Minek a rövidítése az SOS? Szinte biztos, hogy te is rosszul tudod!

A legtöbben tévhitben élnek a nemzetközi vészjelzés valódi eredetével kapcsolatban.

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

Holnap, november 22-én lesz 108 éve, hogy a Nemzetközi Rádió-távírási Konvenció hivatalos nemzetközi segélykérő jelzéssé nyilvánította az SOS jelzést.

De vajon mit is jelent ez a fontos kód, amit elsősorban a hajósok használtak? Csak egy random betűhalmaz, vagy egy rövidítés, melynek értelme is van?

Mentsétek meg a hajónkat!

Az évek során számos jelentéssel ruházták fel az SOS-t. Ezek között több vicces, és olykor erőltetett szókapcsolat is volt, de a legismertebb a Save Our Ship, vagyis mentsétek meg a hajónkat változata. Ennél egy kicsit meredekebb a Save Our Souls, azaz mentsétek meg a lelkeinket, de a Send Our Savior, vagyis küldjétek a megmentőnket is sok helyen él a köztudatban.

Az igazság azonban az, hogy az SOS nem egy rövidítés, hanem egy morzekód, amely három rövid, három hosszú és ismét három rövid jelzésből áll, tehát a neki tulajdonított jelentések egyike sem állja meg a helyét.

Mindössze azért választották ezt a kódot, mert figyelemfelkeltő, könnyű megjegyezni és felismerni még a legszorultabb helyzetekben is.

Sosem látott képek a Titanicról

Nézz meg egy fotóválogatást a történelem egyik legsúlyosabb hajókatasztrófájáról, melyek között olyan páratlan képek is szerepelnek, amiket soha, sehol nem láthattál korábban.

Eddig nem látott felvételek a Titanic katasztrófájáról

Nézegess képeket!

Elolvasom

Mi volt előtte?

Persze az SOS bevezetése előtt is használtak segélyhívót: korábban a hasonlóan háromtagú CQD volt a hajók vészjelzése. A kódnak az SOS-sel ellentétben tényleg volt szóbeli jelentése, a rövidítés a "Sürgős! Minden állomásnak!" mondatot takarta.

Ennek ellenére elterjedtek más változatok, mint például a Come Qiuck, Danger!, vagyis gyertek gyorsan, veszély, ám ennek nem volt alapja, mindössze a rádiósok ötlete volt, hogy könnyebben meg tudják jegyezni a kódot.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Ezt is szeretjük