Megszűnnek a trafikok! Honnan tűnnek el a nemzeti dohányboltok?

Döntött a kormány

A kormány szerint túl jól ment nekik, ezért költözniük kell.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Május végéig el kell költözniük azoknak a trafikoknak, amelyek plázákban, bevásárlóközpontokban vagy benzinkutakon működtek eddig. Nem tetszett ugyanis a kormánynak, hogy ezeken a helyeken nagyobb a dohányboltok forgalma, mint az eldugottabb utcákban.

És ha a kormánynak valami nem tetszik, akkor hoznak egy rendeletet, ahogy a trafikok esetében is tették. November végén a kabinet úgy döntött, hogy kiegyenlíti a versenyhelyzetet, és elköltözteti a trafikosokat a forgalmas helyekről.

Futás a pénz után

Az érintett trafikosok tavaly a sajtóból értesültek a döntésről, majd miután túlestek az első sokkon, gondolkodni kezdtek. Sokan milliós kölcsönöket vettek fel azért, hogy a megnyert koncessziók birtokában az előírásoknak megfelelően kialakítsák az üzletet.

Újabb kölcsönt felvenni egy újabb üzlet miatt sokaknak reménytelen. Ha a koncessziót visszaadják, akkor az a pénz is elvész, amit eddig beletettek, a kormány ugyanis ebben az esetben nem kompenzálja a nyerteseket, így futnak a pénzük után. A dohányboltosok leginkább azt nem értik, miért akarja a kormány ilyen módon szabályozni a piacot és miért ugrasztja egymásnak a trafikosokat? Mert új üzlethelyiséget keresni nem csak azért nem könnyű, mert kevés a megfelelő - és még aránylag jó helyen lévő - kiadó bolt.

Hanem azért is, mert az eredeti tenderkiírással ellentétben most már nem nyílhat meg dohánybolt egy másik trafik kétszáz méteres körzetében. Az új bolt pedig akkor is konkurenciája lesz a már meglévőnek, ha ezt a kétszáz méteres határt sikerül valahogy betartani.

Megpróbálják a lehetetlent

A trafikosok március elején összefogtak, hogy megpróbálják a Fejlesztési Minisztériumot rávenni: gondolja át a rendeletet, vagy legalábbis adjon hosszabb felkészülési időt a költözésre. Választ azonban nem kaptak. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. vezetője, Gyulay Zsolt meghallgatta a panaszokat és ígéretet tett a trafikosok képviselőjének arra, hogy megpróbál közbenjárni az érdekükben a minisztériumnál.

A második Orbán-kormány legmeghatározóbb döntései

Nézegess képeket!

Elolvasom

A trafikosok úgy tudják: ha ez meg is történt, a dohányvezér nem járt sikerrel. Közben a dohányboltosok a már jól bevált aláírásgyűjtéshez folyamodtak: kifüggesztettek a szóban forgó üzletekbe egy-egy ívet, amit azok a vásárlók írhatnak alá, akik nem akarják, hogy elköltözzön a trafik. Eddig több mint 50 ezer szignót sikerült begyűjteni, a trafikosok abban bíznak, ha elég támogatójuk lesz, talán sikerül meglágyítani a minisztérium szívét.

A mára már nemzeti sporttá avanzsált trafikrablások miatt is aggódnak a dohányboltosok. Eddig ugyanis épp ezek az üzletek voltak azok, ahol nem jutott eszébe senkinek pisztolyt, kést vagy egyebet előrántani a bevételért. Mert a jól takaró fólia ellenére épp a forgalom volt az, ami miatt biztonságban voltak.
Persze dohányozni nem túl menő dolog mostanában, de annak, aki nem tud vagy nem akar felhagyni a cigivel, valahol hozzá kell jutnia szenvedélye tárgyához.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban a cancel culture, azaz az eltörléskultúra került terítékre. Mikor született meg, és mit jelent a cancel culture kifejezés? Miért veszélyes jelenség? Kik azok a híres személyek, akik érintettek? Honnan tudjuk, hogy valósak-e az ellenük felhozott vádak? Hogyan befolyásolja az eltörléskultúra a stand up comedy műfaját?

Promóció

A dohányosoknak sem mindegy, hol is vehetik meg a napi betevő adagot. Sokan panaszkodnak, hogy ha eltüntetik az autópályák benzinkútjai mellől a trafikokat, akkor az úton lévőkkel szúrnak ki. A kerekesszékesek sem örülnek, mert a dohányboltok zöme - leszámítva a bevásárlóközpontok oldalában lévőket - egyáltalán nem akadálymentes, sőt. Hogy mekkora esélyük van a trafikosoknak a halasztásra, azt egyelőre nem tudni, a szaktárca ugyanis nem reagál semmiféle megkeresésre.

Ezt is szeretjük