnak kellően aktívak lenni, ha a vérben megfelelő a D-vitamin koncentrációja. Szükségük van a D-vitaminra ahhoz, hogy működésbe lépjenek, kisebb koncentráció esetén csak „alszanak”.

A hideg hónapokban különösen fontos, hogy az immunrendszered megfelelő állapotban legyen, amihez a szükséges mennyiségben fogyasztott D-vitamin is hozzájárul.

Az egészséges csontozat fenntartásban is szerepe van

A D-vitamin további előnyös hatása, hogy hozzájárul a kalcium és a foszfor normál felszívódásához és hasznosulásához, ezen kívül a vér normál kalciumszintjének fenntartásához. Szerepe van az egészséges csontozat, a normál fogazat és az egészséges izomfunkció fenntartásában, és a sejtosztódásban is.

A megfelelő D-vitamin szint biztosítása gyerekek és várandós nők esetében különösen fontos, a magzatnak és az édesanyának is szüksége van rá.

shutterstock 466001054

A magzatnak a csontok megfelelő fejlődéséhez elengedhetetlen, az édesanyának később a szoptatás miatt is több D-vitaminra van szüksége, mivel az anyatejjel biztosítja a kicsi D-vitamin ellátását. A nőknél a menopauza után is nagyon fontos, hogy megfelelő D-vitamint vigyenek a szervezetükbe.

D-vitaminra tehát mindenkinek szüksége lehet. Magyarországi viszonyok mellett a télen szükséges D-vitamin bevitelét kizárólag étrendváltoztatással nehezen lehet biztosítani, ezért a hideg, sötétebb hónapokban a változatos étrend mellett érdemes kiegészíteni a D-vitamin bevitelt. A felnőttek számára javasolt napi beviteli mennyiség 1500-2000 NE (nemzetközi egység).

A cikk az ajánló után folytatódik

A cikket a Brand & Content készítette a Teva megbízásából, nem a Femina szerkesztősége. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben.

Ezt is szeretjük