Meztelen felsőtesttel pózolt a politikus

Így használják a közösségi portálokat

Ártatlan poénok a nép jókedvéért, vagy csak marketingfogások?

Dilemma - Izgalmas témák, különböző nézőpontok a Femina új podcastjében.
Sóbors
Ez is érdekelhet
Retikül
Top olvasott cikkek

A celebek példáját követve a politikusok is kezdik felfedezni a közösségi és csevegőportálokban rejlő propagandalehetőségeket. Hazánkban jóformán már nincs olyan párt, melynek ne lenne saját honlapja, ahol esetleg közvetlen hangvételű blogbejegyzésekkel is találkozhat az olvasó. Bár számos honatyánk rendelkezik valós vagy rajongói profillal valamely közösségi hálón, úgy tűnik, nálunk még csak ízlelgetik a virtuális kapcsolattartás kiaknázható lehetőségeit. Külföldön azonban egyre elterjedtebb a szociális médiára épülő kommunikációs stratégia, ami lehetővé tette a politikai eszmecsere új válfajának kibontakozását.

A CBS News beszámolója szerint az amerikai politikusok leginkább a Facebook és a Twitter segítségével népszerűsítik önmagukat, nézeteiket, illetve pártjukat. A kongresszusi képviselők 81%-a használja a Twitter elnevezésű ismeretségi hálózatot és mikroblog-szolgáltatást, mely által rövid bejegyzéseket vagy üzeneteket juttathatnak el az emberekhez világszerte.

A kongresszus tagjainak 83%-a Facebook-profilt tart fenn, hogy kialakítson egyfajta stílusképet saját magáról és a munkájáról.

Mivel a legfiatalabb választói réteg online érhető el a legegyszerűbben, érthető az ez a fajta törekvés, ám a hatásossága még vitatott. Ugyanis a világhálót kihasználó politikusok humorszösszenetei és jófejkedései nemegyszer átlátszó, kampányszagú erőlködésnek tűnnek csupán, melyek olykor sután sülnek el.

Gyermeteg tréfák és cukiságok

A Fehér Házban már bevett szokásnak számít a Twitteren lebonyolított kommunikáció, hiszen így a politikusok nemcsak hivatalos információkat közölhetnek, hanem a felhasználók véleményéről és kérdéseiről úgyszintén értesülhetnek. Bár az online vitákkal érthetőbbé és személyesebbé tették az emberek számára az államügyeket, a száraz, hivatalos hangvételen sokáig nem változtattak. A Spiegel Online azonban nemrég arról számolt be, hogy a Fehér Ház humorral oldotta az egyik Twitter-követőjük fricskáját.

Obama élete képekben

Nézegess képeket!

Elolvasom

Az illető arról panaszkodott, hogy a pénzügyi politika meglehetősen unalmas, mire a Nemzeti Gazdasági Tanács helyettes igazgatója, Brian Deese egy kis mókát csempészett a válaszába. Az üzenetküldő tudomására hozta, hogy a pénzügyi politika fontos, de néha száraz, majd vicces csattanóként mellékelt egy linket, ami Rick Astley Never Gonna Give You Up című videójára mutatott.

Ez az amerikaiaknál egy elterjedt poén - ők rickrollingnak nevezik -, mely 2007-ben született a 4chan videojátékokról szóló fórumán, ahol azt sugallták, hogy a link a Grand Theft Auto IV első trailerére vezet, de valójában az említett videokliphez vitte el a kattintgatókat. A Fehér Ház bejegyzéseit nyomon követő több millió felhasználó közül sokan értékelték a humort, ám ez a kis lazaság még nem terelte el a figyelmüket a komoly gazdasági problémákról.

Különböző cukiságokkal is szívesen élnek a politikusok, hogy kihangsúlyozzák, az öltöny és kosztüm alatt ők is csak lágyszívű, hétköznapi emberek. A mókásnak szánt macskás videót 2009-ben töltötte fel a Fehér Ház akkori szóvivője, Nancy Pelosi a legnagyobb videómegosztó portálra, mely az elnökkel készült közös fotójával kezdődik, majd hirtelen cicák veszik át a helyüket az irodában, a klip végén pedig a legendás Rick Astley fakad dalra. A kanadai miniszterelnök, Stephen Harper szintén odavan a bolyhos kis jószágokért, amit azzal igyekezett egyértelművé tenni, hogy mosolyfakasztó macskafotókat publikált a Google+ profilján.

Van értelme?

A legtöbb poén kétségkívül a politikusok népszerűségét hivatott feltornászni. Az viszont nem vitatható, hogy a választópolgárok érdekét is szolgálhatja, ha a honatyák elérhetőbbek és kommunikatívabbak a közösségi oldalak által. Bár a politikusok közösségi profiljai és a pártblogok mögött nemegyszer egy komplett sajtóosztály áll, vagy úgynevezett árnyékírók posztolnak a profiltulajdonosok helyett, néha még az amerikai elnök, Barack Obama is saját maga tart fogadóórát a Twitteren, amikor bárki kérdezhet tőle.

Dilemma podcast

A Dilemma a femina.hu podcastje, mely minden adásban egy-egy megvitatást érdemlő témát jár körbe. A legújabb epizódban arról dilemmázunk, hogy miért ülünk fel a legfrissebb trendekre, miért követjük megszállottan a divatirányzatokat, valamint a fogyasztás és a reklámvilág pszichológiájának is a mélyére ástunk. Pintér Ada beszélget Márton Szabolccsal az Indamedia csoport ügyfélélmény igazgatójával, és Kazár Zalán Kristóffal a Femina újságírójával.

Promóció

Tehát van, amit itthon is érdemes lenne bevezetni, persze ezalatt nem a túlkapások értendők. Nálunk Deutsch Tamás keverte magát bajba, amikor a Twitteren trágár bejegyzéssel reagált Thomas Melia bírálatára, mellyel a magyar kormány több intézkedését illette. Christopher Lee amerikai republikánus képviselőnek pedig a hivatalába került egy általa közzétett fotó, amin meztelen felsőtesttel látható. Mint kiderült, a nős politikus flörtölési céllal töltötte fel magáról a bicepszfitogtató képet.

Ezt is szeretjük