A legpimaszabb vevőmanipulációk
Jártál már úgy, hogy jóval több terméket vettél, és több pénzt költöttél, mint tervezted? Jobb, ha tudod: nem csak a te hibád!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Kocsis Korinna szupermodell elárulta mindig gyönyörű barna bőrének titkát (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Készíts gyöngyös farmert egyszerűen - Még a szakadást is elfedi »

A világ legjobb esküvői fotói: nem hagyományosak, de tele vannak élettel »

A leggyakoribb sminkhibák magyar bloggertől - Kerüld el a maszkhatást! »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Jártál már úgy, hogy jóval több terméket pakoltál a kosaradba, mint tervezted, és csak otthon vetted észre, mennyi fölösleges holmit vettél?

Gondoltál már arra, mennyi időt töltesz vásárlással? Előfordult már, hogy nem tudtál ellenállni a csábításnak, de később megbántad a döntést? Vajon mi a magyarázata annak, hogy vásárláskor sokszor a józan eszed ellenére cselekszel?

Manipulálva vagyunk?

Napjaink vásárlója nincs könnyű helyzetben: két-három évtizede még azt vett, amit kapott, ma pedig zavarba ejti az árubőség. Hogy ne vesszen el ebben a rengetegben, folyamatosan döntik rá az információt az új és még újabb termékekről. Kérdés persze, hogy hol a határ, meddig tekinthető korrektnek egy reklám. Az impulzusok néha túl erősek, megesik az is, hogy hatásukra az érintettek beleszédülnek a vásárlásba, és olyasmit vesznek meg, amire egyáltalán nincs szükségük. Amikor az ember vásárlásról dönt, a külső ingerek mellett személyiségjegyei és társadalmi-gazdasági helyzete is komoly szerepet játszik. Van, aki szinte vak és süket a reklámokkal szemben, mások viszont könnyen elcsábulnak.

Észrevétlen ösztönzők

A külső hatások egy része tudatosul az emberben, vannak azonban olyanok, amelyeket észre sem venni, holott befolyásolnak. Tudtad például, hogy az áruk elhelyezése a bolti gondolákon a beszállítókkal kötött megállapodás alapján történik? A legjobb, ha az árucikk szemmagasságban van, mert beleesik a vásárló látóterébe. Ez utóbbi azért fontos, mert az ember észlelése szelektív, igyekszik megszűrni a külső információkat, ami azonban az orra előtt helyezkedik el, azt biztosan észreveszi.
Az sem mindegy, hogy két hasonló áruféleség egymáshoz képest hol foglal helyet.

Az áruházláncok saját termékei általában a közismert márkáktól jobbra találhatók, azért, mert a vásárlóknak nagyobb része jobbkezes. Ezek a termékek többnyire jóval olcsóbbak, mint márkás társaik, viszont az üzlethálózatok számára nyereséget hoznak.

Tudtad?
Mivel a hosszan elnyúló polcsorokat nem járja végig minden vásárló, de a polcvégi gondola mindenkinek az útjába esik, jellemzően itt kapnak helyet az akciós vagy új termékek. A szupermarketek bejáratával szemben általában a szezonális vagy kedvezményes áruk sorakoznak: elhelyezésük, mennyiségük egyértelműen vásárlásra szólít.

Vásárlás, mint családi program?

A több ezer árucikk és a hatalmas alapterület a gyors beszerzést ugyan elnyújtja, ám szól a zene, kellemesen telik a nézelődés, a rendre felbukkanó akciós felhívások pedig új és újabb vásárlásra csábítanak. Minden arról szól, hogy a vásárlás kellemes élmény, sőt, program legyen. Ma már a nagyobb áruházakban van étkezési lehetőség, különféle kapcsolt szolgáltatásokat vehetnek igénybe a vásárlók, ott a gyerekmegőrző, a kulcsmásolás, a cipőjavítás, a fényképelőhívás. Az sem baj, ha nincs elég pénzed, hiszen helyben kapsz állítólagos kamatmentes áruhitelt, önrészt sem kell fizetned, miért is gondolkodnál? Csak később jön a feketeleves, amikor utánaszámolsz a törlesztőrészleteknek, és kiderül, hogy az olcsó valójában - különösen, ha nem tudsz időben fizetni - nagyon is drága.

Egyet fizet, kettőt vihet - kihagynád?

Ki nem örül az ajándéknak? Ha egy sampon helyett kettőt vihetsz haza, ha egy kis felár ellenében testápolót is kapsz? Kérdés persze, hogy szükséged van-e a kapcsolt árucikkre. Az ajándék testápoló megfelel a bőrtípusodnak? Akkor is megvetted volna, ha külön fizetni kell érte? Előfordulhat az is, hogy a gyártó ilyen módon akar megszabadulni felhalmozott áruitól, vagy olyan terméktől, mely a gyártás befejezése előtt áll.

Jó, ha tudod!
Az összecsomagolás a szavatosság lejártával is összefügghet, ezért mindig győződj meg arról, hogy meddig használható vagy fogyasztható az akciós áru. Köztudott, hogy a magyar vásárló árérzékeny, ezért a vonzó ár és az óriási kedvezmény hatékony ösztönző a hazai piacon.

Be vagyunk kerítve...

Az utcán, a járműveken, a televízióban, a rádióban, az újságokban minden korábbinál erőteljesebben, sőt, még a döntés előtti utolsó pillanatokban is reklámkampány zajlik. Az úgynevezett eladáshelyi vásárlásösztönzés szerepének felértékelődése azon alapul, hogy a kutatások bebizonyították: ma több mint 70%-ra tehető az impulzusvásárlások aránya, azaz a vevők jelentős részben az üzletben, az ott kapott információk és hatások alapján döntenek.

Részben így elégítik ki előre megfogalmazott szükségleteiket, részben viszont azonnali döntés alapján választanak ki olyan termékeket, amelyek megvásárlását eredetileg nem tervezték.

Nem csoda, ha az eladni vágyók minden eszközt megragadnak arra, hogy ebben a legutolsó fázisban is manipuláljanak.

2009. január 8-tól kapható az újságárusoknál a Kosár – a fogyasztók magazinja reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!
Ha nincs kitéve, kérd az újságárustól!

A tartalomból:
  • Hogyan lesz 152 900 helyett 114 675 forint a nyugdíj? - Egy helyzet, amelyben mindenki mossa kezeit
  • Az őssejtkapszula színe és fonákja
  • Egy teszt, sok meglepetés - gőzölős vasalók vizsgáztak
  • Étterem-mustra - hol terem a jó étterem?
Kosár – a fogyasztók magazinja
Független, megbízható, hasznos és érdekes
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Blog.hu ajánló