Még nem rakattad fel a téli gumit? Drágább lesz, ha tovább vársz vele

Nem érdemes tovább halogatni a cserét, mert nyakunkon a téli időjárás.

Húsvéti tojásvadászat
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek
Nem érdemes tovább halogatni a cserét, mert nyakunkon a téli időjárás.

A téli időszakban nagyobb közlekedésbiztonsági kockázatot jelent a defekt, mint nyáron. A Bridgestone statisztikái szerint a defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, sötét, nehezen belátható útszakaszokon éri az autósokat, ami a lecsökkent látótávolság és a hosszabb esték miatt télen fokozott veszélyforrást jelent a vezetők számára.

Új téli abroncs vásárlásakor ezért érdemes defekttűrő abroncsot felszereltetni a gépjárműre. A cserével késlekedő gépkocsi-tulajdonosoknak az idén azonban nemcsak a gumiszervizben kell többet fizetniük az új abroncsokért, de akkor is, ha webáruházból rendelik azokat.

Nem elsősorban a 7 °C számít

Az autósok körében ma már közismert, hogy a téli abroncsok jobb tapadóképességgel rendelkeznek, mivel lágyabb gumikeverékből készülnek, így alacsonyabb hőmérsékleten is megőrzik rugalmasságukat. "A biztonságos téli autózás érdekében a régi téli abroncsunkat akkor kell újra cserélni, ha az abroncs profilmélysége 4 mm alá csökken.

Ilyenkor ugyanis jelentősen veszít tapadóképességéből az abroncs, a gépjármű pedig nehezebben irányítható, mert az abroncs nem tudja elvezetni a vizet, a havat vagy a hókását a kerék alól" - mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. személyabroncs üzletág vezetője. "A téli abroncsok előnyei ma már széles körben ismertek, de a defektek által jelentett közlekedésbiztonsági kockázatoknak még csak kevés autós van tudatában" - tette hozzá a szakember.

Télen még veszélyesebb a defekt

A Bridgestone statisztikái szerint élete során minden vezető átlagosan hat defektet kap. A defektek 23%-a sötétedés után következik be, 50%-a pedig lakott területen kívül, nehezen belátható és megközelíthető útszakaszokon éri az autósokat. A defektek során ráadásul majdnem minden harmadik esetben az autós valamely családtagja is a gépjárműben tartózkodik.

Egy-egy defekt javítása és a kerékcsere akár egy órát is igénybe vehet, ami rendkívül veszélyes lehet az autópályákon vagy országutakon. Télen ez fokozott kockázatot jelent, hiszen, míg nyáron csak este nyolc óra után, addig télen már délután négy órakor sötétedik, ezért többet autózunk rossz látási és láthatósági körülmények között. A hideg idő beálltával a mintegy hárommillió magyar autótulajdonos közül minden évben 300 ezer autós cseréli le régi téli abroncsait újakra.

A cikk az ajánló után folytatódik

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. Podcast-sorozatunk legújabb részében a testpozitivitás került terítékre. Tényleg építő jellegű vagy egyre egészségtelenebb a body positivity mozgalom? Mitől függ a testünkkel való viszonyunk? Miért mennek általában a nők plasztikáztatni?

Promóció

A magyar autótulajdonosok jellemzően négy, de akár öt téli szezonon keresztül is használnak egy szett téli abroncsot, egy abroncskészlettel akár 50 ezer kilométert is megtesznek, mely futásteljesítményre legalább egy defekt esik. Defekt esetén a női autótulajdonosok kétharmada nem saját maga cserél kereket, a férfiak 50%-a pedig - különösen télen - nem tartja biztonságosnak a mankókereket.

Ezért új téli abroncsok vásárlásakor érdemes megfontolni az emelt szintű biztonságot kínáló, defekttűrő abroncsok használatát. "Ez az innovatív technológia abroncsonként mindössze 1400-1500 forinttal, azaz egy doboz cigaretta árával kerül többe, mint egy hagyományos gumiabroncs" - mondta Hunyadi Szabolcs.

Drágább lesz a csere annak, aki nem siet

Habár a hazai abroncsgyártó vállalatok nem, vagy csak alig emelték áraikat, a tapasztalatok szerint az idei téli szezonban az autósok 3-5%-kal drágábban tudnak majd téli gumit vásárolni. Ennek oka az, hogy egyre több hazai gumiszerviz küzd munkaerőhiánnyal, ami miatt kénytelen bért emelni alkalmazottainak. Magasabb árakat tapasztalhatnak az autósok akkor is, ha webáruházak oldalain keresztül vásárolnak új téli abroncsokat. Ennek hátterében pedig az abroncsokat kiszállító logisztikai szolgáltatók áremelése érhető tetten.

Havazott a Mátrában az éjjel: gyönyörű fotókon a varázslatos téli táj

Nézegess képeket!

Elolvasom

Hasznos vezetési tanácsok téli utakra

  • Amikor a hőmérséklet csökkenni kezd, ideje nyári abroncsainkat télire cserélni! A téli abroncsok fokozott biztonságot és teljesítményt nyújtanak téli körülmények között is. 
  • Mivel az útviszonyok gyorsan és drasztikusan változhatnak, fontos, hogy rendszeresen ellenőrizzük a kerekek tapadását, illetve azt, hogy mennyi a jármű féktávolsága hirtelen fékezés esetén.
  • Blokkolt kerékkel csúszós úton az esetek többségében nem tudjuk irányítani az autót. Ezért, ha nincs ABS rendszerünk, akkor jeges, havas úton óvatosan és szakaszosan fékezzünk, hogy elkerüljük a kerekek blokkolását, és a megállásig irányítani tudjuk az autót.
  • Elinduláskor és kigyorsításkor szintén legyünk óvatosak. Ha nagy gázzal indulunk, az abroncs kipörög, és elveszti a tapadását. Induljunk tehát lassan és kis gázzal, így a téli abroncs valamennyi éle és mintablokkja maximális mennyiségű havat vesz fel a futófelületre, így biztosítva a megfelelő tapadást az útfelszínnel.
  • Kanyarodásnál nagyon fontos, hogy ne fékezzünk erősen, és próbáljuk meg minél kisebb ívben bevenni a kanyart.
  • Különösen szélsőséges viszonyok mellett - például, amikor jég borítja az utat - az is veszélyes lehet, ha levesszük a lábukat a gázpedálról. Amikor a hátsó kerekek - túlkormányzás - vagy az első kerekek - alulkormányzás - kipörögnek a havas úton, óvatosan hozzuk egyenesbe a kerekeket, és lassítsunk, amint visszanyertük a tapadást.
Ezt is szeretjük