Mennyire vagy magabiztos?
Kifelé vagy befelé figyelsz?
Gondoltad volna, hogy a magabiztosság tanulható, és olyan szokássá is válhat, mint a kávé?

Nyereményjáték

Nyerj családi belépőt a szentendrei Skanzenbe: 2 darabot sorsolunk ki! (x)

Nyerj páros belépőt az októberi Femina Klubra, ahol eláruljuk a sikeres karrierváltás titkát!

Nyerj éves BBC History előfizetést! Az egyik legnépszerűbb történelmi magazin lehet a tiéd (x)

összesen 4 db játék
Ez is érdekelhet

Pöttyös a csíkossal, rózsaszín a fémhatásúval? Mutatjuk, mit mivel párosíts az otthonodban (x)

Finn életérzés a legjobb finn ételekkel a Bartókon: régi Nokiák, pannukakku és igazi, finn kávé (x)

Ősszel még jobb a Balatonra menni? Nincs tömeg, és rejtett kincseket rejteget a vidék (x)

Házilag is enyhíthetők a pollenallergia tünetei - Mutatjuk a leghatékonyabb módszereket (x)

Megvannak a 2017-es ősz divatszínei: gyönyörű színek jönnek, bár a szürke még marad picit

beauty and style

Kiszáradt a kezed? Egy házi pakolás, ami segít, mielőtt kisebesedne »

A legszebb esküvői dekorációk tökkel: őszi hangulat a javából »

Így tedd rendbe a kibolyhosodott ruhát - Olyan lesz, mint új korában »

retikül.hu
Top lájkolt cikkek
bmi kalkulátor
nem

A te BMI-d:

Alultápláltságot jelent. Mindenképp fordulj orvoshoz, hogy feltárd az okokat!

A testsúlyod ideális, törekedj a mostani alkatod megőrzésére.

Fokozottan vagy kitéve az infarktusnak és más betegségeknek. Csökkentened kell a testsúlyodat!

Veszélyeztetett kategóriába tartozol, mielőbb fogyókúrába kell kezdened!

Az egészséged közvetlen veszélyben van. Azonnal orvos által felügyelt diétába kell kezdened!

számolújraszámol

Ha valamely helyzetben bizonytalanul viselkedsz, az a következő két ok valamelyikére vezethető vissza: vagy valóban bizonytalan vagy, illetve képtelen a helyzet magabiztos megoldására, vagy pedig a helyzet meghaladja a képességeidet, azaz túl nagy kihívás a számodra.

A mindennapi élet során több száz olyan szituációval kerülhetsz szembe, amelyet különösebb erőfeszítés és gondolkodás nélkül meg tudsz oldani.

Vannak azonban olyan esetek is, amikor nem elegendő valamely képesség átlagos szintű birtoklása. Vegyük például a mások meggyőzésének képességét: ha ezzel a képességgel átlagos szinten rendelkezel, képes vagy átküzdeni magad a mindennapi kihívások döntő többségén.

Ugyanez a szintű képesség azonban messze nem elegendő egy biztosítási ügynök számára. Az ő munkájában erre a képességre magas szinten van szükség. Ha tehát nem tudsz érvényesülni például biztosítási ügynökként, annak nem feltétlenül az az oka, hogy a képességeid gyengébbek másokéinál. Lehet, hogy az okot a helyzetben kell keresni, amely átlagon felüli képességet igényel a sikerhez.

A figyelem iránya

Az, hogy a viselkedésed egy adott helyzetben magabiztos vagy bizonytalan lesz-e, tényezők egész sorának összjátékától függ. Az egyik ilyen tényező az, hogy merre irányul a figyelmed beszélgetés közben. Kutatások azt igazolják, hogy a bizonytalan ember figyelme befelé, önmagára irányul, míg a magabiztosé kifelé.
A befelé irányuló figyelem azt kérdezteti veled: mit gondolhat a másik ember rólam, vajon meglátszik rajtam az izgatottságom? Szégyent fogok vallani?
Természetes, hogy ezek a kérdések félelem kialakulását vonják maguk után, amelyek végül olyan irracionális meggyőződésekké formálódnak - "Nem szabad mások előtt gyengeséget mutatnom!", "Senki sem veheti észre, hogy félek!" -, amelyek öntudatlanul is meghatározzák a cselekvésed a mindennapi életben.

Jó, ha tudod!
A bizonytalanná válás a magabiztossá váláshoz hasonlóan tanulási folyamat eredménye. A folyamat elején áll a viselkedés, a viselkedés gyakorlás útján szokássá válik, a szokás pedig beépül a személyiségbe, és meghatározza azt.

A magabiztos ember nemcsak önmagára, hanem beszélgetőpartnerére, sőt még a külső körülményekre is kiterjeszti figyelmét. Így például figyel partnere külsejére, öltözetére, testbeszédére, a környezetükre. A figyelem külső irányultsága sokkal tágabb teret hagy a kreatív gondolkodásra, a problémamegoldásra, míg a bizonytalan ember gondolatai csak önmaga körül forognak.

Jó, ha tudod!
Annál, aki tudatosan elkerül minden olyan szituációt, amelyet nehéznek ítél meg, különösen súlyos bizonytalanság alakulhat ki. Így járhat például egy olyan fiatalember, aki rossz tapasztalata után évekig elkerül mindenféle intim kapcsolatot a másik nemmel...

Pozitív kontra negatív gondolkodás

Ugyancsak fontos szerepe van a magabiztosság szempontjából a gondolkodásnak és az ebből következő belső párbeszédnek, az önverbalizációnak.

A viselkedésedet az határozza meg, hogy miként értelmezed a szituációt és önmagadat az adott helyzetben. Ez az értelmezési munka erősen függ attól, hogy a gondolkodásod alapvetően pozitív vagy negatív irányultságú-e.

Azt, hogy a viselkedésre milyen hatásai vannak az egyik, illetve másik gondolkodási és értelmezési módnak, jól szemlélteti a következő példa: a múlt század egyik nagy pszichoterapeutáját megkereste egy fiatal hölgy azzal a problémával, hogy a főnöke, aki nagyon domináns férfi, gyakran megalázza, nevetségessé teszi mások előtt, és ez őt nagyon bántja, de nem tud védekezni ellene...
A pszichoterapeuta azt tanácsolta neki, hogy amikor legközelebb ilyen helyzetbe kerül, hívja félre a főnökét, és mondja el neki, hogy amikor mások előtt megalázza, akkor ez őt szexuálisan nagyon felizgatja.
A hölgy el volt képedve a terapeuta tanácsától. Ennek ellenére úgy döntött, kipróbálja. Már szinte várta az alkalmat, ám erre nem került sor... Miért? Mert fel volt készülve a támadásra, olyan magabiztosságot sugárzott, hogy a főnöke egyszerűen nem merte többé megalázni mások előtt.
Tehát, amíg a hölgy negatívan értelmezte a főnökével való konfliktust, nem volt képes megoldást találni, mert gondolkodása túlságosan leszűkült a problémára és negatív érzéseire.

Ám amikor a terapeuta tanácsára megpróbált pozitív színezetet vinni a helyzetbe, olyan energiákat tudott felszabadítani, hogy aktív közreműködése nélkül, egyszerűen "magától" megoldódott a probléma.

Perdöntő belső párbeszéd

A bizonytalanság kialakulásában nagy szerepe van a mellőzésnek, illetve a kínos helyzetek elkerülésének is. A magabiztos viselkedés feltétele, hogy vállald az esetleges konfliktusokat! A negatív belső párbeszéd, a negatív érzelmek és a kínos helyzetek mellőzése ugyanis rövid idő alatt kialakítja a bizonytalan személyiséget. Az ilyen ember már nemcsak alkalmanként lesz bizonytalan, hanem ez lesz számára a természetes viselkedési forma, amit önmagától nagyon nehezen tud megváltoztatni!

A bizonytalansághoz hasonlóan folyamatos gyakorlás mellett a magabiztos viselkedés is rögzül és erősödik. A viselkedési formák szokássá válnak, ezek pedig lassan beépülnek a személyiségbe, melynek köszönhetően végleg leszámolhatsz a bizonytalansággal. Csak magabiztosan!

Ha szívesen olvasnál életmódról, egészségről, fogyókúrákról, és érdekel a wellness világa, itt az ideje, hogy megvásárold az Ideál Magazin márciusi számát.
Ízelítő a tartalomból:
  • Fiatalító kúra
  • Fáradtságra ítélve?
  • Gondok közt henyélni...
  • Üdítő jóga
Olvass bele a márciusi szám tartalmába:
Ideál Magazin 2008. március »
Blog.hu ajánló