Biztonságos gumira vágysz?
Tények és tévhitek
Miben különbözik a téli gumi a nyáritól? Valóban érdemes az évszaknak megfelelőt használni, vagy csak reklámfogás az egész? Most lerántjuk a leplet!

Nyereményjáték

Nyerj egyéves előfizetést a népszerű BBC History történelmi magazinra! (x)

Nyerj páros belépőt a novemberi Femina Klubra, ahol megtanítunk nemet mondani!

Nyerj Adrienne Feller kozmetikumokat Hollóházi Porcelán fülbevalóval! (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Többé nem kell tisztogatni a csempék közti hézagot, sem más fugát (x)

Beindul a D-vitamin-termelődés, és javítja a közérzetet: töltődj fel bioszoláriummal télen is! (x)

Csak úgy versengenek érte az emberek! Hihetetlen, mit építenek a fővárosban (x)

5 kihagyhatatlan film, amit még premier előtt megnézhetsz! (x)

Schell Judit lerántja a leplet a férfi-nő kapcsolat titkairól - Megéri a múltba révedni? (x)

beauty and style

Nem is gondolnád, milyen nőies lehet a fekete rúzs! »

Béna szemöldök, remegős tusvonal: ez sül ki belőle, ha a pasid sminkel ki »

Csak úgy emlegetik: a pucér pasis kampány »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol
Bár évről évre több érv hangzik el a téli gumi használat szükségessége mellett, a gépkocsi tulajdonosok többsége még mai is kétkedve csóválja a fejét, mondván, ez csak újabb reklámfogás az autósok megsarcolására. Írásunkban a téli gumikkal kapcsolatos hiteket és tévhiteket vettük sorba.

Télen téli gumi kell

Először is tisztázzunk egy félreértést: a nyári gumi téli használata régen sem volt jó megoldás, csak akkor nem volt más választás, ráadásul a mai gépkocsik teljesítménye, sebessége sem hasonlítható össze a húsz évvel ezelőttiekével, tehát a mai abroncsoknak lényegesen nagyobb kihívásnak kell megfelelniük. Köztudott, hogy a fékút hossza a sebesség növekedésével négyzetes arányban nő, az viszont már kevésbé közismert, hogy a nyári gumik tapadása a hőmérséklet csökkenésével párhuzamosan egyre csökken. Hogy miért? Mert a hideg hatására a nyári gumik anyagszerkezete rideggé, rugalmatlanná válik, így kevésbé tud az úttesten megkapaszkodni. Ezért van, hogy jeges úton, hegymenetben a nyári gumi könnyen kipörög, fékezéskor pedig blokkol, ezáltal a gépkocsi kifarol, megpördül, hogy csak a legszerencsésebb forgatókönyvvel példálózzunk. A téli gumik ezzel szemben szilikonban dús keverékből készülnek, rugalmasságukat, és ezáltal tapadóképességüket extrém hidegben sem veszítik el. A tapadóerőt tovább javítja a speciális futófelület-kialakítás: a gumi lamelláinak alakja, mélysége, mintázata egyazon célt szolgálnak, mégpedig hogy a télen tipikusnak tekinthető sár, latyak, hó ne tapadjon meg a bordázat között.

Jó, ha tudod!
A KRESZ-ben előírt 1,6 milliméteres minimális profilmélység a téli gumikra nem érvényes. A maximális tapadóerő csak 4 milliméternél nagyobb profilmélység esetén érvényesül, nem véletlen, hogy a márkás abroncsok oldalfalán rendszerint gyári jelzés található a kopás mértékének gyors megállapítására.

Megtérülő befektetés

Könnyű megfeledkezni arról, hogy még téli gumi használata esetén is normál körülményekhez képest havas úton kétszeresére, jeges úton pedig nyolcszorosára nő a fékút. Igaz, hogy egy téli garnitúra 50-100 ezer forintba is belekerül, nem nehéz belátni ugyanakkor, hogy a mai szervízdíjak mellett az ára már egy apróbb koccanás elkerülésével is megtérül. Ráadásul nem igaz, hogy a téli gumi dupla költséget jelent, amíg ugyanis téli gumi van az autón, addig a nyári "pihen", ezáltal várható élettartama megnő. Tény ugyanakkor, hogy a téli-nyári gumik évi kétszeri cseréje is pénzbe kerül: egy gumi átszerelése esetenként 800-1500 forint, ami éves szinten további 6-12 ezer forinttal terheli meg a családi költségvetést.

Hitek és tévhitek

Sokan azt gondolják, hogy ha városban, sózott, letakarított utakon használják télen a kocsit, nincs szükségük téli gumira, hiszen a havas, jeges szakaszokat elkerülik.
Ez igaz, csak azt hagyják számításon kívül, hogy a hideg miatt bekövetkező tapadóerő csökkenésének mértéke nem csak az út, hanem a gumi minőségétől is függ. Szakemberek szerint ha a napi átlag hőmérséklet hét fok alá csökken, a nyári gumi úttartása ön- és közveszélyessé válik. Akkor miért nem kötelező? A KRESZ Magyarországon még nem írja elő az évszaknak megfelelő gumiabroncs felszerelését, de aki télen külföldre indul, tapasztalhatja, hogy a szomszéd országok közül Ausztria, Horvátország, Szlovénia az autós turistákat már ma sem engedi át a határon téli gumi nélkül. Gyakran előfordul, hogy a hazai autós háborgó lelkiismeretét mindössze két téli gumi beszerzésével próbálja meg csitítani, itt azonban felmerül a kérdés, hogy ez elég-e, és ha igen, előre vagy hátra tegyük? Ami a kérdés első felét illeti, a szakértők summás véleménye az, hogy jobb, mint a semmi,
ugyanakkor megjegyzik, hogy ezzel csak gyakorlott vezetőknek és fronthajtású autóknál szabad kísérletezni.

A négy helyett kettő kombináció nem jó megoldás, hisz ha előre kerül a téli gumi, az autó fara fékezéskor könnyen kitörhet, ha viszont a hátsó kerekekre szerelik fel, az irányított, a fékerő 60%-át leadni hivatott kerekek maradnak megfelelő tapadás nélkül.

Dilemmát jelent a négyévszakos gumi is

A reklámszövegek szerint a négyévszakos abroncsok a téli és a nyári gumik legjobb tulajdonságait ötvözik, a hozzáértők véleménye ugyanakkor az, hogy bár télen valóban jobbak, mint egy közönséges nyári gumi, összességében egyik évszak igényeinek sem tudnak igazán megfelelni, hisz nincs olyan gumikeverék, ami télre és nyárra, nedves és száraz útviszonyokra egyaránt megfelelő volna. Gyakran hallani, hogy télre az előírtnál kisebb nyomást kell tenni a gumiabroncsba, így az jobban elterül, ergó jobban is tapad. Ez tévedés, sőt éppen az ellenkezője igaz: a téli gumiban a megszokottnál 0,3 bar-ral nagyobb nyomásnak kell lenni a puhább anyagszerkezet miatt!
A legveszélyesebb tévhit ugyanakkor az ABS-hez kötődik, hiszen minek a téli gumi, ha az elektronika úgyis megakadályozza, hogy megcsússzon a kocsi?! Addig igaz a gondolatmenet, hogy az ABS valóban a kerekek blokkolását hivatott megelőzni azzal, hogy a megcsúszó kerekeken automatikusan csökkenti a fékerőt, nem szabad megfeledkezni azonban arról, hogy ez egyidejűleg a fékút megnövekedésével jár! Igaz, hogy a gépkocsi irányítható marad, de vészhelyzetben ez "csak" annyit jelent, hogy ha jók a reflexei az autó vezetőjének, akkor nem az előtte vészfékező kocsi farában, hanem az árokban köt ki...

Gumiszámtan
A gumiabroncsok oldalfalán számtalan, laikusok számára misztikusnak tűnő jelzés található. A "175/70R13 M&S" például annyit tesz, hogy a gumiabroncs szélessége 175 milliméter, magassága ennek 70%-a, azaz 122,5 mm. Az "R" betű és az utána álló szám a felni méretét jelöli - jelen esetben 13 coll -, míg az M&S jelzés a „Mud and Snow” - sár és hó - angol rövidítése a téli gumik egyezményes jelölésére.

December 13-tól már kapható a forgalmasabb újságárusoknál a Kosár - a fogyasztók magazinja reklámmentes fogyasztói magazin legújabb száma!

A Kosár magazin decemberi számának tartalmából:
  • A klasszikustól a joghurtosig - szaloncukorteszt
  • A harmónia a nyerő! Hordozható MP3 lejátszók tesztje
  • Száraz, palackos erjesztésű pezsgők tesztje
  • Nyakkendő helyett - karácsonyi ajándékötletek
Kosár – a fogyasztók magazinja
FÜGGETLEN, MEGBÍZHATÓ, HASZNOS és ÉRDEKES
Kiadja az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület
www.kosarmagazin.hu
kosar@ofe.hu
Tel: 392-5285
Tel/fax: 392-5287
Blog.hu ajánló