Több mint 100 ezret bukhat, aki idegenekkel áll szóba az utcán - Nagyon kell figyelni

Egyes éttermi trükkökkel szemben a fogyasztóvédők dolga is nehéz.

etterem
Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Mint ahogy arról korábban is beszámoltunk, nagy visszhangja lett a Budapest belvárosában működő, túlszámlázó és egyéb gyanús módszereket bevető éttermek ténykedésének.

Mindez az országimázsnak és a magyarok külföldi megítélésének sem kedvezett, annak ellenére, hogy az ilyen esetek száma a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség állítása szerint is elenyésző a szabályokat betartó vendéglátóegységekhez képest.

Bár számos lépést megtettek az ügyben az illetékesek, a fogyasztók számos fórumon kifejtették véleményüket azzal kapcsolatban, miért nem zárják be rögtön az összes szabálytalan éttermet. Persze a helyzet korántsem ilyen egyszerű - utánajártunk, pontosan mit lehet tenni hasonló ügyekben, és mit tanácsol a Fogyasztóvédelem.

Így dolgoznak a vendégcsalogató lányok

A trükk általában abban áll, hogy a vendégeket az utcán hölgyek szólítják meg azzal, hogy a környéken jó szórakozóhelyeket ismernek, és odakísérik a többnyire férfi turistákat. Ott a figyelmüket elterelik az amúgy igen drága italok áráról, hogy abból minél több kerüljön rendelésre és fogyasztásra. Az ilyen módszerhez folyamodó vállalkozók üzleteiben az italok ára tényleg nagyon borsos, de az árak feltüntetésére és külön figyelmeztető feliratok kihelyezésére, miszerint a kedves vendég figyelmesen tájékozódjon az árakról fogyasztás előtt, különös gondot fordítanak.

Egy névtelen forrásunk véleménye szerint nem is csupán éttermekről van szó, de azokkal feltételezése szerint például más vendéglátó-ipari egységek, például szálláshelyek is együttműködhetnek, mintegy bűnszövetkezetet alkotva, még ha kissé túlzó is a kifejezés.

A vendégeknek is figyelniük kell!

A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség azonban kiemelten felhívja a figyelmet arra, hogy a vendégek is sokat tehetnek önmagukért, fontos, hogy körültekintőek legyenek, a melegkonyhás éttermek esetében pedig már a bejáratnál megnézzék az árakat, nem beszélve a belső ártájékoztatóról.

Érdemes figyelni, hogy az adott vendéglátóhelyen alkalmaznak-e például szervízdíjat, ha igen, mennyit, ugyanis ezt az étlapon fel kell tüntetni. Valamint mindenképp legyen gyanús, ha valakit teljesen ismeretlen személyek szólítanak le az utcán, és egy meghatározott vendéglátóhelyre szeretnék elkalauzolni. Így el lehet kerülni, hogy egy vacsora akár több mint százezres számlával záruljon.

Van, amire nehéz megoldást találni

Vannak esetek, mikor a rendőrség bevonására is sor kerül, például az olyan ügyekben, melyek kapcsán a vendégek személyi szabadságának korlátozásáról is szó van - mondjuk egy nem fizető vendég ATM-hez kíséréséről -, azonban vannak kirívó példák, melyekre nehezebb megoldást találni. A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség ilyennek tartja például azt, amikor egy étterem a vendégcsalogató lányok segítségével dolgozik, ugyanis a lányokat vallomásra bírni szinte lehetetlen, e jelenséggel kapcsolatban pedig pusztán ellenőrző hatósági eszközökkel nem lehet fellépni.

Milliós bírságot is kaphatnak a visszaesők

A Felügyelőség minden évben rendszeresen végez ellenőrzéseket a vendéglátó-ipari egységekben, az idegenforgalmi főszezonban természetesen fokozottabban, a vendéglátóhelyek ellenőrzése azonban nemcsak a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség hatáskörébe tartozik, több hatóság is végez különböző szempontú ellenőrzéseket. A kiemelt idegenforgalmi területeken elhelyezkedő egységek ellenőrzésére többször is sor kerül, amennyiben pedig az ellenőrzés során szabálytalanságot állapítanak meg, a vállalkozás ellen eljárás indul, és intézkedésre kerül sor. Az intézkedés lehet a szabálytalanságok megszüntetésére irányuló kötelező határozat kiadása, illetve pénzbírság is. Bár elenyésző számban, de vannak olyan visszaeső éttermek, ahol a külföldi turistának álcázott hatósági ellenőrök egy-egy ellenőrzésnél több százezres, akár milliós bírságot is előidéző szabálytalanságok sorát állapítják meg.

A Fogyasztóvédelmi Felügyelőség tavalyi, főszezonra vonatkozó statisztikája szerint a durván szabálytalankodó, fogyasztói megkárosítást előidéző vállalkozások száma az ellenőrzött egységek számához mérve a fővárosban kicsi. Tavaly nyáron 11 egység esetében tapasztalták, hogy többletszámolásra került sor a próbavásárlás során. A főszezonban végzett 174 ellenőrzés 27%-a zárult valamilyen hatósági szankcióval.

A túlszámlázó, szabálytalankodó éttermeket tehát a hatóság is szankcionálja, ennek pedig véleményük szerint van is hatása az éttermekre, melyek egyébként együttműködőek, és nem fellebbeznek a döntések, bírságok ellen.

 

Vigyázz a gyanús hirdetésekkel!

Ha szeretnéd, hogy a nyaralás kellemes emlék maradjon, légy nagyon óvatos a túlságosan is csábító hirdetésekkel. Nézd meg a videót!

Ezt is szeretjük